AutoRai

Fiat Sedici debuteert tijdens Olympische Winterspelen

(11/25/2005)
De Fiat Sedici viert zijn debuut tijdens de komende Olympische Winterspelen in Turijn. Een passender locatie is bijna niet te bedenken, want je mag de thuisbasis van de spelen rustig de thuisbasis van het Fiat Auto concern noemen.
De Sedici staat zodoende al in februari, een paar maanden voor zijn marktintroductie, ter beschikking van de organisatie van de 20^e Olympische Winterspelen en gaat de uitdaging aan om zijn kwaliteiten aan topsporters en officials te bewijzen. Dat zal hij letterlijk en figuurlijk op talloze gebieden doen. Van de moeilijk begaanbare besneeuwde bergwegen rondom de Olympische skipistes â waar de 4x4 helemaal in zijn element is - tot de grote verbindingswegen en vanzelfsprekend ook het hectische verkeer in de stad Turijn. Daar zullen vooral het reiscomfort en de opmerkelijk grote handelbaarheid van de nieuwe Fiat tot hun recht komen.

Rond de zomer wordt de nieuwe Sedici in ons land verwacht. Hij zal dan meteen aantonen dat zijn troefkaarten zeker niet alleen in de wintersportgebieden worden uitgespeeld. Een stijlvolle auto die alles in huis heeft voor veelzijdig gebruik in de vrije tijd, maar ook ontspannen reiskilometers belooft en met zijn representatieve uitstraling bijvoorbeeld ook zakelijke rijders zal aanspreken.

Tijdens de Olympische Winterspelen kan de Fiat Sedici zijn vele talenten voor het oog van de media in de praktijk demonstreren. Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor de automatisch variabele vierwielaandrijving. Maar ook dankzij een zeer geslaagde combinatie van relatief compacte afmetingen en een verrassend ruim en veelzijdig interieur kan de Sedici zijn multifunctionele karakter uitgebreid tonen aan de Olympische sporters en officials. Hij biedt het beste van diverse âautowereldenâ. Zoals het een Fiat betaamt, doet hij dit alles in stijl. Zijn vooruitstrevende techniek en fraaie interieur zijn verpakt in een sierlijk en karakteristiek design, dat de handtekening draagt van Giorgetto Giugiaroâs Italdesign. Zowel de Multijet dieselkrachtbron van de nieuwe generatie als de ultramoderne benzinemotor met VVT-techniek (variabele kleptiming) staan borg voor soepele en gespierde prestaties.

Het nieuwe Fiat model is met zijn lengte van 411 centimeter gemiddeld gesproken een handbreedte korter dan de meeste compacte SUV modellen. Om meteen maar de andere afmetingen te geven: de Sedici is 176 centimeter breed, 162 centimeter hoog en heeft een wielbasis van 250 centimeter. Een stoere verschijning met een bijpassende, wat hogere zitpositie die een goed overzicht garandeert.

Het concept vormt in feite een fusie van verschillende autotypen. Met zijn handzame afmetingen biedt hij het zeer dynamische rijgedrag dat we van compacte middenklasse Italianen gewend zijn. Tegelijkertijd kent de Sedici de hoogwaardige uitstraling van een SUV en heeft hij vanzelfsprekend ook de bijpassende capaciteiten in huis om gladde en onverharde wegen probleemloos van repliek te dienen. Het interieurcomfort doet op zijn beurt denken aan dat van een limousine. Maar dan met een nog meer ontspannen, wat hogere zithouding die een optimaal zicht rondom garandeert. Het slimme ontwerp vertaalt zich in een verbluffend veelzijdige interieurruimte. Met veel zitruimte voor de passagiers, maar desgewenst ook de mogelijkheid een fikse hoeveelheid bagage mee te nemen. In dat verband verdient de enorme âreikwijdteâ van de laadmogelijkheden vermelding. Die is dankzij de in delen omklapbare achterbank te variëren van 270 tot maar liefst 670 liter.

Er is veel aandacht besteed aan de kwaliteit van het interieur. Getuige de fraaie afwerking, hoogwaardige materialen, doordachte ergonomische details, de uitstekende geluidsisolatie en een efficiënte klimaatregeling.

