Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
116 Vragen van de heer R.J.F. Giesberts
(ingekomen 2 november 2005)


Naar wij vernomen hebben is er een PR-actie gestart door de gemeente ten behoeve van parkeergarage Grifthoek. De aanloop tot dusver zou tegenvallen en daarom worden automobiele bezoekers van de stad verleid met twee uur gratis parkeren.

Dat een nieuwe voorziening zoals deze parkeergarage niet direct gevonden wordt door parkeerplek zoekende automobilisten, wekt geen verbazing. Alle wat nieuw is moet immers eerst ontdekt worden.
Wel roepen de berichten over deze aanloopproblemen enkele vragen op over de exploitatie. De gemeente heeft zich, zo hebben wij in het verleden gesteld, te gemakkelijk laten zetten op de stoel van beheerder/ exploitant. De aanvankelijk beoogde marktpartij die de exploitatie zou gaan doen zag er onvoldoende perspectief in. Het verbaasde ons toen dat de gemeente er blijkbaar wel perspectief in zag. Wij hebben althans ook nooit andere berichten van het College vernomen dan geruststellend tot optimistisch. Het was derhalve geen keuze uit twee kwaden die het College maakte toen zij de exploitatie naar zich toe trok.

Al vanaf de eerste plannen is er discussie geweest over de exploitatie van een garage op die plek aan de singel. Aanvankelijk zou dit opgelost worden door een brug over de singel te maken die een korte route via Plompetorengracht mogelijk maakte. Ook is in het verleden sprake geweest van het schrappen van de kort parkeerplekken op het Janskerkhof als de Grifthoekgarage opgeleverd zou worden. Ook is nog onderzocht in hoeverre speciaal OV zou helpen de exploitatie te steunen. Een onderzoek dat niets heeft opgeleverd.

De gemeente kon dus voorzien dat het een harde dobber is om de garage rendabel te krijgen. De promotie-actie nu is in dit licht niet alleen rijkelijk laat maar waarschijnlijk ook te licht als middel om het probleem op te lossen. Het lijkt op het knippen van de grasmat met een nagelschaartje: het helpt iets maar is uiteindelijk ruim onvoldoende.

Tegelijkertijd is het College nu druk doende een tweede garage te gaan bouwen onder het Lucas Bolwerk. Dit betekent dat over enkele jaren de Grifthoekgarage concurrentie krijgt en daarmee nog onaantrekkelijker wordt met alle negatieve gevolgen voor de exploitatie.

GroenLinks is er voorstander van dat er op korte termijn meer wordt gedaan om de exploitatie van de Grifthoekgarage te verbeteren. De bouw van een brug en het opheffen van de kort parkeerplekken Janskerkhof behoren hier in ieder geval toe. Ook het gaandeweg autovrij maken van de Plompetorengracht zou onderdeel moeten zijn van de oplossing. Op termijn moet wat ons betreft gezocht worden naar een marktpartij voor de exploitatie van de garage.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:
1. Bent u bereid ons inzicht te bieden in de kosten en baten over dit lopende jaar met betrekking tot de Grifthoekgarage (incl. aantal bezoekers)? En kunt u daarbij aangeven bij welk bezoekersaantal de kosten voor exploitatie gedekt zijn?
2. De stichtingskosten van de Grifthoekgarage bedragen volgens de parkeernota 4,1 miljoen euro. Aan de aannemer is bij de bouwovereenkomst een hoger bedrag betaald. Welke deel van hetgeen de gemeente aan geld in de realisatie van de garage heeft gestoken is voor de gemeentebegroting aangemerkt als rendabel?
3. Welke opties ziet u om de exploitatie van de garage kostendekkend te maken en wat zijn uw verwachtingen daarbij?
4. Hoe staat u tegenover onze suggesties met betrekking tot de brug en autovrij maken van delen van de binnenstad?
5. Bent u van mening dat u zich goed heeft voorbereid op de verantwoordelijkheid die de exploitatie met zich mee brengt, met name ten aanzien van de zorg voor kostendekkendheid? Zo ja, kunt u ons hierover inzicht geven?


6. Bent u met ons van mening dat de Grifthoekgarage is gebouwd met het oogmerk te voorzien in parkeerbehoefte voor bezoekers binnenstad? En dat het dan niet bij wijze van oplossing kan zijn dat een substantieel deel van de plekken straks verkocht of verhuurd worden aan bijvoorbeeld bedrijven of particulieren?
7. Bent u met ons van mening dat alvorens met de bouw van de Lucas Bolwerkgarage gestart wordt en indien de Grifthoekgarage blijvend slecht presteert het verstandig is eerst onderzoek te doen naar het effect van concurrentie?


