Gemeente Loenen aan de Vecht


Verslag informatieavond Samenwoonschool op 9 november jl.

Op 9 november jl. heeft het college van B&W een informatiebijeenkomst georganiseerd over de bouwplannen voor de Samenwoonschool Loenen aan de Keizer Ottolaan. De wethouders Toonen en Rehbock wilden reacties peilen van omwonenden, zodat daarmee zo mogelijk nog rekening gehouden zou kunnen worden. Aan het eind van de avond was er gelegenheid tot het stellen van vragen.

Bijlagen : informatieavond samenwoonschool.pdf (zie onderaan)

Informatieavond Samenwoonschool Loenen - 9 november 2005

Wethouder Toonen heet iedereen welkom en legt uit dat deze informatieavond nadrukkelijk niet het karakter heeft van een inspraakavond. Collega-wethouder mevrouw Rehbock en hij willen graag de reacties op dit plan horen van omwonenden, zodat daar in de definitieve uitwerking zo mogelijk nog rekening mee gehouden kan worden.
De indeling van de avond is als volgt:

1. Sectorhoofd Grondgebied, Peter Koster, licht de te volgen procedures toe, aan de hand van een presentatie met overhead-projector.
2. Vervolgens zal sectiechef Civieltechniek, Chris van Velde, een toelichting geven op de uitgangspunten voor de verkeersafwikkeling rond de school
3. De architect, Jan Weeda, zal daarna wat meer vertellen over het ontwerp en de plaatsing van de school op het perceel, eveneens met behulp van overhead-projector; er zal tevens een maquette te bezichtigen zijn.
4. Afsluitend is er gelegenheid tot het stellen van vragen. Dit neemt niet weg dat tussendoor ook gewoon vragen gesteld kunnen worden. In het verslag worden deze zoveel mogelijk samengetrokken.
Procedures - door Peter Koster
Het proces heeft vier aspecten, die van belang zijn, te weten
1. Het huidige bestemmingsplan (= uitbreidingsplan Driehoven)
2. Bestemmingsplan woongebied