Zijn multifunctionele karakter wordt, zoals reeds aangestipt, versterkt door de unieke voordelen van vierwielaandrijving. Bijvoorbeeld waar het de veiligheid onder alledaagse omstandigheden betreft, wanneer de vierwielaangedreven Sedici eventuele gladheid probleemloos overmeestert. De nieuwe naam Sedici is natuurlijk ook niet voor niets gekozen: het is Italiaans voor âzestienâ en dat is het getal dat je krijgt wanneer je de vermenigvuldiging 4x4 maakt. De traditionele aanduiding voor autoâs met aandrijving op alle vier de wielen. De techniek kwam tot stand in een industriële samenwerking tussen Suzuki en Fiat.

Onder normale omstandigheden âonder andere ten gunste van een gemiddeld 0,4 liter lager brandstofverbruik- is de Sedici voorwielaangedreven (2WD). Ondersteund door een geavanceerde elektronische stabiliteitsregeling.

De aandrijving kan met een schakelaar â tussen de stoelen - in een van drie standen worden gezet: 2WD, AUTO en LOCK. Zo gauw de banden tractie dreigen te verliezen, snelt de automatische vierwielaandrijving toe en gaan de achterwielen indien nodig razendsnel en exact met de juiste inzet aan het werk. Overigens zal de fikse portie grip van de brede banden (205/60 R 16) dat moment veelal lang kunnen uitstellen.

Komt het toch zover, dan zorgt een elektromagnetisch werkende koppeling tussen de voor- en de achteras ervoor dat ânaar behoefteâ aandrijfkrachten naar de achteras worden gevoerd. Dit systeem werkt traploos variabel, oplopend tot een 50/50 verdeling.

Sneeuwt het? Rijdt u weg tegen een gladde helling? Ligt er zand of modder op de weg? Dan is het wellicht verstandig de LOCK-stand in te schakelen. Die verdeelt de aandrijfkrachten permanent 50/50 over de voor- en achteras. Met een fikse grondspeling van 19 centimeter schrikt de Sedici natuurlijk ook niet van een onverhard parcours. Samen met zijn korte carrosserie-overhang zorgt dat ervoor dat het op- en afrijden van obstakels zonder problemen verloopt.

De Sedici beschikt over ESP, de nieuwste generatie ABS techniek en elektronisch geregelde verdeling van de remkrachten (EBD). Het spreekt vanzelf dat ook de rest van de veiligheidstechniek van een dergelijk hoog niveau is: tot zes airbags, voorin automatische gordelaanspanners met gordelkrachtbegrenzing en achterin driepuntsgordels en ISOFIX bevestigingspunten (kinderstoel).

De Fiat Sedici is leverbaar in een tweetal specificaties: Dynamic en Emotion. In beide gevallen is er keuze uit twee motoren: een 1.6 16V benzinekrachtbron met 107 pk (145 Nm) en een 1.9 Multijet 8V met 120 pk (280 Nm). Beide voldoen aan de strenge Euro 4 milieunormen. De Fiat Sedici Multijet wordt standaard uitgerust met een geavanceerde uitlaatgasrecirculatie en een partikelfilter in zijn uitlaatsysteem. Het betreft een uitvoering die voor het leven wordt gemonteerd en geen gebruik maakt van additieven voor regeneratie. De 1.9 Multijet krijgt naast zijn ultramoderne inspuitsysteem ook een variabele turbogeometrie mee die de toch al enorme souplesse nog eens flink verbetert. Tussen 1.750 en 3.250 toeren is steeds meer dan 90 procent van de maximale trekkracht present. De Multijet techniek garandeert een zeer hoog rendement en rustige rijeigenschappen.

Ook de benzinekrachtbron biedt een zeer geslaagde combinatie van pit, souplesse, rust en zuinigheid. Niet in de laatste plaats met dank aan zijn ultramoderne VVT-techniek die het mogelijk maakt zowel de timing van de inlaat- als de uitlaatkleppen te variëren. Dat vertaalt zich in een grote rust en uitstekende prestaties, dynamische mogelijkheden op binnenwegen en aangename rijeigenschappen in de stad en druk verkeer.