Alleen met steun Rijk kan concurrentiepositie Noordvleugel behouden blijven
Partners kiezen voor economische ontwikkeling, woningbouw en bereikbaarheid
18 november 2005
---
webmaster
Voor de internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel als
aanjager voor Nederland is het van cruciaal belang dat de projecten
die in het zogenoemde Rijksprogramma Noordvleugel zitten worden
uitgevoerd. De deelnemers aan de 5e Noordvleugelconferentie vragen het
Rijk om steun bij hun inspanningen. Het gaat vooral om de
samenhangende ontwikkeling van woningbouw, economische ontwikkeling en
bereikbaarheid op de as Haarlemmermeer-Amsterdam-Almere.
De gezamenlijke overheden in de Noordvleugel van de Randstad leggen
ook zelf acties vast om de internationale concurrentiepositie van de
regio te versterken. Daarbij wordt sterk ingezet op regionale
samenwerking.
Positie Noordvleugel
De Noordvleugel van de Randstad is essentieel voor de economie van
Nederland. Internationaal dreigt de concurrentiepositie echter te
verminderen. Uit een recent onderzoek van kantorenmakelaar Cushman,
Wakefield, Healy en Baker onder ruim 500 grote Europese bedrijven
blijkt dat Amsterdam weggezakt is uit de top 5 van aantrekkelijkste
steden. Er zijn snel acties nodig om te voorkomen dat de regio verder
wegzakt.
De Noordvleugel heeft met zijn internationale oriëntatie wel een
sterke troef in handen. Met Schiphol en de haven, maar zeker ook via
het grootste internetknooppunt van het vasteland van Europa is de
mondiale verbinding gewaarborgd. De taak voor de Noordvleugel is om
deze kansen optimaal uit te buiten.
Afspraken liggen vast
Op deze 5e Noordvleugelconferentie (op 18 november in Almere gehouden)
hebben de bestuurders teruggekeken naar 5 jaar van intensief
samenwerken en afspraken maken.
Die afspraken hebben hun noodzaak en realiteitsgehalte in de afgelopen
jaren bewezen, ook in de grote rijksnota's over ruimtelijke ordening,
mobiliteit en economische ontwikkeling.
Op deze 5e conferentie zijn onderstaande vervolgafspraken gemaakt:
Wonen
De Noordvleugel kiest voor de bouw van minimaal 150.000 woningen in de
periode 2010-2030. Om het landschap zoveel mogelijk te behouden zullen
60.000 woningen daarvan binnen de steden zelf worden gebouwd. Ook
Haarlemmermeer heeft een grote woningbouwopgave. Almere zal groeien
met minimaal 45.000 woningen en zal zich ontwikkelen tot een
volwaardige stad. In andere gemeenten van de Noordvleugel is beperkte
toevoeging van groot belang om een breed kwaliteitsaanbod te
garanderen.
Bereikbaarheid
Voor de toekomst van de Noordvleugel is het absoluut noodzakelijk
flink te investeren in de infrastructuur. Om de groei van Almere
mogelijk te maken zal deze stad optimaal ontsloten moeten worden. De
bouw van 45.000 woningen in Almere kán niet zonder aanzienlijke
uitbreiding van zowel openbaar vervoer als wegen. De Noordvleugel zet
in op een IJmeerverbinding tussen Almere en IJburg. Bovendien hebben
de partners van de Noordvleugel de afgelopen anderhalf jaar
maatregelen genomen om de doorstroming van het onderliggende wegennet
te verbeteren. Hiermee is de bereikbaarheid van de regio Amsterdam
vergroot. In de nabije toekomst blijft echter ook beprijzen van het
autoverkeer noodzakelijk.
Ontwikkeling kantoor- en bedrijfslocaties
Een probleem in de Noordvleugel is de grote leegstand van
kantoorruimte en het dreigende tekort aan ruimte voor
bedrijfsontwikkeling.
