Ingezonden persbericht


Amsterdam, 26 september 2005

RAYMOND DEPARDON GAST FILMMUSEUM

'Het is mijn droom om met de filmcamera op pad te gaan, mezelf door beelden te laten meeslepen, nieuwsgierig te blijven, los te komen van het nieuws op televisie, gewoon elders te gaan kijken wat er gebeurt, en alleen te zijn.' Raymond Depardon

Voor het eerst wordt het oeuvre van de Franse filmmaker, fotograaf en auteur Raymond Depardon (Frankrijk, 1942) grootschalig in Nederland geïntroduceerd. Van 25 november 2005 tot en met 5 februari 2006 is een selectie uit het film- en foto-oeuvre van de Fransman in het Filmmuseum (Amsterdam) en het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) te zien onder de titel RAYMOND DEPARDON: FILMER/FOTOGRAAF. Tijdens de openingsavond, op 25 november in Filmmuseum Cinerama, gaat Depardons nieuwste film Profils Paysans: le quotidien (2005) in première. Depardon zal deze avond aanwezig zijn.

Raymond Depardon is in Nederland onder een kleine schare filmliefhebbers bekend als de maker van films als La captive du désert (1990), Délits flagrants (1994) en 10ème chambre: instants audience (2004). Het grootste deel van zijn oeuvre echter is in ons land zelden te zien geweest. Zijn foto-oeuvre is zelfs nog nooit in Nederland geëxposeerd. En dat terwijl Depardon in zijn geboorteland Frankrijk een imposante, veelbekroonde carrière heeft opgebouwd. Depardons carrière begon op 16-jarige leeftijd toen hij persfotograaf werd. In 1967 richtte hij mede het persagentschap Gamma op. Later sloot hij zich aan bij het fotocollectief Magnum. Vanaf de jaren zestig legde Depardon zich toe op documentaires en speelfilms. Inmiddels telt zijn oeuvre zoŽn veertig films waarvan vele nationaal en internationaal zijn bekroond. In het Filmmuseum is een selectie te zien: twaalf lange films (waaronder twee speelfilms) en vijftien korte films. Daarnaast toont het Filmmuseum interviews, commercials, filmstills, fragmenten uit scenario's, herinneringen en commentaren van Raymond Depardon.

Franse instituties en Afrika
Depardon behandelt in zijn documentaires zeer uiteenlopende onderwerpen, van het reilen en zeilen van Parijse instituties tot aan het leven op het Afrikaanse continent. Hij registreert met een onbevooroordeeld oog, maar altijd vanuit een persoonlijke betrokkenheid. Al benadert hij zijn onderwerp zonder vastgelegd script, hij speelt nooit de zogenaamde 'fly on the wall'; Depardon verhult zijn aanwezigheid niet, de betrokkenen zijn zich daarvan bewust. Tijdens het retrospectief zullen onder meer worden vertoond: Reporters (1981) - over persfotografen en hun onderwerpen -, San Clemente (1980) en Urgences (1987) - over psychiatrische ziekenhuizen -, Faits divers (1983) - over de Parijse politie -, en Délits flagrant (1994) en 10ème Chambre, instants audience (2004) - over de rechtspraak. Ook de Afrika-documentaire Afriques: comment ça va avec la douleur? (1996) en de fictiefilms over de Afrikaanse woestijn La captive du désert (1989) en Un homme sans l'occident (2002) zullen te zien zijn. Bovendien is 1974: une partie de campagne (1974/2002) - over de verkiezingscampagne van Valéry Giscard d'Estaing - voor het eerst in Nederland te zien.

Boerenachtergrond
Een ander terugkerend onderwerp in het werk van Depardon is zijn boerenachtergrond. In Profils Paysans: lÂŽapproche (2000) en zijn nieuwste film Profils Paysans: le quotidien (2005) komt het wel en wee van zijn geboortegrond uitvoerig aan bod. Ook in zijn autobiografie 'La ferme du Garet' (1995) beschrijft Depardon onder andere zijn jeugd op de ouderlijke hoeve even ten noorden van Lyon. Zijn boerenachtergrond is een belangrijk leidmotief in zijn werk. Niet alleen omdat hij net het tweede deel van zijn trilogie over het boerenleven heeft afgerond (Profils Paysans: le quotidien), maar misschien nog meer omdat Depardon nooit de onbevangen en verwonderde blik is kwijtgeraakt van de verlegen zestienjarige boerenzoon die plotseling het ÂŽechte levenÂŽ in Parijs aan zich voorbij ziet trekken. Deze verwonderde, afstandelijke en toch betrokken blik, zo kenmerkend voor Depardons werk, vormt de sleutel tot de selectie die het Filmmuseum heeft gemaakt voor dit programma.

Catalogus
Het Filmmuseum en Nederlands Fotomuseum geven gezamenlijk een Nederlands/Engelse catalogus bij dit programma uit. Nooit eerder is een Nederlandstalig boek rond Depardon uitgebracht. De catalogus bevat een vijftigtal foto's en essays van onder andere Raymond Depardon zelf.

IDFA

Tijdens het komende International Documentary Filmfestival Amsterdam (25 november tot en met 4 december) zal een voorschot worden genomen op het Depardon-retrospectief.

Meer informatie

Jan van den Brink, tel. (020) 5891.469, e-mail: jbrink@filmmuseum.nl.

Persconferentie

Op vrijdag 25 november geeft Raymond Depardon van 16.00 tot 17.00 uur een persconferentie in Filmmuseum Vondelpark, Vondelpark 3, Amsterdam. U kunt zich voor deze persconferentie aanmelden bij Mark Mallon (mmallon@filmmuseum.nl).

U kunt (high-res) beeldmateriaal van het Raymond Depardon-programma rechtstreeks downloaden van de Filmmuseum-website (www.filmmuseum.nl/beeldbank). De online beeldbank is alléén bestemd voor pers en theaters. U kunt een gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen bij Mark Mallon (mmallon@filmmuseum.nl).

---- --