Gemeente Bernheze
Verbeterde dienstverlening gemeentehuis
Op 21 november 2005 is het vernieuwde gemeentehuis klaar. We starten
dan ook met onze nieuwe vorm van dienstverlening in de verbouwde
publiekshal. De afgelopen jaren is hier hard aan gewerkt. Nu moet het
echt gaan gebeuren.
Diensten
Gemeenten zijn gewend om te denken in termen van aanbod van diensten:
de gemeente verkoopt paspoorten, de gemeente verstrekt uitkeringen,
verleent een bouwvergunning, enzovoortc. Overheden kijken hierbij niet
altijd goed naar de wensen van hun klanten. Burgers vragen zich af
waarom ze voor het ene product bij afdeling X moeten zijn en voor het
andere product bij de afdeling Y. Bij de gemeente word je van het
kastje naar de muur gestuurd, vinden veel mensen.
Dit moet anders. Gemeenten gaan steeds meer denken vanuit de vragen
van de klant. Dit betekent een geheel andere organisatie achter de
dienstverlening. Ook Bernheze heeft deze uitdaging enthousiast
opgepakt.
Eén plek
Wat is er voor u als inwoner veranderd? Het belangrijkste is dat er
één plek is gekomen waar alle gemeentelijke diensten worden verkocht.
Zie het als een soort gemeentewinkel. In de nieuwe publiekshal aan de
Misse in Heesch bevinden zich alle balies en een centrale receptie. Er
is een nieuw elektronisch verwijssysteem op een centrale plek in de
hal. U kiest daar het product uit waarvoor u komt en vervolgens wordt
u naar de juiste baliemedewerker verwezen.
Wanneer u voor meerdere producten komt kunt u in principe al uw vragen
aan dezelfde medewerker stellen.
Telefoon
Deze bundeling van de loketten is ook doorgevoerd in de telefonische
dienstverlening. In ons nieuw telefonische loket zijn tijdens
kantooruren altijd medewerkers beschikbaar om uw vragen, zo mogelijk,
meteen te beantwoorden. Als u vanaf 21 november 2005 belt met de
gemeente (0412) 45 88 88 krijgt u een keuzemenu. Via dit keuzemenu
komt u direct bij de juiste medewerker terecht.
Website
Ook onze elektronische dienstverlening is verbouwd. Via de website van
de gemeente Bernheze kunnen steeds meer producten en diensten direct
worden opgevraagd. We zijn er trots op dat een onafhankelijke
instantie de website van Bernheze onlangs in de top 50 heeft geplaatst
van de bijna 500 internetsites van gemeenten. Het adres is
www.bernheze.org.
Verbetering
We hebben nog vele andere verbeteringen doorgevoerd in onze
dienstverlening. Sommige zijn voor u zichtbaar, andere niet. Maar het
belangrijkste is natuurlijk dat u het als klant ook echt als
verbetering ervaart, want daar gaat het natuurlijk om. Het verbouwde
gemeentehuis is een middel om u beter van dienst te kunnen zijn.