Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Aanpak black spots verkeer

Om het aantal verkeersongevallen te laten afnemen op de kruisingen Eendrachtlaan-Vliegend Hertlaan en Carnegiedreef-Gambiadreef neemt gemeente Utrecht een aantal verkeersmaatregelen. Zo worden op beide kruisingen verhoogde plateaus aangelegd om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer af te remmen. Bovendien wordt op de Carnegiedreef kort voor de kruising een knik in de rijbaan aangebracht. De fietspaden op de Carnegiedreef worden ter hoogte van de kruising met de Gambiadreef verhoogd (bovenop de verkeersdrempels) aangelegd. Het college heeft het Voorlopig Ontwerp van de verkeersmaatregelen voor beide kruisingen vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het college wil met deze maatregelen de verkeersveiligheid op beide punten verbeteren. Nu nog zijn deze kruisingen een zogenoemde 'black spot', waarop in vergelijking met andere kruisingen relatief veel ongevallen met letselschade plaatsvinden. Nadat de inspraak op de Voorlopige Ontwerpen is afgerond besluit het college zo snel mogelijk over de definitieve aanpak van de kruisingen, zodat de maatregelen op korte termijn kunnen worden uitgevoerd.


2. Extra geld ontwikkeling kinderopvang Leidsche Rijn

Het college heeft voorgesteld het resterende geld (¤ 3,4 miljoen) dat bedoeld was voor de Regeling uitbreiding Kinderopvang en Buitenschoolse opvang (RKB) deels te gebruiken voor de ontwikkeling van de kinderopvang in Leidsche Rijn. Het is namelijk moeilijk kinderopvang te realiseren in een nieuwe wijk, terwijl dit soort voorzieningen nodig zijn voor een aantrekkelijke woonomgeving in Leidsche Rijn. Het college stelt voor om van het overgebleven budget ¤ 1,2 miljoen toe te voegen aan het stimuleringsbudget kinderopvang Leidsche Rijn. Een bedrag van 4,5 ton wil het college uitgeven aan de extra kosten die gemaakt worden in het accomodatiebeleid, nodig door de invoering van de Wet Kinderopvang. Het college stelt verder voor ¤ 1,75 miljoen in te zetten voor de overige eenmalige kosten van welzijn, zoals bijvoorbeeld het achterstallig onderhoud van speeltuinen, voor de welzijnsaccommodatie Noordzeestraat en het kindercluster Leidsche Rijn.


3. Groen licht voor maatregelen uit het wijkverkeersplan Leidsche Rijn.

Om de verkeersveiligheid in Leidsche Rijn te verbeteren komen er verkeersdrempels op de Akkrumerraklaan en de Monnikeraklaan. Daarnaast worden ook enkele busvriendelijke verkeersdrempels aangelegd op 't Zand. Verder verbetert gemeente Utrecht de voetgangersoversteek op de Langerakbaan ter hoogte van Kindercluster Voorn. Daarnaast worden de voetpaden bij het kindercluster voorzien van een asfaltlaag. Op de Damraklaan worden aan de bermzijde parkeervakken aangelegd en komt er een extra verkeersdrempel. Ook worden fietsstroken aangelegd op de Groenewoudsedijk en parkeervakken gerealiseerd op de Melissekade en Tweede Oosterparklaan. Deze verkeersmaatregelen staan in het Wijkverkeersplan Leidsche Rijn dat nu, nadat de inspraakprocedure is doorlopen, door het college is vastgesteld. De komende maanden worden de uitvoeringsmaatregelen verder uitgewerkt tot een bestek waarna begin 2006 de uitvoering begint.


4. Uitgangspunten voor nieuwbouw bestuurscentrum Rabobank Nederland

Het college heeft de concept Nota van Uitgangspunten nieuwbouw bestuurscentrum Rabobank Nederland vrijgegeven voor inspraak. De Rabobank wil aan de Croeselaan een nieuw bestuurscentrum bouwen. De gemeente hecht grote waarde aan de hoofdvestiging van Rabobank Nederland in onze stad en wil ook graag meewerken aan de uitbreiding ervan. Al in 2001 hebben Rabobank Nederland en gemeente hierover een intentieovereenkomst gesloten.

Uiteraard hebben de plannen van Rabobank invloed op de omgeving. Daarom heeft de gemeente een aantal uitgangspunten en randvoorwaarden voor de nieuwbouw van de Rabobank Nederland op papier gezet. Belanghebbenden kunnen nu eerst reageren op deze Nota van Uitgangspunten.

