Itteren

Gesponsord door: Ankerpoort

NIEUWS Veel vragen in Itteren over plan Grensmaas 25-nov-2005, de Limburger

Tijdens de inspraakavonden werden volop vragen gesteld aan gemeente, Maaswerken en het consortium dat eind volgend jaar aan de slag gaat.

Een bloemlezing van de vragen die deze week in Itteren werden gesteld:

Waarom zal er op een speciale werkweg tussen Borgharen en Itteren met vrachtwagens worden gereden en niet met geluidsarmere transportbanden?

,,Vervoer via transportbanden gaat ten koste van de capaciteit en zou ertoe leiden dat de werkzaamheden langer duren.''

Staan de werktijden vast?

,,Het volume is bepaald: 72uur per week, 6dagen van 12uur. Zondag is voor reparaties. Korter werken, betekent langere tijdsduur van de totale werkzaamheden. Over invulling discussieert nog de Gebiedscommissie: een aanspreekpunt waarin buurtbewoners zijn opgenomen.''

Hoe wordt geluidshinder beperkt?

,,Er komen, waar nodig, geluidswallen om het niveau niet boven de 60 dB te laten komen. Er wordt vooralsnog uitgegaan van rekenmodellen. Indien de praktijk anders uitwijst, zijn maatregelen verplicht. Itteren krijgt het van drie kanten te verduren, maar er wordt niet gedurende de hele periode gelijktijdig aan drie kanten gewerkt.''

Waarom komt de entree bij Boschpoort rechts van de woonwijk en niet ergens op de Maas uit?

,,Dat heeft te maken met de stabiliteit van het relatief kleine werkeiland. De nadere uitwerking van deze vraag verschijnt eind deze week op de website http://www.Maaswerken.nl, waar ook verder veel informatie over het project kan worden gevonden.''

Hoe zit het met eventuele schade?

,,Er komt een onafhankelijke commissie die als meldpunt zal fungeren en de klacht, ook over planschade, doorspeelt naar de juiste instantie. Een Uitspraak zal niet maanden op zich mogen laten wachten. Voor schades tot 50.000euro is een redelijke mate van aannemelijkheid voldoende. Maaswerken spreekt van een voor Nederland unieke schaderegeling.''

Wanneer komen de werkzaamheden op de verschillende locaties gereed?

,,Men werkt van beneden naar boven: Boschpoort (2007-2010), Borgharen (2010-2013), Itteren (2010-2015). Rond 2017 moet het gebied veilig zijn voor hoogwater, drie jaar later is alles afgewerkt.''

Mogen na verlaging van de waterstand met 60 à 70 centimeter bijvoorbeeld paalwoningen worden gebouwd in het stroomgebied?

,,Nee, het bestemmingsplan staat dat niet toe. Rond de kades ligt een provinciale 'contour' zoals die ook rond de dorpen in het Heuvelland ligt: daarbuiten is nieuwe woningbouw niet toegestaan.''

Wie krijgt het voor het zeggen in de nieuw gecreëerde natuurgebieden?

,,Vereniging Natuurmonumenten in de noordelijke gebieden, Staatsbosbeheer in de zuidelijke. De bestemming van het gebied tussen Maas en Julianakanaal in Maastricht ligt nog niet vast.'' woensdag 23 november 2005