Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 25 NOVEMBER
2005
Alternatieve financiering moet missing links versneld helpen realiseren
Op initiatief van Kris PEETERS, de Vlaamse minister van
Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de
Vlaamse Regering vandaag het voorstel inzake alternatieve
financiering van openbare werken goedgekeurd. Het doel
hiervan is een inhaalbeweging in het domein van openbare
werken via publiek-private samenwerking (PPS) te
bewerkstelligen waarbij in de eerste plaats het
realiseren van een aantal zogenaamde missing links wordt
beoogd.
Door het investeringsritme in openbare werken met behulp
van private financiering op te drijven, kunnen een aantal
missing links versneld worden weggewerkt.
Het betreft in een eerste fase:
- de noordelijke wegontsluiting van de luchthaven van
Zaventem;
- de Noord-Zuid verbinding te Helchteren/Houthalen
(Limburg);
- ontdubbeling Scheldebrug inclusief renovatie van de
bestaande brug en herinrichting van de onderliggende
kaaien, op de N16 te Temse;
- de Noord-Zuid verbinding Kempen;
- omvormen van de AX havenrandweg Zuid naar Zeebrugge
(Westkapelle - aansluiting N49, Blauwe Toren)
- vervolledigen van de zuidelijke tak van de R4 te
Merelbeke.
In de sector van de waterwegen zullen een aantal te
herbouwen bruggen in aanmerking komen.
Principes bij alternatieve financiering
- flexibiliteit: dit moet toelaten om modulair projecten
toe te voegen. Dit betekent dat naast de nu genoemde
projecten andere missing links of andere projecten kunnen
worden opgenomen. Hierbij moet telkens onderzocht worden
welke projecten het meest geschikt zijn voor alternatieve
financiering. Daarnaast laat dit ook toe om zowel kleine
(+20 miljoen euro) als grote (+100 miljoen euro)
projecten te realiseren.
- ESR(Europees Stelsel der Rekeningen)-Neutraliteit:
investeringen die ESR-neutraal zijn, zijn
overheidsinvesteringen zonder impact op het
begrotingsresultaat en de overheidsschuld van de
betrokken overheid;
- Reductie van de risico's voor de overheid: door
risico's over te dragen naar de private sector, kunnen
onvoorziene uitgaven op de reguliere begroting worden
vermeden;
- Geen tol ten laste van de gebruiker: voor de beoogde
infrastructuurwerken wordt (reële) tolheffing vanuit
beleidsstandpunt niet opportuun geacht. Een systeem van
beschikbaarheidsvergoeding zal uitgewerkt worden om de
dienstverlener te laten betalen. De mogelijkheid wordt
open gelaten dit te koppelen voor een bepaald gedeelte
aan een systeem van schaduwtol;
- Een optimale waarde-kostprijs verhouding: risico's
moeten worden verdeeld tussen overheid en private sector
opdat de private sector optimaal geresponsabiliseerd
wordt, de structuur moet transparant zijn, er moet
voldoende concurrentie zijn voor elk van de onderdelen
van het project en innovativiteit vanwege de private
sector moet worden aangemoedigd.
Oprichting SPV
In samenspraak met minister Dirk VAN MECHELEN, Vlaams
minister van Financiën en Begroting, laat minister
Peeters een speciale projectvennootschap (SPV) oprichten
met de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Het is
de bedoeling deze projectvennootschap uit te bouwen tot
een investeringsvehikel van het Vlaams Gewest. Dit heeft
tot doel om op de meest optimale wijze, via Publiek
Private Samenwerking, projecten in het domein van
Openbare Werken te realiseren in opdracht van de Vlaamse
Regering.
De projectvennootschap zal op zijn beurt aan private
partners projecten toevertrouwen. De investeerders kunnen
aanspraak maken op een periodieke vergoeding, die echter
pas dient betaald te worden op het moment dat de
infrastructuur (of een deel ervan) in gebruik kan worden
genomen. Op deze wijze wordt het constructierisico in
hoofdzaak overgedragen aan de SPV.
Vergoedingsmechanisme
De SPV zal belast worden met het ontwerpen, bouwen,
financieren en beheren van de infrastructuur.
Er worden twee vergoedingsmechanismen overwogen:
- beschikbaarheidsvergoeding of een vergoeding op
basis van performantie-indicatoren
- schaduwtol
Bij het betalingsmechanisme op basis van performantie-
indicatoren, beter bekend als de
beschikbaarheidsvergoeding, krijgt de SPV een vergoeding
naargelang de kwaliteit van de door de beherende SPV
geleverde diensten, met name beschikbaarheid van de weg,
de verkeersveiligheid, e.a. Er worden kortingen op de
vergoeding in rekening gebracht wanneer er rijstroken
worden gesloten, in geval van verkeersongevallen of bij
onvoldoende onderhoud.
Schaduwtol is een vorm van tolheffing waarbij de tol niet
door de eindgebruiker wordt betaald maar door een derde
partij, in dit geval het Vlaamse Gewest of een andere
publieke partner.
Het volstaat de trafiek (het aantal voertuigen dat van de
infrastructuur gebruik maakt) te registreren, om dan de
vergoeding te berekenen die de publieke partner aan de
SPV moet betalen.
'Dankzij alternatieve financiering kan er werk gemaakt
worden van een aantal missing links. Een aantal van deze
dossiers wachten reeds jarenlang op een beslissing.
Tegelijk blijft er hierdoor ook ruimte om andere
noodzakelijke werken uit te voeren binnen de bestaande
investeringsbudgetten. Dit moet ons toelaten onze
logistieke rol in Europa ook in de toekomst te blijven
opnemen', aldus minister Peeters.
persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van
minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 00
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be
persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
Vlaamse overheid