Gemeente Amsterdam

Alleen met steun Rijk kan concurrentiepositie Noordvleugel behouden blijven

Partners kiezen voor economische ontwikkeling, woningbouw en bereikbaarheid

18 november 2005
---
webmaster

Voor de internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel als aanjager voor Nederland is het van cruciaal belang dat de projecten die in het zogenoemde Rijksprogramma Noordvleugel zitten worden uitgevoerd. De deelnemers aan de 5e Noordvleugelconferentie vragen het Rijk om steun bij hun inspanningen. Het gaat vooral om de samenhangende ontwikkeling van woningbouw, economische ontwikkeling en bereikbaarheid op de as Haarlemmermeer-Amsterdam-Almere.

De gezamenlijke overheden in de Noordvleugel van de Randstad leggen ook zelf acties vast om de internationale concurrentiepositie van de regio te versterken. Daarbij wordt sterk ingezet op regionale samenwerking.

Positie Noordvleugel

De Noordvleugel van de Randstad is essentieel voor de economie van Nederland. Internationaal dreigt de concurrentiepositie echter te verminderen. Uit een recent onderzoek van kantorenmakelaar Cushman, Wakefield, Healy en Baker onder ruim 500 grote Europese bedrijven blijkt dat Amsterdam weggezakt is uit de top 5 van aantrekkelijkste steden. Er zijn snel acties nodig om te voorkomen dat de regio verder wegzakt.

De Noordvleugel heeft met zijn internationale oriëntatie wel een sterke troef in handen. Met Schiphol en de haven, maar zeker ook via het grootste internetknooppunt van het vasteland van Europa is de mondiale verbinding gewaarborgd. De taak voor de Noordvleugel is om deze kansen optimaal uit te buiten.

Afspraken liggen vast Op deze 5e Noordvleugelconferentie (op 18 november in Almere gehouden) hebben de bestuurders teruggekeken naar 5 jaar van intensief samenwerken en afspraken maken.

Die afspraken hebben hun noodzaak en realiteitsgehalte in de afgelopen jaren bewezen, ook in de grote rijksnota's over ruimtelijke ordening, mobiliteit en economische ontwikkeling.

Op deze 5e conferentie zijn onderstaande vervolgafspraken gemaakt:

Wonen De Noordvleugel kiest voor de bouw van minimaal 150.000 woningen in de periode 2010-2030. Om het landschap zoveel mogelijk te behouden zullen 60.000 woningen daarvan binnen de steden zelf worden gebouwd. Ook Haarlemmermeer heeft een grote woningbouwopgave. Almere zal groeien met minimaal 45.000 woningen en zal zich ontwikkelen tot een volwaardige stad. In andere gemeenten van de Noordvleugel is beperkte toevoeging van groot belang om een breed kwaliteitsaanbod te garanderen.

Bereikbaarheid Voor de toekomst van de Noordvleugel is het absoluut noodzakelijk flink te investeren in de infrastructuur. Om de groei van Almere mogelijk te maken zal deze stad optimaal ontsloten moeten worden. De bouw van 45.000 woningen in Almere kán niet zonder aanzienlijke uitbreiding van zowel openbaar vervoer als wegen. De Noordvleugel zet in op een IJmeerverbinding tussen Almere en IJburg. Bovendien hebben de partners van de Noordvleugel de afgelopen anderhalf jaar maatregelen genomen om de doorstroming van het onderliggende wegennet te verbeteren. Hiermee is de bereikbaarheid van de regio Amsterdam vergroot. In de nabije toekomst blijft echter ook beprijzen van het autoverkeer noodzakelijk.

Ontwikkeling kantoor- en bedrijfslocaties Een probleem in de Noordvleugel is de grote leegstand van kantoorruimte en het dreigende tekort aan ruimte voor bedrijfsontwikkeling.

Het na de vorige conferentie (4 februari 2005) opgerichte Platform Bedrijven en Kantoren

pakt de programmering en fasering van de kantoorontwikkeling regionaal op. Er zal gezien de leegstand en overmaat aan plannen een pas op de plaats gemaakt moeten worden. Niet alles kan overal. De Noordvleugel maakt keuzes voor een paar toplocaties op de Zuidas en Schiphol en zal daarnaast uiterst selectief zijn in waar nog nieuwe locaties ontwikkeld kunnen worden.

Er is op dit moment voldoende ruimte voor bedrijventerreinen in de Noordvleugel. Het Platform ziet echter de komende jaren, ook bij een gematigde economische ontwikkeling, een dreigend tekort en zal maatregelen nemen om te zorgen dat er voldoende ontwikkelingsplannen voor bedrijventerreinen liggen die uitgevoerd kunnen worden.

Ter versterking van de economische positie stimuleert de Noordvleugel de kansrijke verbreding van de economische structuur met kennisintensieve, innovatieve en creatieve industrie (waaronder multimedia) in de zone van Haarlem-Amsterdam/Zaanstad- Almere/Hilversum. Deze groeisector is sterk verbonden aan internationaal goed toegankelijke, stedelijke gebieden. Ook bundelt de regio de krachten voor marketing en acquisitie.

Cruciale projecten in het Programma Noordvleugel Belangrijk speerpunt van het beleid van de Noordvleugel is de uitvoering van het Programma Noordvleugel van het Rijk. Minister Peijs is hier de coördinator van.

In dit Programma zitten cruciale projecten. De ontwikkeling van de Zuidas, de aanleg van een regionale OV-verbinding Almere-Amsterdam-Schiphol (eventueel als onderdeel van de Zuiderzeelijn), de woningbouwopgave in de Haarlemmermeer, de bereikbaarheid rondom Schiphol, de schaalsprong van Almere naar een stad van 300.000 tot 400.000 inwoners en de aanzienlijke verbetering en uitbreiding van de wegverbinding Schiphol-Amsterdam-Almere.

Al deze projecten hangen nauw met elkaar samen en moeten dan ook als een compleet programma gezien én uitgevoerd worden. De beslissing om 45.000 woningen te bouwen in Almere kán niet zonder aanzienlijke uitbreiding van de infrastructuur (weg en OV); Zuidas en Schiphol zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en bieden unieke kansen als het gaat om de internationale concurrentiepositie van de Noordvleugel.

Schiphol De partners onderkennen de huidige beperkingen en zetten in op een groei van Schiphol naar 500.000 vliegtuigbewegingen binnen de wettelijk vastgestelde kaders. Om Schiphol te ontlasten zou Luchthaven Lelystad zich verder moeten ontwikkelen.

De groei van Schiphol moet hand in hand gaan met investeringen in de leefbaarheid van de regio. De regio verwacht dan ook dat het Rijk op korte termijn zicht geeft op de daadwerkelijke uitvoering van een aantal van de verbetervoorstellen en hiermee niet wacht tot de midden 2006 voorziene besluitvorming over de evaluatie van de Schipholwet. Ook zetten de partners van de Noordvleugel in op meer geld voor groen en compensatiemaatregelen.

Deelnemers in de Noordvleugel zijn Flevoland, Noord-Holland, ROA, Almere, Muiden, Weesp, Hilversum, Diemen, Ouder-Amstel, Amstelveen, Uithoorn, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Amsterdam, de stadsdeelraden Amsterdam-Noord, Osdorp en Zuidoost, Waterland, Purmerend, Edam-Volendam, Zeevang, Beemster, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan, Zaanstad, Beverwijk, Velsen en Haarlem.

Pb-212