AutoRai

Fiat Panda Cross: uiterst stijlvol en beresterk

(11/25/2005)
Met de Panda Cross lanceert Fiat een ware âsuper miniâ. Het toefje slagroom op de taart van de toch al uiterst succesrijke nieuwe generatie van de Panda modellenlijn, waarvan er in zijn korte leven inmiddels al meer dan een half miljoen zijn verkocht. Dit jaar was ongeveer een op de drie verkochte autoâs in dit segment een Fiat Panda. Daarbij valt op dat vooral de luxe uitgevoerde en krachtig gemotoriseerde versies hoog scoren. De Panda Cross speelt daar nu op in en voegt nog wat meer stijl, dynamiek, veelzijdigheid en raffinement toe aan een auto die na zijn lancering subiet werd verkozen tot Auto van het Jaar.

Het eerste dat bij de kennismaking met de nieuwe Fiat Panda Cross opvalt, is zijn krachtige persoonlijkheid. In de compacte klasse ronduit uniek. Hij combineert de karakteristieke uitstraling, veelzijdige mogelijkheden en geavanceerde techniek van een luxe Sport Utility Vehicle met alle voordelen van een compacte gezinsauto.

Vanzelfsprekend is de Panda Cross ook uitgerust met een verfijnd systeem van vierwielaandrijving. Dat permanent over de tractie waakt. Een zogenaamde visco-koppeling staat borg voor een optimale verdeling van de aandrijfkrachten. Onder normale omstandigheden gaat zoân 98 procent van het motorvermogen naar de voorwielen, wat op zijn beurt zorgt voor een lager brandstofverbruik. Dreigen de 175/65-15 banden (standaard om lichtmetalen wielen) grip te verliezen, dan zorgt de visco-techniek er automatisch en razendsnel voor dat steeds meer power naar de achterwielen wordt gevoerd. Op zich al een heel bijzondere veiligheidstechniek in deze klasse.

Dat geldt zeker voor de toevoeging van de elektronisch geregelde differentieelwerking (Electronic Locking Differential, ELD) tussen de beide wielen op de voor- en achteras. Wanneer bij het optrekken bijvoorbeeld blijkt dat het linker achterwiel op een extra gladde plek op het wegdek staat, detecteren de sensoren van het ABS/EBD systeem dat meteen en zorgt de techniek ervoor dat het betreffende wiel niet nodeloos doorspint. Het wordt juist afgeremd en het achterwiel met wat meer tractie neemt zijn taak zo goed mogelijk over. Het systeem mikt specifiek op de verraderlijke omstandigheden met sneeuw, ijs en modder zoals die ook in ons land regelmatig optreden. En helpt ook mee bij optrekken tegen een gladde helling of oprit. Boven 30 kilometer per uur schakelt de differentieelblokkering automatisch uit. Daarmee voorkomt de techniek onder andere dat de remmen kunnen oververhitten.

Nu we het toch over de verborgen techniek in en onder de auto hebben: ook het onderstel van de Panda Cross is in vergelijking met de normale
2WD uitvoering onder handen genomen om de mogelijkheden van de SUV ten volle te kunnen benutten. De McPherson voorwielophanging is flink opgewaardeerd (onder andere met dikkere veerbenen, dubbelwerkende schokdempers en aangepaste triangels met bijpassend nieuwe bevestiging) en de achteras is zelfs compleet anders. De Panda Cross staat immers op een volledig onafhankelijk werkende achterwielophanging. Die wordt geholpen door een stabilisatorstang. Het geheel is zo afgestemd dat de SUV veel comfort biedt en toch prima weg weet met oneffenheden in het wegdek. Nieuw ontworpen schroefveren filteren kleine oneffenheden er extra effectief uit.

