PERSBERICHT

Toename online aankopen door groei thuiswerkers

Trend: grootverpakkingen wekelijkse boodschappen bij bestelling kantoorartikelen

Venlo, 29 november 2005 - Ruim 42 procent van de Nederlanders zegt wekelijks thuis te werken. Dit blijkt uit een onderzoek van Viking Direct, online leverancier van kantoorartikelen, uitgevoerd door Maurice de Hond. Bijna één op de drie (29%) werknemers werkt zelfs gemiddeld één volle dag of meer per week vanuit huis. Dat komt neer op bijna 3 miljoen thuiswerkers. Het groeiende aantal thuiswerkers heeft een nieuwe trend als gevolg: steeds meer consumenten (30%) willen naast hun kantoorartikelen ook de wekelijkse boodschappen zoals toiletpapier, afwas- en schoonmaakmiddelen en frisdrank online bestellen. Viking Direct maakt vandaag de lancering van een speciale website (www.vikingdirect.nl) waar consumenten en thuiswerkers kantoorartikelen én grootverpakkingen van wekelijkse boodschappen kunnen bestellen bekend. Het is voor het eerst dat deze combinatieverkoop voor gewone consumenten in Nederland via het Internet toegankelijk is gemaakt.

Viking Direct is marktleider in het online en via postorder leveren van kantoorartikelen voor de kleinzakelijke markt. Viking Direct is onderdeel van Office Depot, dat wereldwijd in de top van online winkelbedrijven staat. Met de lancering van deze website begeeft Viking Direct zich voor het eerst op de Nederlandse consumentenmarkt.

Recente trend
"Wij spelen in op een trend dat naast bedrijven ook consumenten van het gemak en comfort van online bestellen gebruik willen maken, een printervulling voor de printer thuis wordt bij voorkeur online gekocht," aldus Mike Vaneker, General Manager van Viking Direct. "In Nederland zijn wij de grootste op het gebied van de verkoop van online kantoorartikelen. Al langer merken wij dat ook gewone consumenten gebruik willen maken van de verkoop van kantoorartikelen aan bedrijven. De laatste maanden is daar nog eens bijgekomen dat diezelfde consumenten ook grootverpakkingen van de wekelijkse boodschappen willen kunnen bestellen. Vooral toiletpapier, schoonmaakmiddelen en frisdrank zijn gewilde producten. Boodschappen in grootverpakking via Internet bestellen scheelt mensen een hoop sjouw- en sleepwerk. De combinatie met een groot assortiment aan kantoorartikelen maakt het vooral voor thuiswerkers interessant."

Slepen met toiletpapier
Het aantal thuiswerkers in Nederland ligt tussen de drie en vier miljoen mensen. Uit het onderzoek van Viking Direct blijkt dat bijna de helft (48,6%) van alle thuiswerkers interesse heeft om kantoorartikelen via Internet te bestellen. Gevraagd naar maximaal drie grootverpakkingen boodschappen die zij daarnaast online zouden willen bestellen, kiest maar liefst 69,7 procent van alle thuiswerkers die hierin interesse hebben voor toiletpapier, gevolgd door afwas- en wasmiddelen (55%) en frisdrank (40,4%). Voor mensen die minimaal twee dagen per week thuiswerken liggen deze percentages nog hoger: toiletpapier voor 82,8 procent, afwas- en wasmiddelen 58,6 procent en frisdrank 44,8 procent.

Ruim een derde van alle respondenten (35%) en 38,8 procent van alle thuiswerkers geeft aan dat zij graag inkjet en toner cartridges voor hun printer online zouden willen bestellen. Andere populaire producten zijn elektrische apparatuur (printers, telefoons, faxen), printerpapier en ordners, ringbanden en insteekmappen.

Introductieperiode
Vaneker: "De bekendheid van Viking Direct is, ondanks dat het bedrijf zich tot nu toe uitsluitend op zakelijke gebruikers richtte, verrassend groot: 33% van de Nederlandse consumenten heeft al van ons bedrijf gehoord. We zullen de introductieperiode van deze nieuwe consumentensite met een brede online campagne ondersteunen. Daarbij organiseren wij wekelijks op onze site een consumentenactie, met zogenaamde 'Grand Opening Aanbiedingen'. Gewone consumenten kunnen op www.vikingdirectslaapzakactie.nl kans maken op een beamer, laptop of digitale camera voor het bedrag van E 1,00." De introductieperiode duurt zes weken.

Om de consumentenmarkt te kunnen bedienen tracht Viking Direct de best mogelijke service te bieden, inclusief 30 dagen terugzendregeling, gratis levering vanaf E 65,00 en levering op de volgende werkdag, thuis of op een alternatief adres.

Over Viking Direct
Viking Direct is de marktleider in online bestellen en leveren van kantoorartikelen en grootverpakkingen voor midden- en kleinbedrijf in heel Nederland. En sinds 28 november 2005 is daar de consument bij gekomen. Viking Direct is de postorderdivisie van Office Depot International BV. Viking Direct is al sinds 1994 actief in Nederland en is onderdeel van Office Depot (www.officedepot.nl). Het Europese hoofdkantoor van Office Depot is gevestigd in Venlo. In Nederland werken bij Office Depot en Viking Direct in totaal ongeveer 1100 medewerkers.