Ingezonden persbericht


gallery program

WILLEM SANDERS
Inner Emigration, Out in the Now

opening
zaterdag 19 november vanaf 17.00 uur

19 november - 24 december

A variety of stains
The Florentine painter Piero di Cosimo was fascinated by shapes that appeared on walls against which people had spat. Leonardo shared his fascination: 'If you look at a wall soiled with a variety of stains, or stones with variegated patterns you will be able to see battles and various figures darting about, or strange-looking faces and costumes, and an endless number of objects, which you can distil into completely and finely-rendered forms.' Willem Sanders' recent paintings in oils ­ their exuberance the result of the end of a self-imposed exile from oils ­ reveal the final stage of a process in which paint has been applied (sometimes dribbled) to canvas. It has been allowed to form images of its own. We see the effect of exposure to the air on the pigments, whose chemical life changes their appearance in the same way that Rodin knew (and calculated in advance) that the elements would modify the pristine appearance of his bronzes. The mind's eye converts the language of chemistry into the language of aesthetics. The green flecks become leaves; the dark brown vertical fields of colour become tree trunks, even though they are nowhere rooted; reds become blood, stigmata, miniature sunsets, Japan; grey, shiny areas of the canvas become a stream running down a mountain side. Paint becomes figuration. And yet. Paintings like those from the walls of the so-called House of Livia on the Palatine Hill in Rome ­ on which no one spat ­ depict vegetation, flowers, birds, but there is no horizon, there is no landscape, no point of orientation from which viewers could construct, in their mind's eye, the layout of what they saw. Likewise Willem Sanders' recent oil paintings are decidedly not landscapes. His Burning Bush is not a burning bush situated in some landscape: it is the biblical Burning Bush, if it is located anywhere (for us today) it is on the printed page or in a song by the late Johnny Cash. A mindscape. But these are not Images made by Chance. On the contrary. In the laboratory of his studio, Willem Sanders has initiated the process of painting, carried it out in real time (sometimes having to run around a canvas before the paint drips off the edge), decided at which point it has reached its culmination. Chance has been elbowed out. And there have been preliminary studies, research, reflection. A tree may have been taken from Hercules Seegers, a sunset from a photograph. Anecdote. It does not concern us here. Deceptively, when paint becomes figuration, we are tempted to suppose that behind the representation lies the represented. But these painted surfaces, if they may be taken to represent anything, represent their sensuous selves. The painting produces the painting. Better to suppose that these are Images made by Chance after all.

Peter Mason, Rome, MMV



Willem Sanders,
The Mossy Tree 2005,
200 x 140 cm.,
oil on canvas.



Toon Berghahn
Nightfall 2005
200 x 135 cm.,
oil on canvas.

ENTRESOL

Toon Berghahn
19 november - 24 december
opening zaterdag 19 november vanaf 17.00 uur

Toon Berghahn (1970 Amsterdam) schildert geënsceneerde, desolate en monumentale landschappen die door zijn keuze in onderwerp en kleurgebruik het romantisch perspectief benaderen. Zich bewust van de utopie transformeert Toon Berghahn de alledaagse realiteit in schoonheid. Zijn werk was recent te zien in het GEM te Den Haag als genomineerde voor de koninklijke subsidie.

ELSWHERE

stadsgalerij Heerlen
10 november - 8 januari 2006

Later on we shall simplify things

Expositie met werken van Tim Ayres, Ab van Hanegem, Jan van der Ploeg en Han Schuil.

LATER ON brengt vier schilders samen die, ondanks de huidige bloei van de figuratieve schilderkunst, allen een gestileerde, doordachte beeldtaal hanteren. Door gezamenlijk te exposeren, proberen zij hun positie ten opzichte van de zogenaamd 'klassiek abstracte' kunst te definiëren door onderlinge overeenkom sten en verschillen te onderzoeken.

Ayres, Van Hanegem, Van der Ploeg en Schuil werkten in het voorjaar van 2005 voor het eerst samen in het Andratx Cultural Centre op Mallorca. Deze samenwerking beviel hen zo goed, dat ze deze in Nederland graag wilden voortzetten in een museale context. Alle vier deze kunstenaars gebruiken sjablonen en tape om hun geschilderde beelden tot stand te laten komen.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie, geschreven en uitgegeven door de vier kunstenaars. Dit boek is een neerslag van diverse discussies en gesprekken die zij voerden tijdens hun samenwerking op Mallorca. De kunstenaars legden elkaar zowel daar, als na terugkeer in Nederland een aantal kwesties voor die voor hun houding binnen de schilderkunst van belang zijn.

Muurschildering Glaspaleis
Gelijktijdig met de tentoonstelling realiseert Jan van der Ploeg een muurschildering in het trappenhuis van het Glaspaleis. Sinds de ingebruikname van het gebouw is een start gemaakt met het aankopen van kunstwerken en het verstrekken van opdrachten aan kunstenaars. Met Wall Painting No. 145 gaat een langgekoesterde wens om een muurschildering uit te laten voeren, die deel uitmaakt van de architectuur, in vervulling. Wanneer Wall Painting No. 145 is opgeleverd, zal deze het omringende trappenhuis van het Glaspaleis op kleurrijke en monumentale wijze markeren voor de duur van 5 jaar.



Jan van der Ploeg
wall painting
Acrylic on wall
stadsgalerij heerlen

ASCHENBACH & HOFLAND GALLERIES
BILDERDIJKSTRAAT 165-C
NL-1053KP AMSTERDAM
tfn+31(0)20 4121772
tfx+31(0)20 4121778
mobile+31(0)629023933

hours:
wednesday - saturday
11.00 - 17.00
every first sunday of the month
14.00 - 17.00

if you want more information visit our website at www.xs2art.com or send us an email info@xs2art.com