Ingezonden persbericht

Belle in de geest van Voltaire

Theaterevenement in historisch kerkje Oud-Zuilen

OUD ZUILEN (GEMEENTE MAARSSEN), 20051003 -- Op 18, 19 en 20 november organiseert toneelgroep Maarssen '32 de verrassende theaterbelevenis 'Belle in de geest van Voltaire' bij Slot Zuylen. Het voorprogramma in Slot Zuylen (19-11) of Grand Restaurant Belle (18/20-11) biedt theater, muziek en een expositie om de gasten in de sfeer te brengen. Een korte wandeling brengt hen vervolgens in het naastgelegen sfeervolle kerkje. Hier ontvouwt zich een onverwacht verhaal dat zich ruim 200 jaar terug had kunnen afspelen. Het stuk laat zich niet in een hokje stoppen. In het historische kijkspel houden humor, spanning en leed(vermaak) de toeschouwers op het puntje van de kerkbank.


Het evenement dat Maarssen '32 in juni 2005 i.h.k.v. het Belle-jaar organiseerde in Museum Slot Zuylen is door publiek en pers zeer enthousiast ontvangen.
In 2006 staat een groots theaterevenement rondom Mozart op het programma.

Voorprogramma met muziek, theater en wellicht sportieve of culinaire elementen
De theaterbelevenis begint direct bij aankomst. Bezoekers treffen de meest uiteenlopende historische figuren op hun pad. In het voorprogramma brengen sopraan Hannie Slingerland en gitariste/luitiste Ireen Thomas aria's en liederen onder de noemer 'Opera Royale'. Marieke Grootveld bespeelt de harp. En een foto-expositie van Ron Langeveld geeft een beeld van eerdere voorstellingen.
Voor sportievelingen zijn er op verzoek gratis fiets- en wandelroutes.
Op zondagmiddag zijn de tuinen van Slot Zuylen exclusief opengesteld.
Bourgondiërs kunnen boeken voor het diner- of high tea-arrangement bij Restaurant Belle.

Belle in de geest van Voltaire
Tweehonderd jaar terug overleed een van de grootste Nederlanders in Zwitserland: Belle van Zuylen. Een vrouw die uitkwam voor haar mening en die vond dat vrouwen net zoveel in het licht mochten staan als mannen. Deze bijzondere vrouw werd in 1740 in Slot Zuylen in Oud Zuilen geboren. Vandaar dat Maarssen '32 Belle hier herdenkt met voorstellingen in een uiterst toepasselijke omgeving: het kerkje waar zij trouwde.
Wilko Tieben schreef het stuk, waarin een ontmoeting tussen Belle van Zuylen en haar bekende tijdgenoot Voltaire de familiale verhoudingen op scherp zet en voor tenenkrommende situaties zorgt.
De veelzijdige theatermaakster Dea Koert regisseert de voorstelling. Eerder maakte zij onder meer een zeer succesvolle voorstelling over Frida Kahlo op Museumeiland Schokland. Het kerkje biedt haar de mogelijkheden om de voorstelling op een onverwachte manier vorm te geven.


Vrijdag 18-11 en zaterdag 19-11: aanvang voorstellingen om 19.30 en 21.30 uur
Zondag 20-11: aanvang voorstellingen 14.00 en 16.00 uur
Locatie: Kerkje in Oud-Zuilen
Voorprogramma: een uur voor aanvang van de voorstelling in restaurant Belle of Slot Zuylen.
Prijs: ¤ 10,-
Reserveren: via het bestelformulier op www.belletheater.nl. Of door een mail aan: info@belletheater.nl. Telefonisch reserveren kan via: 0346-561959, Alie Blok.


Belle in de geest van Voltaire wordt mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Maarssen, VSB Fonds, KF Hein Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Rabobank Hilversum- Vecht en Plassen, Stichting Carel Nengerman Fonds, Elise Mathilde Fonds en Stichting Lira.

