Stadsdeel Amsterdam Centrum

Reactie Bestuur op Actieplan Luchtkwaliteit

Het Dagelijks Bestuur constateert, op voorstel van Anne Lize van der Stoel (portefeuillehouder Milieu en Economische Zaken) en Guido Frankfurther (portefeuillehouder Verkeer en Parkeren) dat de voorgestelde maatregelen van wethouder Maij om de luchtkwaliteit te verbeteren opde Prins Hendrikkade en Weesperstraat niet toereikend zijn en dat de maatregelen die voor de Oostenburgergracht worden genomen niet aan de eisen voldoen.

Dit heeft het Dagelijks Bestuur laten weten in een reactie aan wethouder Maij op het Actieplan Luchtkwaliteit dat voor inspraak is vrijgegeven. In het actieplan worden maatregelen voorgesteld om de luchtkwaliteit in Amsterdam aan de eisen uit het Besluit Luchtkwaliteit 2005 te laten voldoen.

Brief aan wethouder Maij

In de brief aan de wethouder deelt het DB de zorg om de luchtkwaliteit en worden te nemen maatregelen onderschreven. Daarnaast hecht het Dagelijks Bestuur ook een groot belang aan het handhaven van de diversiteit van (economische) functies in de binnenstad.

Knelpunten

Hoewel het Actieplan een stap in de goede richting is, blijkt dat er na het uitvoeren van diverse maatregelen nog knelpunten blijven bestaan. Wanneer er niet aan de normen van het besluit luchtkwaliteit wordt voldaan, dan worden bestemmingplannen zoals Weesperbuurt, Valkenburgerstraat en omgeving molen De Gooijer niet goedgekeurd en kunnen gewenste ontwikkelingen stagneren.

Bijdrage stadsdeel

Bij de acties waarvan direct of indirect een bijdrage van het stadsdeel wordt gevraagd zal het Dagelijks Bestuur dan ook een bijdrage leveren, binnen de mogelijkheden die hiervoor zijn.

Maatregelen

Het Dagelijks Bestuur stemt in met de volgende maatregelen:
* het vasthouden aan het besluit over de knip in de Prins Hendrikkade en de versmalling van de Weesperstraat
* uitbreiding van het project van de stedelijke distributie
* het voorzien van het eigen wagenpark van roetfilters of vervangen door voertuigen die milieuvriendelijker zijn
* de voorstellen voor verbetering van de vastgestelde routes en het milieuvriendelijker maken van de bussen van het GVB, daarmee mag het college snellere voortgang maken.

Meer vaart

Daarnaast wil het Dagelijks Bestuur meer vaart achter:
* een milieuvriendelijker aandrijving van (gemeentelijke) vaartuigen en rondvaartboten

* het invoeren van betaald parkeren in alle stadsdelen
* het snel uitvoeren van de PTA busparkeerplaats en het verplaatsen van parkeerplaatsen voor touringcars naar locaties buiten de binnenstad

* een onderzoek naar hogere vergunningtarieven voor vervuilende autos in plaats van geen parkeervergunning voor vervuilende autos
* een handhavingsoffensief voor stationair draaiende motoren
* het realiseren van een of meer grootstedelijke fietsenstallingen in de binnenstad.