Omvang

De nieuwbouw van de Rabobank Nederland is gepland op de hoek van de Croeselaan en de "verlengde Van Zijstweg". Het gebouw dat daar nu staat (het voormalig EDS gebouw) wordt daarvoor gesloopt. De nieuwbouw mag niet groter zijn dan in totaal 56.000m2 bruto kantooroppervlakte (de omvang van het EDS gebouw en de uitbreiding van max. 40.000m2 ). Voor een goede stedenbouwkundige overgang tussen Stationsgebied en de woonbebouwing in de Dichterswijk zijn regels gesteld. Zo mag de bouwhoogte toenemen naarmate de afstand tot de bestaande woningen in de Asselijnstraat groter is. Alleen op de plek van het huidige EDS gebouw mag tot 105 meter maximaal worden gebouwd. Wethouder Yet van den Bergh heeft aantekening gevraagd bij de mogelijk maximale bouwhoogte van het nieuwe gebouw.

De vormgeving

De gemeente vraagt van de Rabobank Nederland dat de nieuwbouw met de bestaande gebouwen een samenhangend complex vormen. De gemeente hecht aan een onderscheidende en opmerkelijke vormgeving van de nieuwbouw. Het gaat hier uiteindelijk om een voor de stad beeldbepalend gebouw. Voor de inrichting van de openbare ruimte in de omgeving wordt nog een apart plan opgesteld, waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de sociale veiligheid.

Verkeer en parkeren

De voorgenomen nieuwbouw mag geen nadelige gevolgen hebben voor de verkeerssituatie op de Croeselaan en de Van Zijstweg. Dat betekent dat de verkeersafwikkeling zo moet worden geregeld dat er geen overlast ontstaat voor de bewoners van de Dichterswijk en voor het doorgaand verkeer. De Rabobank moet daarnaast voor extra parkeerplaatsen zorgen, minimaal 320 en maximaal 600. Onderzoek zal uitwijzen hoeveel dat er precies moeten zijn. De gemeente geeft voorkeur aan een ondergrondse parkeergarage.

Inspraak

De inspraakperiode loopt van 1 december - 29 december. De Nota van Uitgangspunten Nieuwbouw Bestuurscentrum Rabobank ligt in die periode ter inzage in het wijkservicecentrum Zuidwest, Marco Pololaan, en in het Informatie Centrum Utrecht op het stadhuis. Op 8 december aanstaande is er een informatie bijeenkomst in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs met een middagdeel (14.00 - 16.00 uur) en een avonddeel (vanaf 19.30 uur). De nota staat ook op internet (www.utrecht.nl/rabobank) Tot 29 december kunnen belanghebbenden op de nota reageren. Alle reacties worden verzameld, van commentaar voorzien en voorgelegd aan het college. Aan de hand hiervan wordt de Nota van Uitgangspunten Nieuwbouw Bestuurscentrum Rabobank Nederland definitief vastgesteld.


5. Steun voor vernieuwing Het Kleine wijk (Ondiep)

Het Kleine Wijk wordt grotendeels vernieuwd. Het college heeft -na kennisname van de resultaten van de inspraak - ingestemd met de randvoorwaarden waaronder dat gaat gebeuren. Overeenkomstig de spelregels die gemeente, corporaties en bewonersorganisaties met elkaar hebben afgesproken kunnen de bewoners van Het Kleine Wijk vanaf vandaag beschikken over een stadsvernieuwings- en een zogenaamde DUO-urgentie. Daarmee beschikken zij over de mogelijkheid om met verhuiskostenvergoeding te verhuizen naar een andere woning elders in stad en regio, maar ook naar een woning in Ondiep zelf. Bewoners die dat willen kunnen terugkeren naar nieuwbouwwoningen in Het Kleine Wijk, of naar nieuwe woningen in de Heringastraat en de Ahornstraat.

In Het Kleine wijk worden 195 woningen vervangen door 185 nieuwbouwwoningen, waaronder 108 eengezinswoningen en 22 appartementen. Bij de nieuwbouw zal nadrukkelijk aansluiting gezocht worden bij de huidige sfeer en opzet van Het Kleine wijk. Na de Heringastraat en de Ahornstraat wordt Het Kleine wijk het derde vernieuwingsproject in Ondiep.

