VVD



Nieuws

24 nov 2005 - Balemans: Leerplicht, voortijdig
schoolverlaten & maatschappelijke stages

Hedenochtend vond het Algemeen Overleg over Leerwerkplicht, voortijdig schoolverlaten en maatschappelijke stages plaats. Hieronder treft U de inbreng van VVD-onderwijswoordvoerder Balemans.

1. Inleiding

Voor de VVD is het onderwijs aan onze kinderen een kerntaak van de overheid in het belang van de kinderen en de samenleving. En dat betekent dat het aan de overheid is om er voor te zorgen dat ieder kind, en zeker gedurende leerplichtige leeftijd, kwalitatief goed onderwijs moet krijgen. Het is ook aan de overheid om te zorgen dat niemand uitvalt zonder startkwalificatie of diploma.

De werkelijkheid is anders: Nog maar een kleine tien jaar geleden sprak Frits Bolkestein de woorden: "Liever de warmte van een baan dan de kilte van een uitkering". Anno 2005 zou je daar voor de voortijdig schoolverlaters als variatie op het thema aan kunnen toevoegen "liever de warmte van de school dan de kilte van de bijstand". Mensen hebben in Nederland rechten, maar ook plichten. Over die plichten gaat het debat vandaag.

2. Voortijdig schoolverlaten

Recentelijk is de stand van zaken inzake het voortijdig schoolverlaten aan de Kamer gestuurd. De conclusie is dat er geen sprake is van een structurele vermindering van het aantal jongeren dat voortijdig de school verlaat. Jongeren die we nu kwijt raken hebben we over een aantal jaren keihard nodig hebben op onze arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt die ook steeds beter gekwalificeerde en geschoolde mensen vraagt.

Het percentage voortijdig schoolverlaters ligt nu op 15%. Het streefcijfer over vijf jaar is 8%. Het aantal voortijdig schoolverlaters is in 2002-2003 gedaald van 70.508 naar 63.849. Dat was een aardig resultaat, maar dit jaar komt het ministerie van OCW weer uit op 64.000. Het streefcijfer van 8% lijkt nu al onhaalbaar in 2010. Vorig jaar was dus in weerwil van wat de minister hoopte geen structurele daling ingezet. Ook toen heeft de VVD vraagtekens gesteld bij de euforie van de minister en de Kamer en gesteld dat de slechte arbeidsmarkt wel eens de reden kon zijn om toch maar niet de school te verlaten. Dat laatste lijkt er nu steeds sterker op.

Als we ieder jaar grosso modo 60.000 voortijdig schoolverlaters hebben dan is dat alleen al een aantal van 300.000 kanslozen op de arbeidsmarkt in de afgelopen vijf jaar. Zeker in het licht van de vergrijzing koersen we af op een ramp voor deze jongeren op de arbeidsmarkt. 64.000 drop-outs per jaar betekent 175 leerlingen per dag. Zelfs als je aan neemt dat de helft van die cijfers vervuild zijn omdat een aantal alsnog weer terugkeert in de schoolbanken is er sprake van 85 leerlingen per dag die de schooldeur achter zich sluiten zonder een startkwalificatie. We zullen dus in het belang van die jongeren, in het belang van de samenleving alle zeilen bij moeten zetten om het tij te keren. Ook hier staan plannen in de steigers of liggen op de burelen van het ministerie maar er is nog onvoldoende sprake van "werk in uitvoering". Het moet nu wel gaan gebeuren.

De minister noemt als knelpunt dat er teveel nadruk op curatief, en te weinig op preventief beleid ligt. Spijbelen is altijd de eerste stap die een drop-out zet. Spijbelen moet hard worden aangepakt door school, leerplichtambtenaar en ouders. Het belangrijkste is snelheid. De spijbelrechter van Almelo en het plan van de PvdA kunnen rekenen op de warme steun van de VVD. Wat gaat er in dat kader gebeuren met het voorstel van de spijbelrechter van de PvdA? Komt er een spijbel/drop-out meldplicht voor scholen?

