Ontevredenheid burgers over politie neemt toe

Burger wil andere bejegening door politie

De ontevredenheid van de burger over de politie is sinds 1993 nog niet zo groot geweest. Twaalf jaar geleden was 68,2 procent van de burgers tevreden over hun laatste contact met de politie. In 2005 is dat gedaald tot 61,8 procent. Dit blijkt uit het rapport Actieve wederkerigheid, dat in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken is gemaakt.

Volgens de onderzoekers heeft de daling te maken met het gedrag van de individuele agent. De burger voelt zich door hem vaak niet serieus genomen. Burgers blijken zichzelf niet zozeer te zien als klant of slachtoffer, maar als partner van de politie. Dat betekent dat zij op voet van gelijkheid behandeld willen worden. Wanneer de agent de burger niet als zodanig bejegent, voelt men zich afgescheept.

Het oordeel van de burger over de politie blijkt overigens niet te worden beïnvloed door de media.

Het rapport geeft een aantal concrete aanbevelingen hoe de politie het concept van actieve wederkerigheid in de praktijk kan brengen. Ook landelijke ontwikkelingen kunnen daarbij een rol spelen, zoals bijvoorbeeld de doelstelling dat in 2008 alle overheidsinstanties met burgercontacten een kwaliteitshandvest zullen voeren.

Links

* Download het rapport Actieve wederkerigheid op de site van het ministerie van BZK