Ingezonden persbericht


Persbericht
18 november 2005

Nieuw grootschalig loyaliteitsprogramma in Nederland voor sporters.

De Nationale Sportpas gaat van start! Dennis van der Geest en junior judoka nemen eerste passen in ontvangst van Erica Terpstra.

Op 25 november 2005 start een nieuw grootschalig loyaliteitsprogramma in Nederland: de Nationale Sportpas. Een initiatief van NOC*NSF in nauwe samenwerking met de sportbonden en een aantal grote bedrijven in Nederland. Elke sporter in Nederland die lid is van een sportvereniging krijgt gratis een pas als zijn sportbond is aangesloten bij de Nationale Sportpas. En kan daarmee profiteren van vele aanbiedingen en kortingen. Het grootste deel van de korting gaat rechtstreeks naar de sporter, een klein deel naar de sport. De uiteindelijke doelgroep is groot en bestaat uit bijna vijf miljoen mensen die lid zijn van de 29.000 sportverenigingen die Nederland telt. De Nationale Sportpas is daarmee uniek.

De Nationale Sportpas past binnen de ambities van de sportbonden en NOC*NSF om intensiever samen te werken om de georganiseerde sport te verbeteren en een sterker marktaandeel te behalen. Doelstelling is namelijk om er in 2008 een half miljoen leden bij te hebben. Dit wordt bereikt door de krachten te bundelen met een aantal exclusieve (retail)bedrijven die sporters kortingstegoed aanbieden. Een klein deel van die korting gaat direct naar de sport. De bonden en ook de sportverenigingen gaan de Nationale Sportpas inzetten als instrument voor ledenwervings- en behoudscampagnes.

Op dit moment zijn al 11 bedrijven uit verschillende branches aangesloten: Total, Oad reizen, Orange, Oxxio, Perry, Sanoma Men's Magazines (met o.a. Sportweek, Autoweek, Nieuwe Revu), Unilever, Zilveren Kruis Achmea, OHRA Bank VISA Card, NS en De Lotto. Nog een aantal andere bedrijven zullen zich de komende periode gaan aansluiten. Naast het feit dat de Nationale Sportpas deze partners nieuwe klanten en behoud van bestaande klanten zal leveren, heeft de associatie met de sport voor hen een groot communicatief voordeel.

De bonden die vanaf de start meedoen zijn de KNVB (Voetbal), KNZB (zwemmen), Nevobo (volleybal), KNBLO -Wandelsportorganisatie Nederland, KNWV (watersport), JBN (judo), TBN (taekwondo), KBN (karate) en KNKF (krachtsport en fitness). De bonden die snel daarna aansluiten zijn talrijk en te vinden op www.nationalesportpas.nl .

In de praktijk werkt de Nationale Sportpas als volgt. Voor iedere pashouder is het zijn of haar gratis lidmaatschapspas. Daarnaast krijgt men op vertoon van deze pas nu al bij de 11 genoemde landelijke bedrijven aantrekkelijke en onderscheidende kortingen bij iedere aankoop. Deze kortingen worden op het persoonlijke Nationale Sportpastegoed bijgeschreven via de website www.nationalesportpas.nl. Het is dus een sport'leden'pas en voordeelpas ineen.

NOC*NSF wil hiermee in nauwe samenwerking met de participerende sportbonden het lidmaatschap van een sportvereniging de komende jaren aantrekkelijker maken. Een belangrijk nevendoel is dat niet alleen alle sporters in georganiseerd verband korting krijgen, maar dat ook hun bond er geld mee gaat verdienen omdat ook de betreffende bond een vergoeding ontvangt bij gebruik van de passen. Op die manier verdient de sport mee aan dit programma, een belangrijke reden voor sportbonden om mee te doen. Bovendien is de korting in euro's en niet in punten, in de retailmarkt een nieuwe en gewenste spaarvorm. Kortom, sporters hebben zelf voordeel en steunen indirect hun sport!

Om toegang te krijgen tot het persoonlijke Sportpastegoed, dienen sporters zich aan te melden op de website www.nationalesportpas.nl . Hier krijgen ze een persoonlijke pagina met een overzicht van hun gespaarde bedrag. Via de verschillende online Sportpas shops kan men met het opgebouwde spaartegoed aankopen doen. In de shops worden sport(gerelateerde)-artikelen aangeboden. Ook is het mogelijk om het opgebouwde saldo direct naar de eigen privé-rekening over te maken. Je spaart dus geen punten maar geld.

Per 1 juni 2005 is Betje van Everdingen aangetrokken als directeur van de Nationale Sportpas. Zij heeft, naast haar grote expertise op het gebied van marketing en communicatie, jarenlange ervaring als algemeen directeur van het spaarprogramma Airmiles.

De kern van de Nationale sportpas kan worden samengevat in twee centrale thema's:

1. De nationale Sportpas om te sporten en

2. de Nationale Sportpas als loyaliteits- en kortingspas!

Nationale Sportpas, de sportiefste voordeelpas van Nederland!

[