Gemeente Nijmegen

Oplossingen voor verkeersknelpunten A325

Model toekomst

Om te zorgen dat Nijmegen in de toekomst uit noordelijke richting bereikbaar blijft, is een pakket maatregelen nodig.

De A325 tussen Ressen en Lent krijgt twee extra rijstroken. Om de A325 te ontlasten worden ook parallelle routes ingezet. Het verkeer tussen Bemmel en Nijmegen gaat ten zuiden om de woonbebouwing van Lent en Visveld heen en krijgt een directe aansluiting op de Waalbrug. Deze route komt in plaats van de verbinding tussen Bemmel en Nijmegen via de Vrouwe Udasingel die het college van B&W eerder voorstelde. De in juli gepresenteerde knip in de Griftdijk blijft gehandhaafd, maar in de ochtend- en avondspits krijgt forensenverkeer wel doorgang.

Voor de splitsing van de A325 naar de Waalbrug en de nieuwe stadsbrug is gekozen voor de variant ter hoogte van station Lent. Dit knooppunt komt verder van de woningen in Lent te liggen dan de bestaande infrastructuur. In december vindt inspraak plaats over het voorstel.

De geplande aanleg van een tweede stadsbrug biedt een oplossing voor het groeiende autoverkeer tussen de noord- en zuidoever van Nijmegen. Maar de A325 tussen Ressen en Lent blijft een bottleneck voor de bereikbaarheid van Nijmegen uit noordelijke richting. Het college van burgemeester en wethouders stelt een pakket maatregelen voor om de knelpunten op de A325 op te lossen en daarbij de leefbaarheid in de woonwijken van de Waalsprong goed in het oog te houden. Daarom zet het college allereerst in op goed openbaar vervoer en goede verbindingen voor het fietsverkeer. Ten tweede worden de bestaande wegen zoveel mogelijk benut en als laatste is de aanleg van nieuwe infrastructuur aan de orde.

In juli 2005 heeft het college een voorstel gepresenteerd voor de verkeersstructuur in de Waalsprong. In dat voorstel was nog geen keuze gemaakt voor de locatie waar het verkeer van de A325 zich splitst naar de Waalbrug en de nieuwe stadsbrug.

Op 29 november heeft het college een voorstel aangenomen waarin die keuze is gemaakt. Daarnaast heeft de discussie met bewoners geleid tot een op onderdelen aangepast voorstel, waarbij de doorstroming op de A325 het leidende doel is gebleven.

De A325 wordt verbreed naar 2x3 rijstroken. Maar om de A325 te ontlasten, is het nodig om het autoverkeer vanuit de Waalsprong en Bemmel zo min mogelijk vóór de splitsing naar de twee Waalbruggen op deze weg te laten aansluiten. Daarom worden zowel vanuit noordwestelijke als noordoostelijke richting bestaande parallelle routes ingezet.

Vanuit het noordwesten geeft de Griftdijk de bewoners van woonpark Oosterhout een directe verbinding naar het centrum van de Waalsprong (de Citadel) en een aansluiting op beide bruggen. Om sluipverkeer vanaf de A15 naar Nijmegen over deze weg te voorkomen, komt er een knip in de Griftdijk tussen de Stationstraat en de Groenestraat. Bewoners van woonpark Oosterhout hebben daartegen geprotesteerd, omdat zij graag een directe aansluiting op de A15 willen houden. In het nieuwe voorstel blijft de knip bestaan, maar krijgt in de ochtendspits het forensenverkeer staduitwaarts doorgang en aan het eind van de middag stadinwaarts.

In het collegevoorstel van juli 2005 was het plan om het Bemmelse verkeer naar/van Nijmegen te leiden via Het Buske en de Vrouwe Udasingel en vervolgens naar de A325. Bewoners van Lent en Visveld hebben er de afgelopen tijd op gewezen dat dit een zware belasting van hun woonomgeving zou betekenen. Het college heeft gezocht naar een alternatief voor deze verbinding, waarbij van belang is dat het verkeer geen extra belasting oplevert voor de A325 tussen Ressen en Lent. In het huidige voorstel gaat het verkeer tussen Bemmel en Nijmegen ten zuiden van Lent naar de A325. De route loopt via een deel van de Turennesingel en de nog aan te leggen Parmasingel, en krijgt een directe aansluiting op de Waalbrug. De Parma- en Turennesingel zijn hoofdontsluitingswegen en hebben een daarbij passende breedte en inrichting. In deze nieuwe variant kan de afsluiting van de Laauwickstraat achterwege blijven en kunnen bewoners van Lent via deze straat het dorp in en uit.

Het verkeer dat vanuit het noorden via de A325 Nijmegen bereikt, zal zich ter hoogte van Lent verdelen over de bestaande Waalbrug en de geplande tweede stadsbrug. Voor de locatie van deze splitsing is onderzoek gedaan naar twee varianten: de zuidelijke ligt ter hoogte van het NS-station Lent en de andere variant 600m ten noorden daarvan, waar de Lentseveldweg en Pastoor van Laakstraat bij elkaar komen. Uit het onderzoek blijkt dat de twee varianten wat betreft luchtkwaliteit niet verschillen en wat betreft geluidsbelasting beide binnen de wettelijke normen blijven. De noordelijke locatie is circa 30 miljoen euro duurder, vanwege de inpassing ten opzichte van de spoorweg. Daarom is gekozen voor de zuidelijke variant, die de vorm kan krijgen van een rotonde onder het spoor of een T-splitsing. De afstand van dit knooppunt tot de woningen in Lent zal ongeveer het dubbele zijn van de huidige 30 meter tussen de A325 en de woningen.

Tot 28 december is inspraak op het voorstel mogelijk; op 12 december is er een informatie- en inspraakbijeenkomst in wijkcentrum De Klif. Na de inspraakperiode zullen een voorstel en de inspraakreacties aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

bestand ophalen Collegevoorstel verkeersstructuur 28-11-05 Klik op het PDF-icoontje om het collegevoorstel verkeersstructuur van 28 november 2005 te downloaden.
Schets bestaande situatie

schets bestaande situatie

Schets rotonde

Schets rotonde

Schets t-aansluiting

Schets T-aansluiting