Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG-REACTIE OP NOTA MOBILITEIT, BEGROTING V&W EN MIT

De vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat bespreekt 28 november a.s. de Nota Mobiliteit. Een week later vindt de behandeling van de begroting 2006 van het ministerie van V&W en vervolgens de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) plaats. De VNG heeft de Tweede Kamer een integrale reactie gestuurd op de Nota Mobiliteit, de begroting van V&W en het MIT.

De VNG pleit in haar reactie voor aanscherping van het mobiliteitsbeleid op de volgende punten:
* Netwerkbenadering
* Prijsbeleid
* Luchtkwaliteit
* Openbaar vervoer
* Balans tussen ambities en middelen

Netwerkbenadering De VNG pleit ervoor om in àlle regio's integrale netwerkanalyses op te stellen. Niet alleen in de stedelijke netwerken. Alle vervoersmodaliteiten moeten in onderlinge samenhang worden bezien. Daarbij moet aandacht zijn voor bereikbaarheid, maar ook voor de leefomgeving en de (verkeers)veiligheid. Provinciale en regionale verkeer- en vervoerplannen moeten straks worden aangepast aan de Nota Mobiliteit. Hierbij moeten de inliggende gemeenten worden betrokken. Wij kunnen ons niet voorstellen dat in de nieuwe verkeer- en vervoerplannen geen integrale netwerkanalyses zijn opgenomen.

Prijsbeleid Er is een groot maatschappelijk draagvlak voor het invoeren van kilomerheffing. Tijdens de hoorzitting over de Nota Mobiliteit bleken de kosten van het invoeren daarvan aanzienlijk lager dan in de Nota Mobilitiet is voorzien. De VNG doet een dringend beroep op de Kamer om het Kabinet op te roepen nù een besluit te nemen over het invoeren van de gedifferentieerde kilometerprijs, inclusief een invoeringsdatum.

Luchtkwaliteit Verbetering van luchtkwaliteit vraagt om een integrale aanpak. De instelling van een gezamenlijke Task Force luchtkwaliteit is van grote waarde. Wij vragen ons wel af of alle voorgenomen acties en middelen voldoende zijn om de gewenste ruimtelijke en mobiliteitsontwikkelingen door te kunnen laten gaan.

Openbaar vervoer De VNG vindt dat er extra geld nodig is voor de groei van het openbaar vervoer in de grote steden en het invoeren van de chipkaart. Wij vinden dat het huidige treinspoor beter benut moet worden, zodat ook voor het reigonaal spoorvervoer voldoende ruimte wordt gecreëerd. De positie van de steden en andere decentrale overheden ten opzichte van NS en ProRail moet daarom worden versterkt.

Ambities en middelen Wij vinden dat de middelen bestemd voor investeringen in het hoofdwegennet en de middelen bestemd voor het verkeer- en vervoersbeleid van decentrale overheden (de brede doeluitkering, BDU) niet in balans zijn. Er blijft volgens ons onvoldoende geld over om de noodzakelijke investeringen in de infrastructuur van het openbaar vervoer te doen.

De VNG pleit ervoor om tijdens de komende begrotingsbehandeling van V&W en het verlengde Meerjarenprogramma Infrastructuur (MIT) de beschikbare budgetten tot 2020 niet geheel vast te leggen. Door het MIT voorlopig flexibel te houden kunnen de decentrale overheden straks met de minister en de Kamer tot afspraken komen over de meest effiiciënte inzet van de beschikbare middelen. Dit op basis van eerder genoemde netwerkanalyses.


* Brief VNG aan Tweede Kamer over Nota Mobiliteit, begroting V&W en MIT
* VNG-net dossier Nota Mobiliteit