Intelligence group

Philips blijft meest favoriete werkgever van Nederland

Rotterdam 25 november 2005. Philips staat in 2005 alweer tien maanden onverslaanbaar op de eerste plaats als Meest Favoriete Werkgever van Nederland, gevolgd door Shell en de Politie. Dit blijkt uit het continue Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat onder 14.061 personen is gehouden tussen januari en oktober 2005. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse beroepsbevolking.

Top 10 blijft stabiel

Ten opzichte van de eerste zes maanden van 2005 is er weinig veranderd in de top 10 van Meest Favoriete Werkgevers van Nederland. Philips staat nog steeds op nummer één gevolgd door Shell. De Politie en ABN AMRO hebben stuivertje gewisseld. De Politie staat nu op de derde plaats. Dit geldt ook voor Microsoft en Unilever die de nummer 9 en 10 positie met elkaar hebben gewisseld. Voor de rest is de top tien ongewijzigd gebleven ten opzichte van de eerste zes maanden van 2005.


1. Philips

2. Shell

3. Politie

4. ABN AMRO

5. Rabobank

6. KLM

7. ING

8. KPN

9. Microsoft

10. Unilever

Interessante verschuivingen

Een andere interessante verschuiving, naast de ABN AMRO en de Politie, is die van Ahold en Albert Heijn. Albert Heijn staat voor het eerst boven Ahold op de lijst van Meest Favoriete Werkgever van Nederland. Stond Albert Heijn in het begin van 2005 nog op een 29ste plek, nu staat Albert Heijn op een 22ste plaats en laat Ahold op een 25ste plaats achter zich. Daarmee wordt de parent behind the brand als minder favoriet gezien. De volledige top 50 kunt u downloaden op www.wervingswereld.nl

Opvallende stijgers

In de afgelopen maanden zijn een aantal werkgevers in populariteit gestegen. Opvallende stijgers zijn: Het Rijk, Talpa, KNVB, Gemeente Amsterdam, Sony, PricewaterhouseCoopers en Essent.
Het Rijk verloor in 2004 zijn 6de positie en duikelde begin 2005 naar een 23ste plaats. Nu, eind 2005, stijgt het Rijk weer in populariteit en komt daarmee in de buurt van een top 10 notering (13de plaats).
De stijging van de populariteit van de KNVB kan gezocht worden bij de plaatsing van het Nederlands elftal voor de WK in Duitsland in 2006. Een stijgende populariteit van de KNVB zagen we eerder terugkomen bij de plaatsing en het voetballen van het Nederlands elftal in 2004 in Portugal. Bij Essent en Gemeente Amsterdam zien we dat zichtbaar adverteren op de arbeidsmarkt de voorkeurspositie onder het arbeidspotentieel vergroot. Een andere opvallende stijger is Sony. Met de komst van de PlayStation is Sony vooral populairder geworden onder de jongere doelgroep.

Opvallende dalers

Bedrijven die in populariteit gedaald zijn: Getronics PinkRoccade, Endemol, Koninklijke Marine en TNO.
Getronics PinkRoccade was de eerste uit de automatiseringssector die dit jaar begon met grote wervingscampagnes. Hierdoor hebben ze een stevige positie weten te bemachtigen. Doordat andere grote automatiseerders met grote wervingscampagnes zijn begonnen zien we dat de populariteit van Getronics PinkRoccade langzaam afneemt. Endemol levert ook aan populariteit in ten opzichte van de concurrent Talpa. Endemol is nog steeds populairder (van plaats 30 naar 37) maar Talpa stijgt stevig door (van plaats 94 naar plaats 47).

Voor meer informatie kunt u kijken op www.wervingswereld.nl en www.intelligence-group.nl of contact opnemen met:

Intelligence Group
Geert-Jan Waasdorp

010 280 90 10
geert-jan@intelligence-group.nl