Antwoorden van Burgemeester en wethouders
(verzonden 22 november 2005)


1. De parkeergarage is eind juni 2005 in gebruik genomen. Bij de opzet van de garage zijn we op basis van landelijke ervaringsgegevens uitgegaan van een bezetting van 700 uur per parkeerplaats per jaar. Tevens zijn we uitgegaan van een aanloopperiode van drie jaar. De cijfers na 4 maanden geven daarom geen representatief beeld. Het natuurlijke moment voor inzage in de cijfers is de presentatie van de jaarrekening na een volledig exploitatiejaar van de parkeergarage. Vanaf het begin was bekend dat parkeergarage De Grifthoek in de aanloopperiode niet kostendekkend zou zijn. Om die reden is ook door ons college een introductietarief vastgesteld. Volgens de kostenraming die ten grondslag ligt aan de garage wordt het moment van kostendekkende exploitatie bij het uitgangspunt van 700 parkeeruren per parkeerplaats per jaar na 3 jaar bereikt.
2. Middels de 'Kredietaanvraag realisatie Grifthoekhoekgarage' (RV 176, 2002) heeft uw raad een geheel onrendabel krediet vrij gegeven van in totaal EUR 6,615 mln. Daarin staat een bedrag van EUR 5,62 mln. opgenomen ter dekking van de stichtingskosten en werd aangegeven dat het restantbedrag van EUR 995.000 was bestemd voor o.a. de aanschaf van apparatuur, de coating van de vloeren en schilderwerk, bouwplan- en projectbegeleiding en communicatie. In de Parkeernota staat dit gehele bedrag van EUR 6,615 mln vermeld. Het in de vraag genoemde bedrag van EUR 4,1 miljoen is ons niet bekend.
3. Naast het voeren van het reeds in antwoord 1 gemelde introductietarief, is een promotieactie in gang gezet om het grote publiek te wijzen op het bestaan van de Grifthoekgarage. Vanzelfsprekend monitort het Parkeerbedrijf of dit het gewenste resultaat oplevert. Aan de hand van resultaten wordt bekeken welke verdere acties uitgezet zullen worden.De Grifthoekgarage wordt op de drukste delen van de dag mens-beheerd, in de rustige uren vindt beheer op afstand plaats. Voor een verdere beheerskostenreductie wordt onderzocht of het mogelijk is beheer in de toekomst helemaal op afstand via een centraal parkeerbeheersysteem te laten plaats vinden.
4. Een brug over de singel geeft een betere aansluiting met de binnenstad en kan mogelijkerwijs de exploitatie van de garage verbeteren. Bij de bespreking in de raad van het voorstel inzake de uitvoering van de nota parkeerbeleid op 17 juni 1999 heeft de raad echter aangegeven een dergelijke aansluiting niet wenselijk te achten en zijn hiervoor dan ook geen financiële middelen gereserveerd.

Het autovrij maken en opheffen van parkeerplaatsen is eveneens door de raad duidelijk verwoord in amendement A73 bij de behandeling van de parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' op 4 december 2003. Daarmee heeft uw raad besloten niet over te gaan tot het opheffen van straatparkeerplaatsen tot het moment dat aan de oostzijde van de stad vier nieuwe parkeergarages ten behoeve van kort parkeren zijn gerealiseerd, met uitzondering van de eventueel op te heffen parkeerplaatsen in de directe omgeving van de toekomstige garage onder het Lucasbolwerk.
5. Ja. Zoals vermeld bij vraag 1 is er bij de raming die ten grondslag ligt aan de 'Kredietaanvraag realisatie Grifthoekhoekgarage' vanuit gegaan dat na de aanloopperiode van 3 jaar de inkomsten van de garage zullen opwegen tegen de kosten van het openstellen van de garage. Bij het antwoord op vraag 3 is aangegeven dat de insteek bij de exploitatie gericht zal zijn op kostenreductie van de garage.


6. Bij de exploitatieopzet van de Grifthoekgarage is altijd uitgangspunt geweest dat de garage dient te voorzien in parkeerbehoefte van bezoekers (van de binnenstad). Deze informatie is terug te vinden in de 'kredietaanvraag Realisatie Grifthoekgarage', waarin ook vermeld wordt dat voor bedrijven een zogenaamde ingroeiregeling wordt vastgesteld.
7. Nee. Zoals ook aangegeven is in de ruimtelijke onderbouwing bij de aanvraag van de bouwvergunning voor de Lucasbolwerkgarage wordt deze garage onder meer gebouwd met het oog op de sterk stijgende vraag naar parkeerplaatsen in de toekomst. Het is bekend dat er sprake is van een autonome groei van 3% van de automobiliteit per jaar. Het is de verwachting dat er bij deze groeicijfers ruim voldoende plaats is in de markt is voor beide garages.


---- --