www.belletheater.nl / www.maarssen32.nl

Verhaal 'Belle in de geest van Voltaire' (gebaseerd op historische feiten)
Nazomer 1783. Voltaire stierf eenzaam in Parijs. Hij werd uit zijn kamer in Parijs gesmokkeld door zijn kamerdienaar. Die dacht daarmee een dispuut tussen strijdende partijen over zijn meesters begrafenis te ontwijken.
Belle had, vanaf het moment dat ze als net gehuwde mevrouw de Charrière in Zwitserland op het landgoed Le Pontet te Colombier neerstreek, grote moeite met de regels van het huis Charrière. Deze werden opgelegd door de inwonende oudste schoonzus Henriëtte. In de beroemde Dubois' biografie wordt het feit dat Belle 12 jaar lang geen literair woord schreef, gezien als consequentie van haar keuze om bij deze katholieke familie in te gaan wonen.
Dat zijn de feiten, maar wat als...
In het kerkje van vader Chaillet (huisvriend van de Charrières) anoniem een schokkend pakket wordt afgeleverd en Voltaire ten tonele verschijnt. Zodra hij zich aan een gebeden prevelende Henriëtte voorstelt, verscherpen de familiale verhoudingen zich door de inmenging van deze charmante, doch brutale bemoeial. Dat lijdt tot vele tenenkrommende, maar komische situaties. Kamerfilosofen Belle en Voltaire komen nader tot elkaar, tot ergernis van broer en zus Charrière. Als er dan tijdens de oogstfeesten revolutionaire onlusten ontstaan die tot in het kerkje van vader Chaillet doordringen, krijgen de twee rappe praters een confronterend koekje van eigen deeg.
Heeft u dat nou ook wel eens als u aan gebeurtenissen in de geschiedenis denkt, dat u denkt: "Wat zou er nou gebeurd zijn als....?"
Kortom: Wat doe je als je mensen niet meer om zichzelf aan het lachen kan krijgen? Wat doe je als emotioneel intelligent en genuanceerd denkend mens als onmacht, angst en woede in de straten heersen? En wat doe je als schrijven niet meer werkt en communiceren onmogelijk lijkt te zijn geworden?

Regisseuse Dea Koert
De loopbaan van Dea Koert in het theater kan worden verdeeld in drie episodes: die van acteur, regisseur en theatermaker. Tot haar 35e heeft ze veel gespeeld en in de begintijd was ze in de ban van het Open Theatre uit New York onder leiding van Joe Chaikin. In de beginjaren speelde ze met diverse groepen in Amsterdam en omgeving, o.a. Schreber geschreven en gespeeld door Gerard Jan Rijnders en Mia Meyer (1977).
In de jaren '80 ging Dea meer en meer regisseren. Toen ontstond ook het eerste deel van de trilogie Wat Het Water Mij Gaf. Op museumeiland Schokland organiseerde ze als onderdeel van die trilogie een groots theaterevenement rondom de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo. De laatste jaren regisseerde Dea de groepen Roerend Goed en Koper uit Utrecht. Daarnaast beoordeelt ze de eindejaarsproducties van de acteurs-theatermakers van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).

Schrijver Wilko Tieben
De Utrechter Wilko Tieben (1967) werkt al jaren als tekstschrijver freelance aan filmscenario's, theaterdrama en popsongs. In 1996 studeerde hij af aan de Theater-, Film- en TV-Wetenschap Universiteit te Utrecht. Hij zet zich in om klassieke meesterwerken uit de film-, theater- en literatuurgeschiedenis, en levensverhalen van klassieke eigenzinnige geesten ter inspiratie aan te bieden aan een modern en multicultureel publiek.

Toneelgroep Maarssen '32
Toneelgroep Maarssen '32 is een ambitieus semi-professioneel toneelgezelschap van zo'n 20 actieve spelers, met een rijke traditie van bijna 75 jaar. Alle voorstellingen worden geregisseerd door professionele regisseurs. Enkele voorstellingen uit het verleden zijn: De Vertellingen van 1001 nacht, een theaterspektakel ter ere van het 70-jarig jubileum; Soirée Varié, poëzie en theater; Een Poppenhuis, geschreven door Henrik Ibsen; Een Midzomernachtsdroom van William Shakespeare; Le Bourgois Gentilhomme van Molière; Je kunt 't toch niet meenemen, geregisseerd door Berend Boudewijn; Willen doen is ook gedaan, geschreven door Frits Kroes; Mijn Zoons van Arthur Miller en De Stok geschreven door Ton Vorstenbosch.

Opera Royale door Hannie Slingerland en Ireen Thomas
Tout le monde speelde gitaar rond 1820. Van Londen tot Rome en van Parijs tot St. Petersburg was in de salons gitaarmuziek te beluisteren. Daarnaast was het hèt favoriete tijdverdrijf van de adel en de gegoede burgerij samen thuis te musiceren. Ziehier de historische ingrediënten -huiselijk musiceren en de gitaromanie- welke hebben geleid tot dit programma van ca 20 minuten. Koninklijk en huiselijk want de aria's afkomstig uit een koninklijke collectie worden op huiselijke wijze met gitaar begeleid.
Sopraan Hannie Slingerland en luitiste/gitariste Ireen Thomas brengen de aria's en liederen uit de 18e eeuw.


- EINDE PERSBERICHT -




Toneelgroep Maarssen '32