European Union



IP/05/1476

Brussel, 25 november 2005

Innovatieve overheidsdiensten: Europese prijswinnaars uit Polen, Denemarken, Nederland en Ierland

Vandaag zijn tijdens een pan-Europese ministeriële conferentie in Manchester de beste Europese e-overheidsdiensten bekendgemaakt. Revenue On-line uit Ierland, KSI ZUS uit Polen, Kadaster-on-line uit Nederland en een systeem voor elektronische facturering uit Denemarken hebben elk een prestigieuze prijs voor de meest innovatieve overheidsdienst gekregen. Ze werden aangekondigd door Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding en door de voor e-overheidsdiensten verantwoordelijke Britse minister Jim Murphy. Tijdens het evenement werden ook de 52 finalisten bekendgemaakt, die uit de in totaal 234 goede praktijkvoorbeelden zijn geselecteerd.

"Deze winnaars tonen aan hoe regeringen in heel Europa e-overheidsdiensten (eGovernment) toepassen om wezenlijke voordelen voor burgers en ondernemingen op te leveren", lichtte Commissaris voor Informatiemaatschappij en Media Viviane Reding toe. "Elektronische facturering in Denemarken bijvoorbeeld, één van de prijswinnaars van dit jaar, bespaart ondernemingen jaarlijks 50 miljoen euro, en de overheid - en daardoor ook de belastingbetaler - 120 tot 150 miljoen euro. Wanneer we dit in heel Europa zouden doorvoeren, zouden we jaarlijks 15 miljard euro besparen. Op basis van deze positieve praktijk zal ik in de loop van 2006 een actieplan op het gebied van e-overheidsdiensten lanceren."

Na afloop van een bijeenkomst van Europese eGovernment-Ministers werd deze boodschap in de ministeriële verklaring, die eveneens tijdens de conferentie werd afgegeven door het Britse Voorzitterschap, nogmaals bevestigd. Het nastreven van e-overheidsdiensten met een grote impact, met name elektronische overheidsopdrachten, was één van de vier pijlers die werden benadrukt toen de streefcijfers voor eGovernment tot 2010 werden vastgesteld. De Ministers willen dat minstens 50% van de opdrachten met een waarde die boven de door de EU gehanteerde drempelwaarden voor overheidsopdrachten ligt (normaliter 154.000 euro voor leveringen en diensten en 5.923.000 euro voor de uitvoering van werken) tegen 2010 volledig elektronisch plaatsvindt. Alomvattend eGovernment, efficiëntie en effectiviteit en "key enablers", met name elektronische identificatie, werden ook benadrukt als prioritaire actiegebieden.

Burgers en ondernemingen in heel Europa ontdekken de voordelen van e-overheidsdiensten. Een recent Eurostat-onderzoek wees uit dat ongeveer de helft van de Europese ondernemingen met internettoegang, daar nu gebruik van maken voor communicatie met de overheid, met pieken van 90% en 94% in Finland en Zweden. Burgers bezoeken overheidsinstellingen eveneens steeds meer online, waar ze de voorkeur aan geven boven lang in de rij te moeten staan. Deze internetbezoekers zijn over het algemeen jonger (tussen 25 en 34 jaar oud) en zijn hoger opgeleid. De Europese Ministers willen deze digitale kloof tussen jong en oud opheffen. Waarborgen dat geen enkele burger achteropraakt zal een pijler van het toekomstige eGovernment-beleid worden.

De projecten van de kandidaten werden beoordeeld op innovatie en efficiënt management, concrete praktijkresultaten en impact, relevantie en overdraagbaarheid in vier thematische categorieën:
* Het mogelijk maken van eGovernment - het creëren van de juiste omgeving om overheid, ondernemingen en burgers in staat te stellen om van deze transformatie te profiteren. Gewonnen door: KSI ZUS uit Polen, voor hun veilige infrastructuur voor het ten uitvoer brengen van de pensioenhervorming, welke al 90% van alle verstrekte informatie ondersteunt.

* Transformatie van de overheid - het tonen van organisatorische bereidheid en innovatie in het back office. Gewonnen door Denemarken voor een systeem van elektronische facturering, dat door nationale en lokale overheidsinstanties door het hele land wordt gebruikt, wat ondernemingen al 50 miljoen euro per jaar bespaart en de overheid - en zodoende de belastingbetaler - jaarlijks 120 tot 150 miljoen euro.

* Het gebruik van diensten waarin ondernemingen en burgers centraal staan - transformatie en innovatie in naar buiten gerichte diensten om zodoende gebruik en deelname te bevorderen. Gewonnen door Nederland voor haar Kadaster-on-line-systeem, dat ondernemingen en burgers directe toegang tot actuele informatie betreffende grondregistratie biedt.

* Impact: het meten van de impact op en de voordelen voor burgers, ondernemingen en overheid. Gewonnen door Ierland voor haar Revenue-on-line-dienst voor belastingbetalers. Deze dienst voorziet ondernemingen en burgers niet alleen van een faciliteit die eenvoudig in het gebruik is, maar stelt de overheid bovendien in staat personeel her in te zetten voor belangrijke controle- en onderzoekswerkzaamheden.

Meer dan 950 deelnemers hebben de ministeriële eGovernment-conferentie van de EU bijgewoond. Dit is de derde conferentie in een reeks, die Ministers en hoge functionarissen die verantwoordelijk zijn voor eGovernment in de lidstaten van de EU, vooraanstaande academici, algemeen directeuren en leidinggevenden van de Europese industrie samenbrengt om ideeën, ervaringen en lering uit te wisselen. Verdere informatie:
http://www.e-europeawards.org

http://www.egov2005conference.gov.uk

Zie ook MEMO/05/446