Provincie Zeeland


Project Handhaving afgifte gevaarlijk afval Zeeuwse inrichtingen

Zeeuwse bedrijven lopen de kans binnenkort extra te worden gecontroleerd op hun omgang met gevaarlijke afvalstoffen. De Zeeuwse gemeenten, die bij een voorafgaand stimuleringsproject waren betrokken, gaan hiervoor ongeveer 100 bedrijven bezoeken. Tijdens de reguliere milieucontrole is er sowieso aandacht voor het op de juiste wijze omgaan met gevaarlijke afvalstoffen. Maar nu wordt extra aandacht besteed aan het op de juiste wijze afgeven van gevaarlijk afval en aan de nieuwe administratieve verplichtingen die hierbij gelden. Een bedrijf moet gedurende 5 jaar na afgifte kunnen aantonen aan wie het gevaarlijk afval is afgegeven.

Per 1 januari 2005 gelden nieuwe administratieve verplichtingen voor de afgifte van afvalstoffen. Vanaf 15 juli 2005 kunnen handhavers via internet gegevens hierover raadplegen. Op www.lma.nl staat meer informatie over het vernieuwde systeem.
Het handhavingsproject volgt op het stimuleringsproject afgifte gevaarlijk afval Zeeuwse inrichtingen dat in 2004 is uitgevoerd. Hierbij hebben 10.147 inrichtingen een brief, met informatiebrochure, van de gemeente ontvangen. In het stimuleringsproject konden bedrijven op een eenvoudige wijze hun afgifte van gevaarlijke afvalstoffen regelen. Hiervan is door 54 bedrijven gebruik gemaakt.

Voor het stimuleringsproject zijn inrichtinggegevens gekoppeld aan een landelijk centraal bestand waarin de afgiften van gevaarlijke afvalstoffen worden geregistreerd. Bedrijven konden zelf via een retourformulier hun wijze van afgifte duidelijk maken. Op basis van alle informatie zijn bedrijven, afhankelijk van de verwachte omgang met gevaarlijke afvalstoffen, ingedeeld op verschillende lijsten. Naar verwachting houden 2.155 bedrijven zich aan de regels, bij 2.854 bedrijven is dit onduidelijk en bij 4.409 bedrijven geeft men al het gevaarlijk afval niet altijd op de juiste wijze af of ontbreken goede gegevens. De overige bedrijven bestaan inmiddels niet meer. De lijsten zijn een hulpmiddel voor de
milieuhandhavers in de Zeeuwse gemeenten. De handhavers gaan de verwachtingen nu in de praktijk toetsen. Met dit onderzoek wordt inzichtelijk of en hoe het koppelen van gegevens bruikbaar is voor de handhavingspraktijk.
Het doel van het project is tweeërlei. Ten eerste worden de resultaten uit het stimuleringsproject over de afgifte van gevaarlijke afvalstoffen in de praktijk getoetst. Ten tweede leren de handhavers de nieuwe administratieve verplichtingen te gebruiken. Bij ernstige overtredingen kunnen de handhavers een beroep doen op het Regionaal milieuteam van de politie Zeeland. De 100 controles zullen in de komende maanden plaatsvinden en zullen, naar verwachting eind januari 2006, afgerond zijn.

25 november 2005, nr. 159/05, dhr. R.J. Swiers, tel.nr. 0118-631634