Time : 6:33:51 PM
Date : Friday, November 25, 2005
Sender Name: Influenza
Interministerieel Commissariaat Influenza: stand van zaken
Het interministerieel commissariaat Influenza heeft sinds haar
oprichting (20 oktober 2005) verschillende communicatie-initiatieven
voor de burger en de professionele sectoren ontwikkeld. Daarnaast
werken de medewerkers verder aan het Belgisch pandemieplan en de
coördinatie van alle nodige acties omtrent de griepproblematiek.
Samen met de verschillende bevoegde overheidsdiensten heeft het
interministerieel commissariaat Influenza de website www.influenza.be
opgericht voor het grote publiek. Omdat de laatste weken de
verschillende onderwerpen door elkaar werden gehaald, werd er gekozen
voor een duidelijk onderscheid tussen de gewone wintergriep, de
vogelgriep en een eventuele grieppandemie. De bezoeker vindt naast
algemene informatie ook alle persberichten, omzendbrieven, drukwerk
en interessante links terug. Professionelen die nood hebben aan meer
technische informatie worden via links doorgestuurd naar de websites
van de bevoegde diensten. Als de bezoeker dan nog met vragen blijft
zitten, dan kan hij of zij die doormailen naar info@influenza.be.
Sinds de lancering van de website en het mailadres ontvingen we een
60-tal mails met hoofdzakelijk vragen rond de griepvaccinatie, het
kweken van vogels bij particulieren, de ophokplicht, het verzamelen
van vogels, het eten van gevogelte en vogelproducten, een eventuele
mutatie van het vogelgriepvirus en voorzorgsmaatregelen voor
reizigers. Meer technische vragen worden doorgestuurd naar de
bevoegde diensten. Alle mails werden beantwoord.
Omdat niet iedereen toegang heeft tot het internet, werd besloten om
ook een call center op te richten. Dit call center is iedere werkdag
bereikbaar op het nummer 0800/ 99 777 van 9 uur tot 17 uur en
zaterdag van 10 uur tot 18 uur. Deze openingsuren kunnen verlengd
worden als dat nodig blijkt. Net zoals de website wil het call center
algemene informatie geven over seizoensgriep, vogelgriep en een
eventuele grieppandemie. Indien een persoon technische vragen stelt
waarvoor het call center geen antwoord heeft, wordt die persoon
onmiddellijk doorverbonden met het call center van de overheidsdienst
die bevoegd is voor deze vraag.
Op dit ogenblik werkt er een ploeg van 8 personen in het call center.
Deze mensen kunnen 14 000 oproepen per maand opvangen. De teller van
het call center stond gisteren op 174 oproepen met een gemiddelde van
15 tot 20 telefoontjes per dag, wat normaal is aangezien de
ongerustheid over de vogelgriep de afgelopen week is afgenomen. Van
deze rust wordt gebruik gemaakt om het call center op een vlotte
manier verder te ontwikkelen en volledig voor te bereiden op een
eventuele crisis. Bij een crisis kan de capaciteit van het call
center zeer snel worden vergroot door nieuwe lijnen te openen en
bijkomend personeel aan te trekken (in 2 uur tijd kan men van 8 naar
24 personeelsleden overschakelen). In dat geval kan de
opvangcapaciteit van het call center snel stijgen tot meer dan 2000
oproepen per dag.
Er wordt over gewaakt dat er een goede informatiestroom is tussen de
website en het call center zodat beiden elkaar kunnen versterken. De
inhoud van beide kanalen wordt dagelijks opgevolgd en bijgewerkt
indien nodig. Verschillende nieuwe links die nuttig kunnen zijn voor
professionelen werden aan de website toegevoegd. Met de partners werd
afgesproken dat zij de eigen website zullen aanpassen aan de
informatiebehoeften van hun specifiek doelpubliek.
Om de website en het nieuwe call center bekend te maken bij het grote
publiek werden anderhalf miljoen folders gedrukt die verspreid zullen
worden via de huisartsen, de apothekers, de dierenartsen, de
postkantoren en de gemeentehuizen. Daarenboven worden er ook nog
anderhalf miljoen drietalige folders verspreid in de Belgische
luchthavens voor reizigers naar getroffen gebieden en zij die
terugkeren uit die gebieden. Deze folders informeren de reizigers
over de voorzorgsmaatregelen die zij best in acht nemen om niet
besmet te raken met het vogelgriepvirus en het virus niet in België
te introduceren.
Deze week organiseerde de Europese Commissie een grootschalige
oefening voor de lidstaten om ze te helpen bij de voorbereiding op
een eventuele grieppandemie. Deze oefening duurde twee dagen en werd
in België door de Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte ingeleid.
De Europese Commissie organiseert dinsdag 29 november een
persconferentie over de oefening.
Naast deze communicatieacties en de griepoefening heeft het
interministerieel commissariaat Influenza verder gewerkt aan het
Belgische pandemieplan. België beschikt reeds over een beleidsplan
voor de aanpak van een eventuele grieppandemie in ons land. Dit plan
wordt nu verder uitgewerkt en vertaald in een operationeel plan zodat
de inhoud van het beleidsplan vlot in de praktijk kan worden omgezet.
Het interministerieel commissariaat analyseert het bestaande plan en
toetst het op haar volledigheid. Deze analyse zal leiden tot een
oplijsting van alle actiepunten en een inschatting van de werklast om
het pandemieplan volledig operationeel te krijgen. In overleg met het
wetenschappelijk comité Influenza en de stuurgroep Influenza zullen
de prioritaire actiepunten worden bepaald. Dit alles zal leiden tot
een concreet actieplan dat ons moet toelaten om het Belgisch
pandemieplan zo snel mogelijk af te werken.
Het Interministerieel Commissariaat werkt ook aan een strategische
nota rond de influenzaproblematiek die de verschillende
vertegenwoordigers van bevoegde overheidsdiensten kunnen gebruiken op
internationale bijeenkomsten. Deze nota zal worden voorgelegd aan de
Belgische regering.
contactpersoon voor de pers:
Inge Jooris
02 208 32 00
0475 80 04 87
ij@influenza.be