Gemeente Dordrecht
---
Meer vrijheid voor de DWO
Rekenkamer over welzijnsbeleid:
Marjon Hendrickx
Om de burgers meer waar voor hun geld te bieden, moet het
welzijnsbeleid op de schop. Het is vooral belangrijk om de bestaande
sturingsillusies los te laten. De Dordtse Welzijnsorganisatie (DWO) en
de uitvoerders hebben meer vrijheidsgraden nodig. Dit zegt Rik
Hindriks, directeur van de Rekenkamer Dordrecht, naar aanleiding van
het rapport `Gebroken schakels' dat de Rekenkamer vandaag uitbrengt.
Het is op dit moment niet vast te stellen wat de effecten zijn van het
welzijnsbeleid van de gemeente Dordrecht. Terwijl de raad goed
vaststelt wat er met het welzijnsbeleid bereikt moet worden, is de
vertaalslag daarvan naar meetbare resultaten en uit te voeren
welzijnsactiviteiten onvoldoende. De sturing schiet tekort en de
verantwoording is ondermaats. Daardoor kan de raad niet controleren of
het college, de sector Onderwijs & Welzijn (O&W) en de Dordtse
Welzijnsorganisatie (DWO) gedaan hebben wat is afgesproken en of dat
heeft geleid tot de beoogde maatschappelijke effecten.
Gebroken schakels
De welzijnsketen bestaat uit een aantal schakels
(raad-college-O&W-DWO). Als de ene schakel een steek laat vallen,
heeft dat gevolgen voor de andere schakel. De Rekenkamer constateert
dat de vertaling van de welzijnsdoelen door het college en de sector
Onderwijs & Welzijn tekortkomingen vertoont. De schakel breekt en dat
heeft gevolgen voor de DWO: de welzijnsorganisatie krijgt geen heldere
opdrachten. Hindriks zegt hierover: "Dat de DWO toch nog duidelijke
offertes uitbrengt, is eigenlijk ongelofelijk. Kennelijk hebben ze
meer kennis van wat er nodig is dan O&W."
Sturing onder de maat
De praktijk wijst uit dat de sturing van het welzijnsbeleid anders
verloopt dan met de raad is afgesproken. Zo schrijft het sturingsmodel
voor om de DWO af te rekenen op resultaten, maar gebeurt dat op
activiteiten. In praktijk blijken de wijkmt's een grote rol te hebben
bij het opstellen van de offerteaanvraag voor de DWO. Maar in het
sturingsmodel worden de wijkmanagementteams niet genoemd. In praktijk
wordt er dus anders gewerkt dan op papier is afgesproken. De
Rekenkamer constateert ook dat de raad wijkjaarprogramma's pas ter
vaststelling krijgt aangeboden als de offerteaanvraag voor de DWO al
is opgesteld. Met de opvattingen van de raad wordt zo geen rekening
gehouden.
Verantwoording onvoldoende
De DWO meldt niet van alle uitgevoerde activiteiten wat de resultaten
zijn. En in sommige gevallen meldt zij niet of de aangeboden
activiteit wel of niet is uitgevoerd. De sector Onderwijs & Welzijn
controleert de verantwoording van de DWO onvoldoende en het college
meldt de raad niet of alle beoogde effecten zijn behaald.
Aanbevelingen
Maak een nieuw sturingsmodel dat in praktijk toepasbaar is en rekening
houdt met het dynamische welzijnsveld. Kies of je wilt sturen op
effecten, resultaten of input. Breng vervolgens in praktijk wat je
hebt opgeschreven. Schrijf wat je doet en doe wat je schrijft! En
houdt daarbij rekening met de financiële weerbaarheid van de DWO. Dit
is de kern van de zeven aanbevelingen die de Rekenkamer heeft gedaan
om tot een effectief welzijnsbeleid te komen.
Reactie College
Het college van burgemeester en wethouders neemt alle aanbevelingen
over. Het college geeft aan dat er in praktijk al op resultaten wordt
gestuurd, terwijl het sturingsmodel voorschrijft dat dit op effecten
moet gebeuren. Het college vindt een herijking van het sturingsmodel
dan ook cruciaal.
Redactie
Marjon Hendrickx
afdeling Communicatie
telefoon (078) 639 82 85
email mjwt.hendrickx@dordrecht.nl
Informatie
D.V. Hindriks
directeur Rekenkamer
telefoon (078) 639 62 17