Fiat Panda Cross: uiterst stijlvol en beresterk
(11/25/2005)
Met de Panda Cross lanceert Fiat een ware âsuper miniâ. Het toefje
slagroom op de taart van de toch al uiterst succesrijke nieuwe
generatie van de Panda modellenlijn, waarvan er in zijn korte leven
inmiddels al meer dan een half miljoen zijn verkocht.
Dit jaar was ongeveer een op de drie verkochte autoâs in dit segment
een Fiat Panda. Daarbij valt op dat vooral de luxe uitgevoerde en
krachtig gemotoriseerde versies hoog scoren. De Panda Cross speelt
daar nu op in en voegt nog wat meer stijl, dynamiek, veelzijdigheid en
raffinement toe aan een auto die na zijn lancering subiet werd
verkozen tot Auto van het Jaar.
Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Fiat Panda Cross
opvalt, is zijn krachtige persoonlijkheid. In de compacte klasse
ronduit uniek. Hij combineert de karakteristieke uitstraling,
veelzijdige mogelijkheden en geavanceerde techniek van een luxe Sport
Utility Vehicle met alle voordelen van een compacte gezinsauto.
Vanzelfsprekend is de Panda Cross ook uitgerust met een verfijnd
systeem van vierwielaandrijving. Dat permanent over de tractie waakt.
Een zogenaamde visco-koppeling staat borg voor een optimale verdeling
van de aandrijfkrachten. Onder normale omstandigheden gaat zoân 98
procent van het motorvermogen naar de voorwielen, wat op zijn beurt
zorgt voor een lager brandstofverbruik. Dreigen de 175/65-15 banden
(standaard om lichtmetalen wielen) grip te verliezen, dan zorgt de
visco-techniek er automatisch en razendsnel voor dat steeds meer power
naar de achterwielen wordt gevoerd. Op zich al een heel bijzondere
veiligheidstechniek in deze klasse.
Dat geldt zeker voor de toevoeging van de elektronisch geregelde
differentieelwerking (Electronic Locking Differential, ELD) tussen de
beide wielen op de voor- en achteras. Wanneer bij het optrekken
bijvoorbeeld blijkt dat het linker achterwiel op een extra gladde plek
op het wegdek staat, detecteren de sensoren van het ABS/EBD systeem
dat meteen en zorgt de techniek ervoor dat het betreffende wiel niet
nodeloos doorspint. Het wordt juist afgeremd en het achterwiel met wat
meer tractie neemt zijn taak zo goed mogelijk over. Het systeem mikt
specifiek op de verraderlijke omstandigheden met sneeuw, ijs en modder
zoals die ook in ons land regelmatig optreden. En helpt ook mee bij
optrekken tegen een gladde helling of oprit. Boven 30 kilometer per
uur schakelt de differentieelblokkering automatisch uit. Daarmee
voorkomt de techniek onder andere dat de remmen kunnen oververhitten.
Nu we het toch over de verborgen techniek in en onder de auto hebben:
ook het onderstel van de Panda Cross is in vergelijking met de normale
2WD uitvoering onder handen genomen om de mogelijkheden van de SUV ten
volle te kunnen benutten. De McPherson voorwielophanging is flink
opgewaardeerd (onder andere met dikkere veerbenen, dubbelwerkende
schokdempers en aangepaste triangels met bijpassend nieuwe
bevestiging) en de achteras is zelfs compleet anders. De Panda Cross
staat immers op een volledig onafhankelijk werkende
achterwielophanging. Die wordt geholpen door een stabilisatorstang.
Het geheel is zo afgestemd dat de SUV veel comfort biedt en toch prima
weg weet met oneffenheden in het wegdek. Nieuw ontworpen schroefveren
filteren kleine oneffenheden er extra effectief uit.
Als krachtbron krijgt de Panda Cross standaard de top van de
motorenlijn mee: de uiterst verfijnde 1.3 Multijet 16V dieselmotor.
Een geweldig compacte viercilinder die zijn tijd in feite vooruit is.
