20050421/839
DATUM
24 november 2005
Onderwijsraad: voorwaarden voor bewaken kwaliteit
Leraren opleiden in de school
Steeds meer scholen willen een rol spelen in het opleiden van lera-
ren. Niet alleen om hiermee in te kunnen spelen op een toekomstig NASSAULAAN 6
tekort aan onderwijzend personeel, maar ook met het oog op de in- 2514 JS DEN HAAG
novatie van het eigen onderwijs. Om de kwaliteit van de opleiding én TELEFOON 070 310 00 00
de arbeidsmobiliteit van de toekomstige leraar te kunnen garanderen FAX 070 356 14 74
is het noodzakelijk de voorwaarden te formuleren waaraan het oplei- E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
den in de school moet voldoen. Dat stelt de Onderwijsraad in zijn WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
advies Leraren opleiden in de school, dat vandaag wordt aangeboden
aan minister Van der Hoeven van Onderwijs.
Het opleiden in de school is een nieuwe opleidingsvorm, waarbij studenten
het leren in de school voor een volledige bevoegdheid combineren met het
werken in de school. De Onderwijsraad vindt het belangrijk dat gegarandeerd
kan worden dat leraren die in de praktijk worden opgeleid over voldoende
kwaliteit beschikken. Een duurzame samenwerkingsrelatie tussen opleidings-
school en lerarenopleiding is daarbij noodzakelijk. Daarnaast is belangrijk dat
het beroepsperspectief van de toekomstige leraar gelijk is aan dat van stu-
denten die de reguliere lerarenopleiding volgen. De raad wil daarom voor-
waarden stellen aan het opleiden in de school. Uitgangspunt is dat de school-
gebonden opleidingstrajecten aan dezelfde (bachelor- of master) eisen moe-
ten voldoen als de reguliere lerarenopleidingen.
Opleiden in de school: streven naar kwaliteit en mobiliteit
De Onderwijsraad wil dat er op de opleidingsschool een deskundige oplei-
dingsfunctionaris aanwezig is die de student in de praktijk kan begeleiden,
en vindt het belangrijk dat het opleiden in de school verankerd is in het per-
soneels- en opleidingsbeleid van de school. Een transparante en onafhankelij-
ke eindbeoordeling van de student moet waarborgen dat het niveau van de
leraar-in-spé voldoende is om als volwaardig leerkracht aan de slag te kun-
nen. Voor het beroepsperspectief van toekomstige leraren is het belangrijk
dat zij ervaring opdoen in meerdere onderwijssituaties, zodat hun inzetbaar-
heid niet beperkt is tot de sector of het schooltype waar de opleiding heeft
plaatsgevonden. Om scholen een grotere rol te laten spelen in de opleiding
van leraren, stelt de Onderwijsraad voor op korte termijn de bestaande lera-
renopleidingen meer mogelijkheden te geven om een deel van de opleiding
uit te besteden aan andere partijen. Voor de langere termijn denkt de raad
aan de mogelijkheid om enkele opleidingsscholen als nieuwe aanbieders toe
te laten. Indien scholen aan de gestelde voorwaarden hebben voldaan, kun-
nen zij worden geaccrediteerd.
Vakkennis een centrale rol in opleiding
Gedegen kennis van een vak of vakgebied is noodzakelijk voor het goed func-
tioneren van leerkrachten. De omvang van vakkennis in de huidige tweede-
graads lerarenopleiding en de pabo is de afgelopen twee decennia gestaag
verminderd: in de huidige opleiding bestaat circa 40% uit het leren van vak-
kennis, terwijl dat in de jaren tachtig circa 80% was. Velen maken zich zorgen
over de effecten hiervan op de kwaliteit van leerkrachten en het onderwijs dat
KENMERK
Pagina 2
zij geven. De raad deelt deze zorg en bepleit in het advies het versterken van
de vakcomponent in de lerarenopleiding, bijvoorbeeld door per vak expliciet
aan te geven aan welke vakinhoudelijke eisen de student aan het eind van
zijn opleiding moet voldoen. De raad is positief over de ontwikkeling dat veel
opleidingen al initiatieven nemen om dit te bewerkstelligen.
Onderwijsraad