P E R S B E R I C H T
Franchise-overeenkomst voor stationsrestaurants
NS kiest voor La Place
Amersfoort/Utrecht, 21 november 2005
Treinreizigers kunnen in de toekomst op diverse treinstations terecht bij La Place, het
succesvolle restaurant van het warenhuisconcern V&D. NS dochter Servex en La Place hebben
een franchiseovereenkomst getekend. Met de komst van La Place wordt het horeca-aanbod
aan treinreizigers en stationsbezoekers verder verbeterd. De overeenkomst met Servex biedt
La Place de mogelijkheid om de restaurant en foodformules buiten het V&D-warenhuis snel te
laten expanderen.
La Place op het station
De komende jaren zullen op grotere stations La Place-restaurants worden geopend. Daarnaast zullen
ook de kleinere foodformules La Place Café Boulangerie en La Place Paninishop worden
geëxploiteerd. Servex verwacht dat La Place op het station zal bijdragen aan een aangenaam verblijf.
NS richt stations zo in dat ze voldoen aan de wensen van de consument, waardoor de stations
bijdragen aan een verdere groei van het aantal treinreizigers. De La Place-formules zijn een eigentijds
aanvulling op het huidige horeca-aanbod op de stations.
Expansie La Place
Voor La Place is de overeenkomst met Servex een unieke mogelijkheid om de restaurant- en
foodformules buiten het V&D-warenhuis snel te laten expanderen. Omdat V&D zich wil concentreren
op zijn core-business is besloten dit niet op eigen kracht te doen, maar in samenwerking met een
professionele externe partij, die de expansie voor zijn rekening neemt.
Vers, gevarieerd en betaalbaar
De restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich in de achttien jaar van hun bestaan bewezen
als buitengewoon innovatief en zijn publiekstrekkers van formaat. Alle concepten zijn in eigen huis
ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in Europa. De restaurants, traiteurafdelingen
en broodbakkerijen onderscheiden zich doordat uitsluitend gewerkt wordt met verse ingrediënten, die
in het zicht van de gast worden bereid tot eindproduct. In de restaurants kunnen de gasten kiezen uit
een gevarieerd aanbod van dagverse producten, waaruit zij zelf een maaltijd kunnen samenstellen
voor een aantrekkelijke prijs. De La Place-restaurants trekken samen circa 35 miljoen bezoekers per
jaar. Er zijn inmiddels 70 La Place-restaurants.
Prettig en lekker verblijven op het station
Servex is een 100% dochteronderneming van NS. Zij exploiteert horeca- en retailformules op NS-
stations. Servex exploiteert ondermeer Kiosk, De Tijd, C'est du pain, Smullers, Pizza Hut, Swirls, Café
T, Het Station, Café T espresso, Wizzl en Shakie's maar ook Burger King en Albert Heijn To Go op `t
station. Binnenkort komen daar de drie formules van La Place bij. Onder het motto `Lekker op het
Station' levert Servex met de horeca- en retailformules op de stations een belangrijke bijdrage aan
---
een prettig en aangenaam verblijf op het station. Het bedrijf speelt voortdurend in op de behoeften van
de treinreizigers en stationsbezoekers. Het bedrijf is op meer dan 100 stations vertegenwoordigd met
in totaal meer dan 300 verkooppunten. Dagelijks telt het bedrijf circa 200.000 klanten.
Vendex KBB NV