Gemeente Rotterdam


---

Nr. 205
29 november 2005

Rotterdam gaat duale trajecten gaan ontwikkelen
Subsidie voor 2750 leer/werkplekken toegezegd

Het Rijk stelt Rotterdam 1,1 miljoen euro beschikbaar om te zorgen dat er in totaal 2750 leer/werkplekken bijkomen. Minister De Geus van Sociale Zaken maakte dat dinsdag in Rotterdam bekend. De subsidie is bedoeld om zogenaamde innovatiekracht te ontwikkelen en de randvoorwaarden te creëren om de leer/werkplekken tot stand te brengen. In de praktijk betekent dit dat wordt geïnvesteerd in het aanjagen van nieuwe projecten, het vertalen van bestaande onderwijsconcepten naar nieuwe branches en het vormgeven van innovatieve leertrajecten.

De gemeente Rotterdam, de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en de Economic Development Board Rotterdam (EDBR) creëren de leer/werkplekken samen. Ze investeren de komende tijd 11,5 miljoen euro in onder andere uitbreiding van Leren op de Werkvloer en de ontwikkeling van het voormalige RDM-droogdok. RDM staat daarbij niet langer voor Rotterdamse Droogdok Maatschappij, maar voor Research, Design, Manufacturing, een droogdok voor innovatie.

De partijen tekenden in juni een intentieverklaring met het Rijk. Rotterdam heeft inmiddels een plan van aanpak, dat wethouder Leonard Geluk (Onderwijs en Integratie) vorige week overhandigde aan staatssecretaris Rutte van Onderwijs. De Rotterdamse deelnemers vroegen daarin een subsidie van 1,146 miljoen euro aan voor de periode 2006-2007 om de ontwikkeling van de leer/werkplekken te stimuleren. Minister De Geus heeft dat bedrag nu toegezegd. Daarmee is Rotterdam de eerste gemeente die met het Rijk afspraken maakt over nieuwe leer/werkplekken.

De projectdirectie Leren en Werken, een samenwerkingsverband van de ministeries van OCW en SZW, ondersteunt Rotterdam bij het creëren van de leer/werkplekken. De plekken zijn bedoeld om mensen aan het leren te krijgen en eventueel aan (ander) werk te helpen. De gemeente, de Hogeschool Rotterdam, het Albeda College en de EDBR onderschrijven de doelstellingen van het Rijk om 'een leven lang te leren'. De ministeries willen de komende twee jaar 15.000 leer/werktrajecten realiseren in Nederland.

Bedrijfsleven betrekken
De gemeente Rotterdam, de onderwijsinstellingen en de EDBR zullen het bedrijfsleven betrekken bij de uitwerking. De samenwerkende partijen in Rotterdam vinden de combinatie van leren en werken een aantrekkelijke en effectieve manier om de scholing van werkenden en werkzoekenden te stimuleren. De leer/werkplekken zijn bovendien hard nodig om de beroepsbevolking in Rotterdam op een hoger niveau te brengen. In een economie waarin kennis snel veroudert, is het belangrijk dat leren en werken elkaar gedurende de hele loopbaan afwisselen en versterken.

Vooral voor laaggeschoolden
De 2.500 leer/werkplekken op mbo-niveau zijn voor 75 procent bestemd voor laaggeschoolden, zowel voor ouderen als jongeren. De rest van de plaatsen is bedoeld voor leerlingen die het mbo-niveau 3 en 4 volgen. Vijfhonderd trajecten zijn voor mensen die naast de beroepsopleiding extra Nederlandse taalondersteuning nodig hebben, specifiek gericht op hun beroepsuitoefening. Verder zijn 750 plekken bedoeld voor werkenden.

Studenten 'scouten' voor hbo-niveau
De 250 plekken op hbo-niveau zijn bestemd om een diverse groep aspirant-studenten een reële kans te bieden met succes een hbo-opleiding te beginnen. Volgens de gemeente en de onderwijsinstellingen vragen het lage opleidingsniveau en het voortijdig schoolverlaten in de regio om passende trajecten. Een onafhankelijk bureau gaat studenten 'scouten' en testen of zij geschikt zijn voor hbo-onderwijs. Het gaat om mensen die op basis van behaalde diploma's niet mogen beginnen, maar die met bijscholing wel snel kunnen instromen. De partijen willen een leerwerkloket instellen, waar werkenden en werkzoekenden advies kunnen vragen over hun loopbaan en scholingsmogelijkheden.

noot voor de redactie/