Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Onderzoek Euler Hermes naar betalingsgedrag Nederlandse bedrijven

Dalende betalingsmoraal nederlands bedrijfsleven
komt ondanks gestegen ondernemersvertrouwen niet tot stilstand

DEN BOSCH, 29 november 2005 - De dalende betalingsmoraal van het Nederlandse bedrijfsleven wordt in 2005, ondanks een toenemend ondernemersvertrouwen, niet tot staan gebracht. Dit vormt een serieuze bedreiging voor de continuïteit van bedrijven. Steeds meer ondernemingen worden ook zélf met liquiditeitsproblemen en stijgende financieringskosten geconfronteerd als betalingen uitblijven, waardoor de gevolgen voelbaar zijn in de hele bedrijfsketen. De kans dat een sneeuwbaleffect ontstaat met uiteindelijk een faillissement tot gevolg, is dan ook waarschijnlijk. Dit blijkt ook uit het nog steeds stijgende aantal faillissementen. De toegenomen financieringsbereidheid van banken beschouwt een meerderheid van de ondervraagde bedrijven dan ook als een welkome en positieve ontwikkeling. Dit concludeert kredietverzekeraar Euler Hermes in een onderzoek dat zij door TNS NIPO heeft laten verrichten naar het betalingsgedrag en de liquiditeitspositie van Nederlandse ondernemingen.

Ruim vierhonderd bedrijven in de industrie, bouw, groothandel en zakelijke dienstverlening geven in het onderzoek hun mening over de betalingsmoraal van hun klanten. Uit het onderzoek blijkt dat de trend van de afnemende betalingsmoraal zich ook dit jaar voortzet, ondanks het feit dat een stijgend aantal ondernemers verwacht dat de Nederlandse economie in de komende jaren weer voorzichtig aantrekt. Bijna veertig procent vindt dat het betalingsgedrag in de afgelopen twee jaar is verslechterd. Hoewel dit aantal in 2004 ongeveer op hetzelfde niveau lag, zijn er dit jaar wel duidelijk meer ondernemingen die menen dat sprake is van een sterke verslechtering. In 2005 is acht procent van de bedrijven deze mening toegedaan, een stijging van vijf procent in vergelijking met vorig jaar. 68 procent van de bedrijven beschouwt liquiditeitsproblemen als de belangrijkste oorzaak van wanbetaling. Opmerkelijk is dat veel vaker dan in 2004 onenigheid over de geleverde kwaliteit als reden wordt genoemd. 53 procent noemt dit als reden voor non-betaling of te late betaling door klanten, ten opzichte van 35 procent in 2004.

Sneeuwbaleffect
Nog altijd beschouwen veel bedrijven wanbetaling als een ernstig risico voor de continuïteit van hun onderneming. Een meerderheid geeft aan dat te late betaling een aantasting betekent van hun liquiditeitspositie en de financieringskosten van hun onderneming. Respectievelijk 60 procent en 52 procent stellen dat wanbetaling hierop een redelijk grote tot grote invloed heeft. Bovendien stelt ruim eenderde van de ondernemingen ook zelf langzamer te betalen wanneer klanten te laat betalen. Met alle gevolgen van dien voor de liquiditeitspositie van andere bedrijven in de keten, want de kans dat een sneeuwbaleffect ontstaat, is verre van denkbeeldig. Bedrijven met handelsrelaties in het buitenland beschouwen wanbetalers zelfs als grootste risico bij export. Dat geldt voor ruim vier op de tien exporterende bedrijven.

Ook het nog steeds stijgende aantal faillissementen zien veel bedrijven als een bedreiging voor hun onderneming. 80 procent van de respondenten gaf aan in de afgelopen vijf jaar te maken te hebben gehad met een faillissement van een klant. Daarbij geven drie op de tien bedrijven aan zulke faillissementen als een groot gevaar te beschouwen voor hun eigen continuïteit . De vooruitzichten voor 2005 wijzen er bovendien op dat aan deze ontwikkeling nog geen halt wordt toegeroepen. In de Internationale Faillissementsindex voorspelt Euler Hermes dit jaar een verdere stijging van drie procent ten opzichte van 2004, na een stijging van 29 procent in 2003 en 4 procent in 2004.

Gematigd positief
Pas in 2006 lijkt het tij zich voor het eerst in zes jaar in positieve zin te keren. Volgens Euler Hermes is dan naar verwachting sprake van een daling van twee procent van het aantal faillissementen. Bedrijven laten zich eveneens gematigd positief uit over de groei van het aantal faillissementen in de komende jaren. Verwachtte in 2004 nog 56 procent van de ondernemingen een verdere stijging, in 2005 ligt dat percentage aanzienlijk lager: 45 procent. Een andere positieve ontwikkeling is het feit dat circa 60 procent van de Nederlandse ondernemers positief is over de vooruitzichten voor de eigen onderneming, de eigen branche en de Nederlandse economie als geheel. Dit duidt richting 2006 op een voorzichtig optimisme. Bovendien is het oordeel over de financieringsbereidheid van banken een stuk positiever dan in 2004. Drie op de vijf bedrijven beoordelen deze bereidheid als goed tot zeer goed. In 2004 was dit nog bijna de helft (49 procent).

|                                                                      |
|Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van                   |
|kredietverzekeringen. Met ruim 5.400 medewerkers in 40 landen biedt   |
|Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan klanten die hun      |
|debiteuren willen verzekeren. In 2004 realiseerde Euler Hermes een    |
|geconsolideerde omzet van 1,9 miljard euro.                           |
|                                                                      |
|Euler Hermes, dochtermaatschappij van AGF en onderdeel van de Allianz |
|Group, is genoteerd aan Euronext Parijs. De groep en haar             |
|belangrijkste dochtermaatschappijen op het gebied van                 |
|kredietverzekeringen hebben een AA- rating van Standard & Poor's.     |

- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (