Gemeente Dordrecht


---

Meer vrijheid voor de DWO

Rekenkamer over welzijnsbeleid:

Marjon Hendrickx

Om de burgers meer waar voor hun geld te bieden, moet het welzijnsbeleid op de schop. Het is vooral belangrijk om de bestaande sturingsillusies los te laten. De Dordtse Welzijnsorganisatie (DWO) en de uitvoerders hebben meer vrijheidsgraden nodig. Dit zegt Rik Hindriks, directeur van de Rekenkamer Dordrecht, naar aanleiding van het rapport `Gebroken schakels' dat de Rekenkamer vandaag uitbrengt. Het is op dit moment niet vast te stellen wat de effecten zijn van het welzijnsbeleid van de gemeente Dordrecht. Terwijl de raad goed vaststelt wat er met het welzijnsbeleid bereikt moet worden, is de vertaalslag daarvan naar meetbare resultaten en uit te voeren welzijnsactiviteiten onvoldoende. De sturing schiet tekort en de verantwoording is ondermaats. Daardoor kan de raad niet controleren of het college, de sector Onderwijs & Welzijn (O&W) en de Dordtse Welzijnsorganisatie (DWO) gedaan hebben wat is afgesproken en of dat heeft geleid tot de beoogde maatschappelijke effecten.

Gebroken schakels
De welzijnsketen bestaat uit een aantal schakels (raad-college-O&W-DWO). Als de ene schakel een steek laat vallen, heeft dat gevolgen voor de andere schakel. De Rekenkamer constateert dat de vertaling van de welzijnsdoelen door het college en de sector Onderwijs & Welzijn tekortkomingen vertoont. De schakel breekt en dat heeft gevolgen voor de DWO: de welzijnsorganisatie krijgt geen heldere opdrachten. Hindriks zegt hierover: "Dat de DWO toch nog duidelijke offertes uitbrengt, is eigenlijk ongelofelijk. Kennelijk hebben ze meer kennis van wat er nodig is dan O&W."

Sturing onder de maat
De praktijk wijst uit dat de sturing van het welzijnsbeleid anders verloopt dan met de raad is afgesproken. Zo schrijft het sturingsmodel voor om de DWO af te rekenen op resultaten, maar gebeurt dat op activiteiten. In praktijk blijken de wijkmt's een grote rol te hebben bij het opstellen van de offerteaanvraag voor de DWO. Maar in het sturingsmodel worden de wijkmanagementteams niet genoemd. In praktijk wordt er dus anders gewerkt dan op papier is afgesproken. De Rekenkamer constateert ook dat de raad wijkjaarprogramma's pas ter vaststelling krijgt aangeboden als de offerteaanvraag voor de DWO al is opgesteld. Met de opvattingen van de raad wordt zo geen rekening gehouden.

Verantwoording onvoldoende
De DWO meldt niet van alle uitgevoerde activiteiten wat de resultaten zijn. En in sommige gevallen meldt zij niet of de aangeboden activiteit wel of niet is uitgevoerd. De sector Onderwijs & Welzijn controleert de verantwoording van de DWO onvoldoende en het college meldt de raad niet of alle beoogde effecten zijn behaald.

Aanbevelingen
Maak een nieuw sturingsmodel dat in praktijk toepasbaar is en rekening houdt met het dynamische welzijnsveld. Kies of je wilt sturen op effecten, resultaten of input. Breng vervolgens in praktijk wat je hebt opgeschreven. Schrijf wat je doet en doe wat je schrijft! En houdt daarbij rekening met de financiële weerbaarheid van de DWO. Dit is de kern van de zeven aanbevelingen die de Rekenkamer heeft gedaan om tot een effectief welzijnsbeleid te komen.

Reactie College
Het college van burgemeester en wethouders neemt alle aanbevelingen over. Het college geeft aan dat er in praktijk al op resultaten wordt gestuurd, terwijl het sturingsmodel voorschrijft dat dit op effecten moet gebeuren. Het college vindt een herijking van het sturingsmodel dan ook cruciaal.

Redactie
Marjon Hendrickx
afdeling Communicatie

telefoon (078) 639 82 85

email mjwt.hendrickx@dordrecht.nl

Informatie
D.V. Hindriks
directeur Rekenkamer
telefoon (078) 639 62 17