Rabobank Nederland

Van Gogh Museumbus beste sponsorproject in Europa Rabobank Nederland, 25/11/2005 11:16
---

De Van Gogh Museumbus heeft gisteravond in Rome de ESA (European Sponsorship Award) gewonnen. Deze prestigieuze Europese vakprijs van de sponsorbranche werd gisteravond in Rome uitgereikt. De bus is verkozen boven vier overige genomineerde landeninzendingen; Fiat met de Basketball Legue voor Spanje, Volvo met de Ocean Race voor Engeland, Progetto Topolino Sport met Walt Disney Company voor Italië en Accord Hotels voor hun sponsorship van de Olympic Movement voor Frankrijk.

Vorige week viel de Museumbus ook in de prijzen middels een SponsorRing, dé vakprijs van de Nederlandse sponsorbranche, in de categorie kunst. De Van Gogh Museumbus, een Amerikaanse schoolbus in Van Gogh Museum Rabobank branding, haalt al gedurende drie en een half jaar elke dag ongeveer 35 kinderen (groep 7/8) uit heel Nederland bij hun basisschool op. De bus is een lokale vertaling van een nationale samenwerking op het terrein van cultuursponsoring. Eerder won de Van Gogh Museumbus een bronzen Evant Award voor de effectieve kracht van het event als communicatie-instrument.

Het initiatief is ontstaan uit het vijfjarige partnership tussen de Rabobank en het Van Gogh Museum, gestart in 2003. Het project werd uitvoerend begeleidt door Trefpunt Sport & Leisure Marketing die daarmee een belangrijke bijdrage leverde aan de Van Gogh Museumbus. Een van de doelstellingen uit het partnership is het stimuleren van Nederlands bezoek aan het Van Gogh Museum. Verder willen we dat een zo breed mogelijk publiek kennis kan nemen van het werk van Van Gogh, aldus Ton Stek verantwoordelijk voor het project bij de Rabobank. De Museumbus draagt hieraan bij door kinderen tussen de 12 en 13 jaar van basisscholen uit heel Nederland naar het museum te rijden. Op deze manier komen ze in contact met kunst en cultuur in het algemeen en het Van Gogh Museum, verzamelen en Vincent van Gogh als beroemde Nederlandse schilder in het bijzonder.

Tijdens de rit krijgen de kinderen een voorbereidende les. In het museum worden ze ontvangen in het special voor dit project gebouwde (kinder-)atelier en krijgen ze een interactieve rondleiding langs een aantal topwerken. Voor dit programma is een lesboek ontwikkeld, waarbij een docentenhandleiding beschikbaar is. Zo kunnen op school lessen worden voorbereid of kan het bezoek geëvalueerd worden.

Het project is bijzonder succesvol. De bus is volgeboekt tot en met 2007 en gaat elke werkdag op pad. Tot en met 2007 bezoeken 700 basisscholen uit heel Nederland het Museum. Dit komt neer op ongeveer 30.000 leerlingen. De waardering van de docenten is gemiddeld een 9.