3. Zelfstandige projectprocedure

4. Rechtsbescherming en informatie
Op dit moment is Bestemmingsplan 'Uitbreidingsplan Driehoven' van kracht. Het nieuwe Bestemmingsplan Woongebied is nu nog in procedure, maar dit zal voor het gehele woongebied van Loenen aan de Vecht gaan gelden. Een bestemmingsplan geeft de kaders aan waarbinnen gebouwd kan worden. Voor het bestemmingsplan Woongebied zijn dat een bebouwingspercentage van
80% van het bouwvlak (is gehele perceel), een goothoogte van max 8,5 m en een vrijstellingsmogelijkheid van 10%.
Omdat de bouw van de samenwoonschool in feite tussen het huidige en nieuwe bestemmingsplan valt, en het doorlopen van een bestemmingsplanprocedure erg veel tijd vergt, is ervoor gekozen voor de school een zogenaamde 'zelfstandige projectprocedure' te volgen. Dit geeft volledige vrijstelling van het nu geldende bestemmingsplan, maar moet wel passen binnen het nieuwe. Gedeputeerde Staten geven dan een verklaring van geen bezwaar af, waarna het college van B&W een bouwvergunning kan verlenen. De reden waarom hiervoor wordt gekozen, is dat er zo sneller duidelijkheid komt over de aanvaardbaarheid van het bouwplan. Bovendien is deze procedure specifiek gericht is op het bouwplan van de school. De zelfstandige projectprocedure biedt overigens voor iedereen voldoende rechtsbescherming.
In dit kader kunnen burgers hun zienswijzen indienen omtrent het ontwerpvrijstellingsbesluit. Ze kunnen bezwaar maken tegen de bouwvergunning en eventueel in beroep gaan bij de rechtbank en in hoger beroep bij de Raad van State. Cruciale momenten in dit proces worden steeds gepubliceerd in de VAR. De bouwwerkzaamheden kunnen starten na het verlenen van bouwvergunning en na een eventueel afwijzen van een verzoek om schorsing door de rechter. Uitgangspunten verkeersafwikkeling - door Chris van Velde Als doelstelling voor het verkeersafwikkelingsplan geldt dat de school een verkeersveilige omgeving moet krijgen; verkeersoverlast voor de omwonenden dient zoveel mogelijk beperkt te blijven.
Het perceel van de school is aan vier zijden omsloten door straten. De school heeft drie ingangen met verschillend verkeersgedrag. De verbinding met de nieuwe wijk via de Keizer Ottolaan wordt een langzaamverkeerverbinding i.p.v. de snelverkeerverbinding die oorspronkelijk was bedacht. Daarnaast moeten we rekening houden met te hoge snelheden en sluipverkeer op de Driehovenlaan. Als uitgangspunten van het ontwerp hebben we gekozen voor: a) Eénrichtingsverkeer op de Hoflaan, 't Rond en de Keizer Ottolaan (rondje rijden, geen kruisende verkeersstromen)
b) Dwarsparkeren op de Driehovenlaan (voor ouders kinderdagverblijf) c) Kiss & Ride-stroken op de Hoflaan en 't Rond (in- en uitstappen van kinderen voor de beide basisscholen)
d) Langparkeervakken op de Keizer Ottolaan (t.b.v. buurtbewoners, bezoekers van de scholen en leerkrachten)
e) Snelheidsremmende en verkeersbeperkende maatregelen op de Driehovenlaan.
Op de vragen die naar aanleiding van bovenstaande uiteenzetting worden gesteld, antwoordt de heer Van Velde dat er mogelijk een parkeerverbod komt aan de overz ijde van de weg ter hoogte van de Kiss & Ride-zones. In de Driehovenlaan komen circa 19 dwarsparkeervakken; schuin inparkeren mag dan makkelijker zijn, maar daarmee verlies je 1 à 2 vakken per 20. Op de Keizer Ottolaan, waar aan beide zijden langsparkeervakken komen, wordt extra aandacht gegeven aan verkeersremmende maatregelen i.v.m. mogelijke onveiligheid voor overstekende kinderen.
Men zal, ook voor wat het bouwverkeer betreft, in het verkeersafwikkelingsplan zoveel mogelijk rekening houden met de bewoners van ´t Rond, die aan de andere zijde ook al overlast hebben van de bouw van Cronenburgh. Wanneer het plan van kracht wordt, is nog niet bekend.
Het ontwerp van de school - Jan Weeda
Aan de hand van beelden van de omliggende straten en de ontwerptekeningen, schetst architect Jan Weeda de wijze waarop het ontwerp tot stand is gekomen. De omgeving wordt gekenmerkt door wat hij 'groene kamers' noemt. Veel hagen op diverse hoogten en bomen. De mogelijkheid om 80% van de locatie te bebouwen wordt als niet wenselijk gezien. Het bebouwd oppervlak van het gebouw blijft onder de 3000 m².
