Koninklijke Ahold


Ahold maakt lange-termijnstrategie en financiële doelstellingen van U.S. Foodservice bekend

Foodservice-activiteiten worden gehergroepeerd in twee klantgeoriënteerde werkmaatschappijen

Amsterdam, 29 november 2005 - Ahold heeft vandaag de lange-termijnstrategie voor de voortzetting van de winstgevende groei van haar dochtermaatschappij U.S. Foodservice bekendgemaakt. U.S. Foodservice (de Onderneming) is de op één na grootste distributeur in de Amerikaanse foodservice-sector met in 2004 een netto-omzet van USD 18,8 miljard Als onderdeel van deze nieuwe strategie zal U.S. Foodservice zichzelf hergroeperen in twee werkmaatschappijen, die zich elk richten op een specifiek afnemerssegment ("Broadline" en "Multi-Unit"). Ahold verstrekte niet door de externe accountant gecontroleerde pro forma financiële gegevens van de Broadline- en Multi-Unitbedrijven en maakte een plan voor reductie van de beheerskosten en doelstellingen voor de beide bedrijven tot en met 2008 bekend. Deze doelstellingen omvatten de stimulering van de groei van omzet en winst van het Broadline-bedrijf en het realiseren van winst in het Multi-Unitbedrijf.

Het Broadlinebedrijf vertegenwoordigt meer dan 85% van de netto-omzet van U.S. Foodservice en is de belangrijkste motor van winstgevende groei. Het levert een breed assortiment van voedingsmiddelen en aanverwante producten en diensten aan onafhankelijke restaurants, zorginstellingen, horecabedrijven, overheidsdiensten, onderwijsinstellingen en andere afnemers van foodservice. De plannen van U.S. Foodservice omvatten vier initiatieven om de groei van omzet en winst van het Broadlinebedrijf te stimuleren: (1) versnelde penetratie van huismerken, (2) investeringen in de verkooporganisatie, (3) versterking van de positie in geselecteerde geografische gebieden en (4) de ontwikkeling van een veelomvattend programma op het gebied van operationele excellentie. In de eerste drie kwartalen van 2005 bedroeg de netto-omzet van het Broadlinebedrijf USD 12,4 miljard en de operationele marge 1,1%. De Onderneming streeft naar een samengestelde groei van de netto-omzet van ten minste 5% per jaar ('samengestelde jaarlijkse groei') in de komende drie jaar en een operationele marge van ten minste 3% in 2008.

Het Multi-Unitbedrijf van U.S. Foodservice, dat onder een eigen naam gaat opereren, levert voedingsmiddelen en aanverwante producten aan grote restaurantketens met meerdere vestigingen, vooral in de restaurantsegmenten 'quick service' en 'casual theme'. In de eerste drie kwartalen van 2005 bedroeg de netto-omzet van het Multi-Unitbedrijf USD 1,9 miljard, terwijl de operationele marge 0,9% negatief was. De Onderneming heeft bekendgemaakt als doelstelling te hebben deze activiteit binnen twee jaar winstgevend te maken.

Na een omvangrijke investering in systemen en verbeteringen in de infrastructuur heeft U.S. Foodservice ook een plan aangekondigd om de totale beheerskosten van de Onderneming met USD 100 miljoen te reduceren; de helft van deze besparingen zal worden gerealiseerd in 2006 en de rest in 2007 en 2008. De Onderneming verwacht in het vierde kwartaal van 2005 een herstructureringslast te nemen in verband met deze reductie van beheerskosten, alsmede met de voorgenomen samenvoeging van haar distributiecentra in Chicago. De Onderneming maakte verder bekend dat de jaarlijkse amortisatie van circa USD 42 miljoen, die thans nog ten laste van het bedrijfsresultaat van Broadline komt, in 2009 zal eindigen, wat zal resulteren in een toename van het bedrijfsresultaat van deze activiteit in 2009 en de jaren daarna.

Anders Moberg, CEO van Ahold, zei: "U.S. Foodservice vertegenwoordigt een aanzienlijk deel van de activiteiten en de waarde van Ahold. Ons managementteam heeft een omvangrijke organisatorische aanpassing bij U.S. Foodservice doorgevoerd in de afgelopen twee jaar. Daarbij werden acquisities uit het verleden geïntegreerd, de operaties versterkt, de interne beheersing verbeterd, de corporate governance versterkt en de trots van de medewerkers hersteld. De financiële prestaties van U.S. Foodservice herstellen zich en in het plan dat wij vandaag presenteren worden de keuzes uiteengezet om de winstgevende groei te versterken en de vorming van een waardevollere en meer transparante onderneming ten behoeve van de aandeelhouders van Ahold."

Lawrence Benjamin, CEO van U.S. Foodservice, zei: "We verleggen onze aandacht van de integratie van door U.S. Foodservice overgenomen activiteiten naar het opbouwen van een strategisch concurrentievoordeel. Ons strategische plan grijpt in op structurele zaken die noodzakelijk zijn om de balans te vinden tussen omzetgroei, winstgevendheid en operationele excellentie. Ons Broadline-bedrijf heeft het voortouw gehad bij het winstherstel van U.S. Foodservice, en wij zien kansen voor een aanzienlijke extra groei van marge en verkoopvolume. De vorming van ons geïntegreerde Multi-Unitbedrijf levert een effectieve structuur om ons doel te bereiken om deze activiteit winstgevend te maken. We verwachten ook dat de kostenreductie een grotere aanjager zal worden voor onze toekomstige winstverbetering, te beginnen met een aanzienlijke vermindering van onze beheerskosten in 2006."

Ahold Communicatie: 020 509 5343

Open onderstaande link voor het volledige persbericht inclusief bijlagen:

Koninklijke Ahold N.V Postbus 985 1000 AZ Amsterdam tel: +31 (0)20 509 5343