Over een ander knelpunt zegt de minister: "Verder is het een gegeven dat niemand jongeren en hun ouders ergens toe kan dwingen". Pardon? En die leerwerkplicht dan?

Voortijdig schoolverlaters worden in de voorstellen verplicht aan de gemeente te laten weten wat ze zoal doen in het leven. Dat lijkt me nou eigenlijk overbodig. Als het goed is registreert het CWI (Centrum Werk en Inkomen) dat al. Daar moeten ze het hele verhaal toch ook al een keer vertellen. Stuur dan het verhaal gewoon van CWI via de e-mail naar de gemeente en laat gemeente actie ondernemen. Dit voorstel lijkt vooral te leiden tot bureacratie en de schoolverlater twee keer hetzelfde laten doen.

Een echt fors probleem is ook discriminatie en uitsluiting van allochtone jongeren bij stageplaatsen. Wat doet dit kabinet eraan? Ik ben zelf coach van een allochtone VMBO-leerling. Een goede jongen met veel talent. Hij werd geweigerd voor een stageplek bij een autogarage omdat ze daar al eens eerder problemen hadden gehad met allochtone stagiaires. Pure discriminatie. Zijn moeder wil er een zaak van maken hij niet. Ik heb toen met bureau racisme en discriminatie gebeld. Die konden er geen werk van maken omdat de jongen zelf geen aangifte wilde/durfde te doen. En dan stopt het helaas dus, ook ik kan namens hem geen klacht indienen. Wordt het niet tijd dat hier de regels veranderen? Wat gaat de minister op dit punt doen? Hoe lang moeten die jongeren die nu geweigerd, beledigd en ontmoedigd worden, nog wachten? Geen stageplaats betekent geen diploma en dus is voortijdig schoolverlaten de trieste consequentie.

3. Leerwerkplicht

Al in de VVD notitie "Oog voor ongekend talent" hebben wij gepleit voor een stevigere aanpak van het voortijdig schoolverlaten. Ook in diverse debatten heeft de hele Kamer meer daadkracht en voortvarendheid van het kabinet gevraagd. In 2004 heeft de Tweede Kamer dat breed onderstreept met het aannemen van de motie Verhagen, Van Aartsen, Dittrich, Van der Vlies en Rouvoet over de leerwerkplicht voor alle jongeren tot 23 jaar. In de strijd tegen het voortijdig schoolverlaten moeten een aantal maatregelen worden genomen:

a. invoering van een leerwerkplicht voor jongeren tot 23 jaar.

Dat betekent dat een jongere of op school zit of een betaalde baan heeft. Een bijstandsuitkering is er dus niet meer bij. Dus onverkort uitvoeren van de motie uit 2004 Wat is nu de definitie van het kabinet: "De doelgroep wordt gevormd door jongeren van 18 tot 23 jaar zonder startkwalificatie, die niet aan het leren of werken zijn en geen uitkering hebben." De doelgroep waar het om gaat, wordt dus door het kabinet niet meegenomen. Dat is in strijd met de motie Verhagen, Van Aartsen e.a. uit 2004 over de leer-werkplicht. Dat is voor de VVD onacceptabel. Wij houden vast aan de oorspronkelijke bedoeling. Ook de groep jongeren die nu in de bijstand zitten en de 17-jarigen moeten vallen onder de leer-werkplicht. De motie kan niet duidelijker: Het gaat om jongeren tot 23 jaar (ook die van 17 dus) die niet aan het leren (geen startkwalificatie/diploma) of aan het werken zijn. Het gaat juist wél om diegenen die een uitkering hebben natuurlijk! Het kan toch niet zo zijn dat we deze jongeren afschrijven en tot hun 65ste in de bijstand laten zitten om over een aantal jaren de noodzakelijke mensen voor de arbeidsmarkt uit het buitenland te moeten halen omdat onze mensen niet goed genoeg zijn opgeleid. Dat zou absurd zijn. Dat zal deze minister toch ook niet willen?