De locatie van circa 5000 m² wordt voor zo'n 50% bebouwd. In het ontwerp zijn delen met een bouwlaag en delen met twee bouwlagen, waarbij de hoogste delen zoveel mogelijk gecentreerd op het perceel komen en de lagere in paviljoenachtige uitvoering aan de buitenzijde van het bebouwde oppervlak liggen. Gestreefd wordt naar het zoveel mogelijk handhaven van de hagen om het perceel en de bestaande bomen.
Aan de hand van de ontwerptekening geeft de heer Weeda aan wat de volumes zijn en welke functies waar gesitueerd zijn. In de pauze zal een maquette te zien zijn, waarna nog gelegenheid tot het stellen van vragen wordt gegeven. Vragen en antwoorden
V Zijn kinderdagverblijf en BSO allebei boven?
A Nee, kinderdagverblijf is beneden aan de zijde van de Driehovenlaan en BSO is boven gesitueerd aan de zijde van de Hoflaan. V Is kleur- en materiaalgebruik al bekend?
A Nog niet in detail, lage uitbouwen zullen veel glas hebben, hoge volumes een lichte kleur. Baksteen metselwerk in twee tinten voor de begane grond en de verdieping. Er wordt rekening gehouden met de kleur van het mestselwerk van omliggende bebouwing. (Verzoek dhr. Dierdorp: geen geel!)
V Hoe is de bereikbaarheid van de bovenverdieping voor gehandicapten? A Er is een lift meegenomen in ontwerp
V Hoe zijn speelruimten buiten verdeeld?
A Voor de scholen en BSO apart, elk bij eigen ingang. Voor kinderdagopvang wordt buitenspeelterrein afgesloten
V Wat verwacht men m.b.t. hangjeugd?
A Er lijkt momenteel minder overlast en vandalisme te zijn. Inwoners wordt verzocht bij slechte ervaringen de politie te bellen. Men wil de hele omgeving zo open en sociaal mogelijk houden.
V Worden de drie lindes op de hoek met 't Rond gekapt? A Streven is zoveel mogelijk groen te behouden; ook de bomen dus V Hoe ver schaduwwerking van gymzaal naar hoek Van Henegouwenlaan? A Er is nog geen schaduwtekening, maar als de zon achter het gebouw verdwijnt, dan zou dit ook achter de boom gebeuren. Het hoogste punt ligt ongeveer in het midden van het perceel, waardoor geen grote slagschaduw ver buiten het perceel wordt verwacht. V Komt het speelterrein straks niet in de volle zon te liggen? A Wordt gemengd, zon en schaduw.
V Wat is de precieze hoogte van de gymzaal?
A 8,5 m
V Is er rekening gehouden met toekomstige uitbreidingsmogelijkheid? A Het streven is erop gericht geen gebruik te maken van het volledig toegestane percentage bebouwingsmogelijkheid. Op twee plekken is er de mogelijkheid om later nog iets aan te bouwen, voor het Fundament op de verdieping en voor Graaf Floris op de begane grond, totaal max 250 m² V Van hoeveel kinderen is het ontwerp uitgegaan?
A In het plan van eisen is de eest actuele leerlingenprognose aangehouden, dat is 170 voor de Graaf Floris en 110 voor het Fundament. Bij het interne ontwerp is rekening gehouden met een kleine aanwas vanuit de nieuwe wijk. Prognose is dat, na een kortdurende stijging, over plm 15 jaar het kindertal weer zal dalen.
V Welke hei-methode wordt gebruikt?
A Gezien de afstand tot omliggende bebouwing kan traditioneel worden geheid. Of dit ook zo toegepast wordt, moet nog worden bekeken. V Waar ligt de rooilijn aan de Keizer Ottolaan?
A In het nu geldende bestemmingsplan op circa 10 m uit het trottoir. In het voorontwerpbestemmingsplan ligt de rooilijn direct tegen het trottoir aan. V Het verzoek wordt gedaan om meer openbare verlichting in de Hoflaan A Wordt meegenomen
V Kan er met bouwbedrijven worden afgesproken zomin mogelijk hinder te veroorzaken voor omwonenden?
A Dat gaat zeker gebeuren, overlegd wordt over werktijden, rijroutes e.d. V Hoe lang gaat de bouw duren?
A Grofweg één jaar.
V Wanneer is de start van de bouw gepland?
A Zes weken na afgeven bouwvergunning, in 3e kwartaal 2006. V Wat is stand van zaken m.b.t. het noodgebouw?
A Noodschool komt achter het Buitenhof, bouwaanvraag ligt er over 3 à 4 weken naar verwachting.
V Bij de bouw van Ter Beekhof is de weg verzakt, als dit bij de bouw van de school ook gebeurt, kan dat dan snel(ler) hersteld worden? A Ja, krijgt aandacht, tevens aandacht voor verzakking Driehovenlaan. V Als er nog tekening bezonning/schaduwplan komt, kan hier dan eventuele uitbreiding in meegenomen worden?
A Ja en tevens voor omwonenden in te zien.
Een der aanwezigen wil graag kwijt dat dit plan over het algemeen zeer positief ontvangen wordt.
De heer Toonen sluit deze informatieavond af, met dankzegging aan alle aanwezigen.