AutoRai

Hyundai lanceert de nieuwe Santa Fe

(11/23/2005)
Groter, ruimer, eleganter én geraffineerder. Hyundai heeft vandaag in de Koreaanse hoofdstad Seoel vol trots de nieuwe Hyundai Sante Fe gelanceerd. De nieuwe Hyundai Santa Fe, die gisteren in Korea is geïntroduceerd, wordt in januari 2006 op de North American International Auto Show in Detroit voor het eerst aan een groot publiek getoond.
De Europese première van de Santa Fe is op Salon van Genève begin maart 2006. Direct daarna zijn de eerste modellen in de Nederlandse showrooms te bewonderen. De prijzen van de nieuwe Hyundai Santa Fe zijn nog niet bekend.

Met dit nieuwe model heeft Hyundai, volgens President Chung Mong-Koo, opnieuw âgoudâ in handen. âMeer nog dan zân succesvolle voorganger zal de Santa Fe een nieuw pad voor Hyundai effenen. Het model is hét paradepaardje van Hyundai, dat het bedrijf extra slagkracht en vertrouwen zal geven.â

Hyundai heeft op het gebied van de ontwikkeling en de verkoop van Sports Utility Vehicles (SUV) een naam hoog te houden. De eerste generatie van de Santa Fe werd eind 2000 op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Het model werd meteen een groot succes. Net zoals zijn kleinere broertje de Hyundai Tucson werd de Santa Fe binnen korte tijd de populairste SUV van Nederland. In totaal zijn er tot nu toe ruim 7000 eenheden in Nederland verkocht. Ook wereldwijd is de huidige Hyundai Santa Fe met 1.1 miljoen registraties een enorm succesnummer.

De nieuwe Santa Fe is door zân afmetingen en de duidelijke Europese styling niet te vergelijken met zijn voorganger. Hyundai wist ruim twee jaar geleden al dat het nieuwe model de oude moest overtreffen. De Koreaanse fabrikant heeft daarom kosten noch moeite bespaard om de Sante Fe te ontwikkelen; een project dat 26 maanden geleden onder de codenaam CM van start ging. In totaal heeft Hyundai liefst 155 miljoen US Dollar aan de ontwikkeling van het model besteed.

De nieuwe Santa Fe heeft een wielbasis van 2700 cm, acht centimeter langer dan zijn voorganger. De lengte is met
17.5 centimeter toegenomen. Het model is 5.5 centimeter breder en 5 centimeter hoger. Door de toegenomen afmetingen is het interieur aanzienlijk ruimer geworden. Niet alleen is de hoofd- en beenruime toegenomen, de nieuwe Santa Fe is ook leverbaar met een derde zitrij, waardoor de nieuwe Koreaanse SUV toegankelijk is voor zeven personen. De derde zitrij kan overigens eenvoudig in twee delen in de wagenvloer worden weggeklapt, waardoor een volledig vlakke laadvloer ontstaat.

De Santa Fe wordt in Nederland leverbaar met een 2.7i V6 benzinemotor en een 2.2 CRDi VGT diesel motor. De 2.7i V6-krachtbron levert 189 pk (139 kW). Het koppel bedraagt 248 Nm/4.000 t.p.m. De 2.2 liter sterke diesel levert 150 pk/110Kw bij 6.000 t.p.m. Deze motor levert een trekkracht van 335 Nm/1800-2500 t.p.m. De benzineversie is zowel in 2WD, als in 4WD-variant leverbaar met een handgeschakelde 5-versnellingen transmissie. De vierwiel aangedreven versie kan optioneel worden gekoppeld aan een automatische 4-traps transmissie. De diesel (standaard voorzien van roetfilter) is naar wens voorzien als 2WD of 4WD. Beiden versies zijn beschikbaar met een 5-traps automaat of een handgeschakelde 5-versnellingen transmissie.

De nieuwe Santa Fe is ten opzichte van zijn voorganger niet alleen groter, ruimer en comfortabeler, het model heeft ook een compleet ander uiterlijk gekregen. Het valt op dat de fabrikant het model een duidelijk modern Europees design heeft gegeven. Tegelijkertijd hebben de ontwerpers de Santa Fe het familiegezicht gegeven, waardoor de auto duidelijk te herkennen is als een Hyundai.

Vanzelfsprekend is de nieuwe Hyundai Santa Fe standaard voorzien van een uitgebreid veiligheidspakket. Naast airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, is de Santa Fe voorzien van zijairbags en gordijnairbags die niet alleen de inzittenden op de eerste- en tweede zitrij, maar ook die op de derde zitrij beschermen. Verder heeft de Santa Fe ondermeer actieve hoofdsteunen en nieuw ontwikkelde 3-punts autogordels voor alle passagiers.

De Hyundai Sante Fe wordt gebouwd in fabriek in Ulsan Korea waar er jaarlijks 210.000 eenheden worden geproduceerd. In het voorjaar gaat ook de productie in de nieuwe fabriek van Hyundai in Montgomery (Alabama) in de Verenigde Staten van start. Hyundai hoopt op een jaarlijkse verkoop op de thuismarkt in Korea van 60.000 exemplaren. Voor de export mikt de Koreaanse fabrikant voor het eerste verkoopjaar op 150.000 eenheden.