Zorgverzekeraars Nederland
Zeist, 25 november 2005
ZN bepleit coördinerende rol voor Zorgautoriteit in toezicht
De politiek moet de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting wettelijk
positioneren als één loket voor en naar de andere toezichthouders. De
één-loket constructie voorkomt extra administratieve lasten voor
zorgverzekeraars die het gevolg zullen zijn van de kerstboom van
bestaande en nieuwe toezichthouders in het nieuwe
zorgverzekeringsstelsel. Dit pleidooi houdt voorzitter Wiegel van
Zorgverzekeraars Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.
Gecombineerd toezicht
Wiegel baseert zijn pleidooi op een model van 'gecombineerd toezicht'
op zorgverzekeraars dat Ernst & Young in opdracht van ZN heeft
ontwikkeld als alternatief voor het toezicht in het wetsvoorstel Wet
Marktordening Gezondheidszorg (WMG). Dit model combineert het
zogeheten horizontale toezicht (aan bestuursorganen), verticaal
toezicht (aan stakeholders en samenleving) en interne toezicht
(interne controle). Met dit concept van gecombineerd toezicht kunnen
de administratieve lasten voor zorgverzekeraars worden beperkt.
Volgens berekeningen van Ernst & Young stijgen de kosten van het
toezicht met het huidige wetsvoorstel WMG tenminste met 40 procent.
Maatschappelijk verslag en één loket
Voor dit toezichtsmodel zijn twee instrumenten van groot belang: het
maatschappelijk verslag van zorgverzekeraars en de 'één-loket' functie
van de Zorgautoriteit. In de visie van de Zorgverzekeraars Nederland
leggen de zorgverzekeraars via één informatiemodel - het
maatschappelijk verslag - verantwoording af aan alle toezichthouders
en stakeholders. ZN heeft een concept van het maatschappelijk verslag
uitgewerkt in een informatiemodel. Dit model kan gebruikt worden als
een uniform verantwoordingsdocument dat voorziet in de
informatiebehoefte van alle toezichthouders. Alle betrokken
toezichthouders en het ministerie van VWS ondersteunen dit concept en
zijn via een stuurgroep onder leiding van ZN actief betrokken bij de
verdere uitwerking van het informatiemodel.
In organisatorisch opzicht kunnen zorgverzekeraars het maatschappelijk
verslag via één centraal punt - de Zorgautoriteit - aanleveren. Het is
vervolgens aan de Zorgautoriteit om het maatschappelijk verslag of
onderdelen daarvan richting de andere toezichthouders te dirigeren.
Indien bepaalde toezichthouders daarnaast nog een specifieke
informatiebehoefte hebben dient deze uitvraag ook via de
Zorgautoriteit te worden gekanaliseerd.
ZN wil de taak van de Zorgautoriteit als coördinerend toezichthouder
en de functie van het maatschappelijk verslag wettelijk borgen in het
Wetsvoorstel Wet marktordening gezondheidszorg. Een dergelijk
aanscherping van het wetvoorstel Wmg sluit ook goed aan op de
filosofie zoals neergelegd in het wetsvoorstel Wet op het Financieel
Toezicht (Wft) dat beoogt het toezicht op financiële markten
efficiënter te maken.