Zeer efficiënt, stil, ongelooflijk soepel en met zijn 70 pk en 145 Nm
ook nog bijzonder gespierd. Zo laat hij een bijzonder verdienstelijke
topsnelheid van 150 kilometer per uur noteren. Zijn trekkracht helpt
ook mee om een wel heel opvallend huzarenstukje te realiseren: de
Panda Cross kan zelfs hellingen tot 50 procent ânemenâ. Nog enkele
belangrijke aspecten op motorisch gebied: de krachtbron is zo
ontworpen dat hij eenvoudig een kwart miljoen kilometer mee kan,
zonder onderhoud aan/vervanging van mechanische delen. Olie verversen
hoeft pas na 30.000 kilometer. De nieuwe 1.3 Multijet 16V voldoet aan
Euro 4. Door zijn ultramoderne techniek realiseert hij die zeer
milieuvriendelijke waarden zonder hulpmiddelen als een partikelfilter.
Het spreekt vanzelf dat de Panda Cross ook waar het zijn design en
uitrusting aangaat op hoog niveau wordt ingeschaald. Met zijn grote
koplampen, brede bumpers, beschermstrips op de flanken, strips op de
wielkasten, bodem beschermplaten, vergrote grondspeling, speciale
lichtmetalen wielen met aangepaste banden en dakrails heeft de
compacte SUV een zeer krachtige uitstraling. Ook zijn interieur is
aangepast, onder andere waar het de uitrusting en gekozen materialen
betreft. Het ontwerp is meteen herkenbaar aan het zwarte dashboard, de
metaalkleurige detaillering en de two-tone kleurenschemaâs van de
bekleding. Specifiek voor de meest luxe uitvoering samengesteld. Er is
keuze uit zandkleurig met zwart, zandkleurig met groen en oranje met
zwart. De koper kan tevens uit elf lakkleuren kiezen, waaronder een
viertal dat speciaal voor het nieuwe model is ontwikkeld.
De Fiat Panda Cross behoudt de verrassend grote en comfortabele
interieurruimte die in de normale Panda al een heuse troefkaart is.
Waar anders vind je immers een dergelijk compacte en handelbare auto
die ook nog ruimte biedt aan vier personen en 200 tot 230 liter
bagageruimte. Afhankelijk van de stand van de verschuifbare
achterbank. In omgeklapte toestand (in twee delen) loopt dat op tot
780 liter.
De Panda Cross krijgt een bijpassend complete uitrusting mee. Onder
andere afstandsbediende centrale deurvergrendeling, Dualdrive (in twee
standen instelbare stuurbekrachtiging), airconditioning (met
pollenfilter), elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, een met
leer bekleed stuurwiel, vertraagd dovende verlichting na het
uitstappen, maar ook bergruimte onder de stoel en op de rug van de
passagiersstoel. De combinatie van een ruim interieur met een prettig
hoge zitpositie en een in hoogte verstelbare stoel met een verstelbare
stuurkolom garandeert optimaal rijcomfort.
Wie nog hogere eisen stelt, kan bijvoorbeeld kiezen uit extraâs als
het Sky Dome elektrisch bedienbare zonnedak, automatische
klimaatregeling, een fraaie HiFi installatie (tot zeven luidsprekers,
inclusief een 100 Watt subwoofer) desgewenst met mobiele
telefoonvoorbereiding of een CD-wisselaar. En er is zelfs een
aangepaste uitvoering van het gesofisticeerde Connect Nav Plus
navigatie- en infotainment systeem beschikbaar. Met een 6,5 inch
kleurenbeeldscherm.
Ook de standaard veiligheidstechniek is van een dermate hoog niveau
dat je het eerder in veel kostbaarder SUV modellen uit de middenklasse
zou verwachten. ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD wordt
hier aangevuld met MSR techniek, een elektronisch veiligheidssysteem
dat voorkomt dat de wielen gaan doorslippen wanneer tegelijkertijd op
de motor en met het remsysteem wordt afgeremd. Ook ideaal bij het
afdalen van gladde of onverharde hellingen. Dankzij toepassing van
geventileerde schijfremmen voor en schijfremmen achter biedt het
systeem altijd voldoende kracht. Verder beschikt de Panda Cross over
zes airbags, gordels met automatische gordelaanspanners met
krachtbegrenzing, verstelbare hoofdsteunen en FPS brandpreventie
techniek. De Fiat Panda Cross wordt komend voorjaar in Nederland
verwacht.
AutoRai