Als krachtbron krijgt de Panda Cross standaard de top van de motorenlijn mee: de uiterst verfijnde 1.3 Multijet 16V dieselmotor. Een geweldig compacte viercilinder die zijn tijd in feite vooruit is. Zeer efficiënt, stil, ongelooflijk soepel en met zijn 70 pk en 145 Nm ook nog bijzonder gespierd. Zo laat hij een bijzonder verdienstelijke topsnelheid van 150 kilometer per uur noteren. Zijn trekkracht helpt ook mee om een wel heel opvallend huzarenstukje te realiseren: de Panda Cross kan zelfs hellingen tot 50 procent ânemenâ. Nog enkele belangrijke aspecten op motorisch gebied: de krachtbron is zo ontworpen dat hij eenvoudig een kwart miljoen kilometer mee kan, zonder onderhoud aan/vervanging van mechanische delen. Olie verversen hoeft pas na 30.000 kilometer. De nieuwe 1.3 Multijet 16V voldoet aan Euro 4. Door zijn ultramoderne techniek realiseert hij die zeer milieuvriendelijke waarden zonder hulpmiddelen als een partikelfilter.

Het spreekt vanzelf dat de Panda Cross ook waar het zijn design en uitrusting aangaat op hoog niveau wordt ingeschaald. Met zijn grote koplampen, brede bumpers, beschermstrips op de flanken, strips op de wielkasten, bodem beschermplaten, vergrote grondspeling, speciale lichtmetalen wielen met aangepaste banden en dakrails heeft de compacte SUV een zeer krachtige uitstraling. Ook zijn interieur is aangepast, onder andere waar het de uitrusting en gekozen materialen betreft. Het ontwerp is meteen herkenbaar aan het zwarte dashboard, de metaalkleurige detaillering en de two-tone kleurenschemaâs van de bekleding. Specifiek voor de meest luxe uitvoering samengesteld. Er is keuze uit zandkleurig met zwart, zandkleurig met groen en oranje met zwart. De koper kan tevens uit elf lakkleuren kiezen, waaronder een viertal dat speciaal voor het nieuwe model is ontwikkeld.

De Fiat Panda Cross behoudt de verrassend grote en comfortabele interieurruimte die in de normale Panda al een heuse troefkaart is. Waar anders vind je immers een dergelijk compacte en handelbare auto die ook nog ruimte biedt aan vier personen en 200 tot 230 liter bagageruimte. Afhankelijk van de stand van de verschuifbare achterbank. In omgeklapte toestand (in twee delen) loopt dat op tot 780 liter.

De Panda Cross krijgt een bijpassend complete uitrusting mee. Onder andere afstandsbediende centrale deurvergrendeling, Dualdrive (in twee standen instelbare stuurbekrachtiging), airconditioning (met pollenfilter), elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, een met leer bekleed stuurwiel, vertraagd dovende verlichting na het uitstappen, maar ook bergruimte onder de stoel en op de rug van de passagiersstoel. De combinatie van een ruim interieur met een prettig hoge zitpositie en een in hoogte verstelbare stoel met een verstelbare stuurkolom garandeert optimaal rijcomfort.

Wie nog hogere eisen stelt, kan bijvoorbeeld kiezen uit extraâs als het Sky Dome elektrisch bedienbare zonnedak, automatische klimaatregeling, een fraaie HiFi installatie (tot zeven luidsprekers, inclusief een 100 Watt subwoofer) desgewenst met mobiele telefoonvoorbereiding of een CD-wisselaar. En er is zelfs een aangepaste uitvoering van het gesofisticeerde Connect Nav Plus navigatie- en infotainment systeem beschikbaar. Met een 6,5 inch kleurenbeeldscherm.

Ook de standaard veiligheidstechniek is van een dermate hoog niveau dat je het eerder in veel kostbaarder SUV modellen uit de middenklasse zou verwachten. ABS met elektronische remkrachtverdeling EBD wordt hier aangevuld met MSR techniek, een elektronisch veiligheidssysteem dat voorkomt dat de wielen gaan doorslippen wanneer tegelijkertijd op de motor en met het remsysteem wordt afgeremd. Ook ideaal bij het afdalen van gladde of onverharde hellingen. Dankzij toepassing van geventileerde schijfremmen voor en schijfremmen achter biedt het systeem altijd voldoende kracht. Verder beschikt de Panda Cross over zes airbags, gordels met automatische gordelaanspanners met krachtbegrenzing, verstelbare hoofdsteunen en FPS brandpreventie techniek. De Fiat Panda Cross wordt komend voorjaar in Nederland verwacht.