Gemeente Leeuwarden

Trajectnota/MER Haak om Leeuwarden klaar voor inspraak Belangrijke stap voorwaarts

De Trajectnota/MER voor de N31 Haak om Leeuwarden is door het Rijk vrijgegeven voor inspraak. Vanaf de start van de inspraakperiode begin 2006 heeft een ieder acht weken de tijd om zijn/haar mening in te brengen bij de minister van Verkeer en Waterstaat.

In de afgelopen periode heeft intensief overleg plaatsgevonden tussen de minister van V&W en de provincie. Er was een tekort ontstaan tussen de beschikbare financiële middelen en de kostenraming van de alternatieven die de problemen oplossen. Om deze reden zijn Rijkswaterstaat, provincie Fryslân en gemeente Leeuwarden opnieuw gaan rekenen. Met bezuinigingen bleek het mogelijk het tekort zodanig terug te brengen dat de minister van Verkeer en Waterstaat het groene licht kon geven om de Trajectnota in de inspraak te brengen.

De projectkosten van de Haak zijn geraamd tussen de 180 en 202 miljoen euro. Het beschikbare budget is 188 miljoen. Het maximale tekort bedraagt dus 14 miljoen euro. Het tekort op het voorkeursalternatief van de regio, zoals de provincie en de gemeente Leeuwarden in mei 2004 naar buiten hebben gebracht, is op dit moment ongeveer 30 miljoen euro. Dit komt door de toevoeging van een aquaduct onder het Van Harinxmakanaal en de inzet op landschapsherstel ten noorden van Deinum. De provincie heeft met de minister van V&W afgesproken dat na de inspraakperiode definitieve afspraken over de financiering zullen worden gemaakt.

Planning
De komende weken wordt de inspraak voorbereid en wordt de startdatum bepaald. Dit gebeurt in nauw overleg met het ministerie en de regionale partijen. Globaal is de planning als volgt:
* start inspraak eind januari 2006,
* gedachtevorming en discussie over de voorkeur van de regio na de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart,
* besluitvorming door gemeenteraden en Provinciale Staten in de periode april - mei 2006. Waarom de Haak om Leeuwarden?
De Haak om Leeuwarden staat voor een structurele verbetering van de verkeerssituatie op Rijksweg 31 bij de Friese hoofdstad. De doelen van deze verbetering zijn:
* Leeuwarden voldoende ruimte bieden om te voldoen aan de verstedelijkingsopgave (afspraken met Rijk over nieuwbouw);
* behoud en verbetering van de economische kracht van Leeuwarden en omgeving;
* bereikbaarheid van de stad verbeteren.

Achtergrond
De regio heeft de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar de wegverbinding tussen Marssum en Werpsterhoek/Wirdum: de Haak om Leeuwarden (Rijksweg 31 Leeuwarden). De resultaten hiervan zijn beschreven in een onderzoeksrapport - de Trajectnota/MER Rijksweg 31 Leeuwarden. De Haak is een gezamenlijk project van Rijkswaterstaat Noord Nederland, het ministerie van VROM, de provincie Fryslân en de gemeenten Leeuwarden, Littenseradiel en Menaldumadeel.


----------

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de perstelefoon van de gemeente Leeuwarden, 058 - 233 4002.