De inspraak over de randvoorwaarden voor de vernieuwing van Het Kleine Wijk in Ondiep ( Nota van Uitgangspunten op 27 september 2005 door het college vrijgegeven) heeft weinig reacties opgeleverd. Tijdens de inspraakavond zijn vooral vragen gesteld over urgentie, doorstroming binnen Ondiep, het toekomstig huurniveau en dergelijke. Slechts twee bewoners hebben via een hun schriftelijke reactie de noodzaak van de vernieuwing ter discussie gesteld. De binnengekomen reacties hebben het college geen aanleiding gegeven de Nota van Uitgangspunten aan te passen.

Parallel aan de inspraak over de Nota van Uitgangspunten heeft Mitros de huidige bewoners gevraagd zich uit te spreken over de vernieuwingsplannen. Van de 198 huurders hebben er 161 zich uitgesproken. Daarvan stemmen 101 huishoudens (63%) in met de vernieuwing. Drie huishoudens hebben neutraal gereageerd en 57 huurders (35%) hebben tegen gestemd. Op basis van de afgesproken spelregels duidt het resultaat van het bewonersonderzoek op voldoende draagvlak voor vernieuwing van Het Kleine Wijk.


6. Plannen voor Centrale Zone Leidsche Rijn naar gemeenteraad

Het college heeft de inspraakreacties besproken over de plannen voor de centrale zone in Leidsche Rijn (het gebied rondom de A2). De 'Concept Ontwikkelingsvisie Centrale Zone' heeft in oktober 'ter visie gelegen' en op 13 oktober heeft een druk bezochte inspraakbijeenkomst plaats gevonden. De reacties kunnen grotendeels worden meegenomen in de verdere planuitwerking. De inspraak van belanghebbenden heeft op enige punten geleid tot aanpassingen. Zo is informatie verduidelijkt over de gevolgen voor de luchtkwaliteit en wordt vastgelegd welke bedrijven op Strijkviertel kunnen komen, zodat deze geen belemmering vormen voor woningbouw in Rijnvliet. De Ontwikkelingsvisie wordt naar verwachting in januari 2006 voorgelegd aan de gemeenteraad.

De Centrale Zone is het gebied rondom de A2, dat de nieuwbouw van Leidsche Rijn verbindt met de bestaande stad. Spectaculair element in het hele gebied is de overkapte A2, waardoor een acht meter boven maaiveld gelegen heuvel ontstaat. De hoogteverschillen geven het gebied een voor Nederlandse begrippen uniek karakter. In de zone komen 6.700 woningen, bedrijven, parken en verkeersplein Hooggelegen. Het nieuwe Leidsche Rijn Centrum maakt deel uit van de Centrale Zone, meer daarvoor is een apart Masterplan gemaakt.


7. Verbetering fietsvoorzieningen

Om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren worden fietsvoorzieningen verbeterd op de Brailledreef, de Vestadreef en de routes Gansstraat - Koningsweg - Tamboersdijk, Keulsekade - Havenweg en Oudenoord - David van Mollemstraat. Zo wordt over de Brailledreef een fietsbrug aangelegd die de Winterboeidreef en de Lauwerecht met elkaar verbindt. Op het traject Gansstraat - Koningsweg - Tamboersdijk komen fietsstroken aan beide kanten van de weg. Daarnaast worden hier enkele verkeersdrempels en plateaus aangelegd om bij gemotoriseerd verkeer een lagere snelheid af te dwingen. Ook op de route Keulsekade - Havenweg zijn maatregelen nodig om verkeer af te remmen. Op deze route komen minimaal één meter brede fietssuggestiestroken en een aantal snelheidsremmende verkeersdrempels. De Oudenoord is onderdeel van de fietsroute Vredenburg - Zuilen. De thans aanwezige fietsvoorzieningen worden hier verbeterd door de aanleg van fietsstroken en waar fysiek mogelijk vrijliggende fietspaden. Een schakel in de fietsroute tussen Station Overvecht en Fort Blauwkapel ontbreekt ter hoogte van de Vestadreef. Hier legt gemeente Utrecht een vrijliggend fietspad aan richting de Darwindreef. Deze plannen zijn onderdeel van het uitvoeringsprogramma dat met de Fietsnota 'Verder met de fiets' is vastgesteld. Het college heeft het Voorlopig Ontwerp voor deze fietsvoorzieningen vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Na afronding van het inspraaktraject worden de fietsvoorzieningen uitgewerkt in definitieve ontwerpen, waarna de maatregelen kunnen worden uitgevoerd.