Het na de vorige conferentie (4 februari 2005) opgerichte Platform
Bedrijven en Kantoren
pakt de programmering en fasering van de kantoorontwikkeling regionaal
op. Er zal gezien de leegstand en overmaat aan plannen een pas op de
plaats gemaakt moeten worden. Niet alles kan overal. De Noordvleugel
maakt keuzes voor een paar toplocaties op de Zuidas en Schiphol en zal
daarnaast uiterst selectief zijn in waar nog nieuwe locaties
ontwikkeld kunnen worden.
Er is op dit moment voldoende ruimte voor bedrijventerreinen in de
Noordvleugel. Het Platform ziet echter de komende jaren, ook bij een
gematigde economische ontwikkeling, een dreigend tekort en zal
maatregelen nemen om te zorgen dat er voldoende ontwikkelingsplannen
voor bedrijventerreinen liggen die uitgevoerd kunnen worden.
Ter versterking van de economische positie stimuleert de Noordvleugel
de kansrijke verbreding van de economische structuur met
kennisintensieve, innovatieve en creatieve industrie (waaronder
multimedia) in de zone van Haarlem-Amsterdam/Zaanstad-
Almere/Hilversum. Deze groeisector is sterk verbonden aan
internationaal goed toegankelijke, stedelijke gebieden. Ook bundelt de
regio de krachten voor marketing en acquisitie.
Cruciale projecten in het Programma Noordvleugel
Belangrijk speerpunt van het beleid van de Noordvleugel is de
uitvoering van het Programma Noordvleugel van het Rijk. Minister Peijs
is hier de coördinator van.
In dit Programma zitten cruciale projecten. De ontwikkeling van de
Zuidas, de aanleg van een regionale OV-verbinding
Almere-Amsterdam-Schiphol (eventueel als onderdeel van de
Zuiderzeelijn), de woningbouwopgave in de Haarlemmermeer, de
bereikbaarheid rondom Schiphol, de schaalsprong van Almere naar een
stad van 300.000 tot 400.000 inwoners en de aanzienlijke verbetering
en uitbreiding van de wegverbinding Schiphol-Amsterdam-Almere.
Al deze projecten hangen nauw met elkaar samen en moeten dan ook als
een compleet programma gezien én uitgevoerd worden. De beslissing om
45.000 woningen te bouwen in Almere kán niet zonder aanzienlijke
uitbreiding van de infrastructuur (weg en OV); Zuidas en Schiphol zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden en bieden unieke kansen als het
gaat om de internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel.
Schiphol
De partners onderkennen de huidige beperkingen en zetten in op een
groei van Schiphol naar 500.000 vliegtuigbewegingen binnen de
wettelijk vastgestelde kaders. Om Schiphol te ontlasten zou Luchthaven
Lelystad zich verder moeten ontwikkelen.
De groei van Schiphol moet hand in hand gaan met investeringen in de
leefbaarheid van de regio. De regio verwacht dan ook dat het Rijk op
korte termijn zicht geeft op de daadwerkelijke uitvoering van een
aantal van de verbetervoorstellen en hiermee niet wacht tot de midden
2006 voorziene besluitvorming over de evaluatie van de Schipholwet.
Ook zetten de partners van de Noordvleugel in op meer geld voor groen
en compensatiemaatregelen.
Deelnemers in de Noordvleugel zijn Flevoland, Noord-Holland, ROA,
Almere, Muiden, Weesp, Hilversum, Diemen, Ouder-Amstel, Amstelveen,
Uithoorn, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude,
Amsterdam, de stadsdeelraden Amsterdam-Noord, Osdorp en Zuidoost,
Waterland, Purmerend, Edam-Volendam, Zeevang, Beemster, Wormerland,
Landsmeer, Oostzaan, Zaanstad, Beverwijk, Velsen en Haarlem.
Pb-212
Gemeente Amsterdam