Op dit punt heeft de VVD een aantal vragen aan de minister: Waarom worden deze jongeren niet tot de doelgroep gerekend? Waarom voert het kabinet de motie van de Kamer niet uit? Waarom heeft het een jaar moeten duren voordat de uitwerkingsbrief van het kabinet er kwam? We kunnen niet nog een jaar wachten op de feitelijke invoering. Wanneer komt de minister met concrete voorstellen voor wetswijziging naar de Kamer?

b. invoering van een kwalificatieplicht tot 18 jaar.

De Onderwijsraad stelt voor om de partiële leerplicht voor 17-jarigen om te zetten in een volledige leerplicht. Ook de minister lijkt dat voor te staan. De VVD heeft daar twijfel over. Denk bijvoorbeeld aan de vrije keuze voor de goedwillende 17-jarige met vmbo-diploma die (voorlopig) wil werken. Die weg wordt mogelijk met dit voorstel afgesneden. Dat lijkt mij nu niet de bedoeling. Op dit punt had de VVD graag een nadere uitleg van de minister (?).

Nu zijn er drie opties voor de verlenging van de leerplicht. De VVD kiest dan voor de meest vergaande optie. De best mogelijke garantie voor succes. De VVD is dus voorstander van een kwalificatieplicht tot 18 jaar. Iemand is volledig leerplichtig tot de 18e verjaardag of tot een eerder moment wanneer een startkwalificatie/diploma is behaald.

De VVD wil dus van "SCHOOL PLICHT" naar "DIPLOMA PLICHT". Hiermee kan een winst van 20.000 startkwalificaties geboekt worden. Nu wil de minister eerst nog eens alle opties gaan onderzoeken en bij de voorjaarsnota. Waarom maken we nu niet al een keuze? Waarom wil de minister weer een onderzoek?

4. Maatschappelijke stage

De experimenten met de maatschappelijke stage lopen prima stelt de minister. Mooi zegt de VVD. Het is niet verplicht, al kan de school er zelf wel voor kiezen om het voor de eigen leerlingen verplicht te stellen. Waarom krijgt de school wel de keuze en de individuele leerling niet? Er is voor de jaren 2005 en 2006 een financiële regeling opgezet, daarna gaat het in de lumpsum. Maar waarom in de lumpsum? Stel dat de school het niet doet dan krijgen ze straks in de lumpsum dus wel het extra geld. De VVD is voor de lumpsum laat daar geen twijfel over bestaan, maar we gaan scholen toch geen extra geld geven om niets te doen?

Mijn vraag is dan ook: Is dit de bedoeling van de minister?

In de brieven wordt constant gesproken over de maatschappelijke stage bij maatschappelijke organisaties zoals ziekenhuizen en vrijwilligerswerk, ideële instellingen dus. Maar mag je dan geen maatschappelijke stage lopen bij Shell of Douwe Egberts of een restaurant? Ik heb zelf 10 jaar in een restaurant gewerkt in de vakanties. Daar leer je met iedereen omgaan.

Waarom zou dat niet mogen?

Jongeren kijken bij stages, of ze nou verplicht onderdeel zijn van het onderwijspakket of dat het een vrijwillige maatschappelijke stage is ook naar nut en noodzaak voor zichzelf. Wat is de inbreng van de leerling zelf bij het soort maatschappelijke stage? Mag die wel in het verlengde van zijn opleiding liggen?

5. Conclusie

De plannen van het kabinet gaan de VVD op een aantal punten als de leerwerkplicht en de aanpassing van de leerplicht niet ver genoeg. Wellicht is het nodig om volgende week 29 en 30 december) bij de behandeling van de onderwijsbegroting dat vast te leggen in Kameruitspraken. Er is geen tijd meer te verliezen. Woorden moeten nu daden worden.

Voor nadere informatie: balemans@tweedekamer.nl

Donderdag 24 november 2005