Zorgverzekeraars Nederland


Zeist, 25 november 2005

ZN bepleit coördinerende rol voor Zorgautoriteit in toezicht

De politiek moet de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting wettelijk positioneren als één loket voor en naar de andere toezichthouders. De één-loket constructie voorkomt extra administratieve lasten voor zorgverzekeraars die het gevolg zullen zijn van de kerstboom van bestaande en nieuwe toezichthouders in het nieuwe zorgverzekeringsstelsel. Dit pleidooi houdt voorzitter Wiegel van Zorgverzekeraars Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.

Gecombineerd toezicht
Wiegel baseert zijn pleidooi op een model van 'gecombineerd toezicht' op zorgverzekeraars dat Ernst & Young in opdracht van ZN heeft ontwikkeld als alternatief voor het toezicht in het wetsvoorstel Wet Marktordening Gezondheidszorg (WMG). Dit model combineert het zogeheten horizontale toezicht (aan bestuursorganen), verticaal toezicht (aan stakeholders en samenleving) en interne toezicht (interne controle). Met dit concept van gecombineerd toezicht kunnen de administratieve lasten voor zorgverzekeraars worden beperkt. Volgens berekeningen van Ernst & Young stijgen de kosten van het toezicht met het huidige wetsvoorstel WMG tenminste met 40 procent.

Maatschappelijk verslag en één loket
Voor dit toezichtsmodel zijn twee instrumenten van groot belang: het maatschappelijk verslag van zorgverzekeraars en de 'één-loket' functie van de Zorgautoriteit. In de visie van de Zorgverzekeraars Nederland leggen de zorgverzekeraars via één informatiemodel - het maatschappelijk verslag - verantwoording af aan alle toezichthouders en stakeholders. ZN heeft een concept van het maatschappelijk verslag uitgewerkt in een informatiemodel. Dit model kan gebruikt worden als een uniform verantwoordingsdocument dat voorziet in de informatiebehoefte van alle toezichthouders. Alle betrokken toezichthouders en het ministerie van VWS ondersteunen dit concept en zijn via een stuurgroep onder leiding van ZN actief betrokken bij de verdere uitwerking van het informatiemodel.

In organisatorisch opzicht kunnen zorgverzekeraars het maatschappelijk verslag via één centraal punt - de Zorgautoriteit - aanleveren. Het is vervolgens aan de Zorgautoriteit om het maatschappelijk verslag of onderdelen daarvan richting de andere toezichthouders te dirigeren. Indien bepaalde toezichthouders daarnaast nog een specifieke informatiebehoefte hebben dient deze uitvraag ook via de Zorgautoriteit te worden gekanaliseerd.

ZN wil de taak van de Zorgautoriteit als coördinerend toezichthouder en de functie van het maatschappelijk verslag wettelijk borgen in het Wetsvoorstel Wet marktordening gezondheidszorg. Een dergelijk aanscherping van het wetvoorstel Wmg sluit ook goed aan op de filosofie zoals neergelegd in het wetsvoorstel Wet op het Financieel Toezicht (Wft) dat beoogt het toezicht op financiële markten efficiënter te maken.