Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
SV/V&V/05/96028

Onderwerp Datum
Pardonregeling Wet beperking export 28 november 2005
uitkeringen

Op 27 oktober 2005 heb ik in een algemeen overleg met de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid van uw Kamer nader gesproken over de laatste stand van zaken bij het sluiten van de handhavingsverdragen in het kader van de Wet beperking export uitkeringen (Wet BEU). In het algemeen overleg heeft de vaste commissie vragen gesteld waarvan ik heb toegezegd die schriftelijk te zullen beantwoorden. De gevraagde cijfers zijn in de bijlage bij deze brief opgenomen.

De bij het algemeen overleg aanwezige leden van de fracties van CDA, PvdA en SP bepleitten een uitzondering op de Wet BEU ten aanzien van diegenen die reeds voor de invoering van de Wet BEU uitkeringsgerechtigd waren en in een niet-verdragsland woonden, en die per 1 januari 2006 zullen worden geconfronteerd met de intrekking c.q. verlaging van hun uitkering. In verband hiermee is het volgende van belang.

De gesloten handhavingsverdragen en binnenkort nog te sluiten verdragen hebben een internationaal netwerk van controle- en verificatieafspraken tot stand gebracht dat vrijwel de volledige uitkeringspopulatie van SVB en UWV buiten Nederland dekt. Zoals blijkt uit de evaluatie van de inmiddels gesloten handhavingsverdragen, waarover ik u separaat informeer, heeft de Wet BEU niet alleen de juridische kaders geschapen om de handhaving van
socialeverzekeringsuitkeringen in het buitenland te realiseren, maar er ook voor gezorgd dat `handhaving buitenland' in de uitvoeringspraktijk van SVB en UWV een prominente plek op de agenda heeft gekregen. Het feit dat de verplichtingen van buitenlandse instanties in de sfeer van controle en verificatie concreet en verplichtend in een verdrag zijn vastgelegd, blijkt de naleving door die instanties te bevorderen. Het met de Wet BEU gekozen instrument van een handhavingsverdrag is in die zin dan ook effectief te noemen. Het doel van de Wet BEU wordt naar mijn mening dan ook ruimschoots gehaald.

2

Ten aanzien van de landen waarmee tot nu toe geen verdragsafspraken zijn gemaakt, zie ik realiter weinig mogelijkheden om die alsnog tot stand te brengen. Redenen hiervoor lopen uiteen van een gebrek aan handhavingsmogelijkheden tot een gebrek aan belang bij de

beoogde verdragspartner m.n. wanneer het een zeer klein aantal uitkeringsgerechtigden betreft. Voor Nederland geldt in deze situatie dat de baten van het sluiten van een verdrag en het implementeren van de daarin gemaakte afspraken in termen van verbeterde rechtmatigheid dikwijls niet opwegen tegen de daarmee gemoeide kosten.

Gelet op het voorgaande acht ik het bieden van een pardonregeling verdedigbaar. Deze ziet dan op degenen die reeds voor 1 januari 2000, de datum van inwerkingtreding van de Wet BEU, recht hadden op een AOW-, Anw-, WAO- of WAZ-uitkering en die toen reeds buiten Nederland woonden.

Ik hecht er overigens aan te benadrukken dat naar mijn mening het principe van de Wet BEU (zonder handhavingsverdrag buiten Nederland geen recht op uitkering) zonder meer overeind dient te blijven. In deze mening word ik gesterkt door de uitkomsten van de evaluatie van de handhavingsverdragen. Een pardonregeling maakt op dit principe inbreuk en geldt dan ook uitdrukkelijk voor een beperkte, hiervoor omschreven groep uitkeringsgerechtigden. De pardonregeling houdt in dat voor deze groep geen toepassing wordt gegeven aan de Wet BEU.

Een wetsvoorstel waarin de pardonregeling is neergelegd, zal aan uw Kamer worden voorgelegd. Om te zorgen dat de uitkeringen van betrokkenen per 1 januari 2006 zullen worden voortgezet, zal ik de uitvoeringsorganen SVB en UWV verzoeken op dit wetsvoorstel vooruit te lopen.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)

3

Bijlage: overzicht uitkeringsgerechtigden in niet-verdragslanden (maand november 2005)