Ingezonden persbericht


| |
|Datum                             |Kenmerk                            |
|7 december 2005                   |P-14                               |
Nieuwe editie 'Kompas voor Beleid' verschenen

Trendstudie voor de Nederlandse horeca

De nieuwe editie van het Kompas voor Beleid horeca is verschenen. In deze driejaarlijkse trendstudie is een aantal belangrijke trends op een rij gezet, die de komende jaren een grote invloed op de horeca zullen hebben. In het Kompas worden onder andere de volgende aandachtspunten voor de horeca gesignaleerd:

Groei out-of-home en brancheverbreding

De out-of-home markt groeit. Tegelijkertijd wordt het binnen de out-of-home markt steeds lastiger om een scheidslijn te trekken tussen foodservice en food-retail. Het aantal foodconcepten dat zich positioneert tussen de traditionele horeca en de supermarkt groeit. Snelheid van de dienstverlening in een aantrekkelijke omgeving zijn daarbij vaak de sleutelbegrippen. Daarnaast wordt de herkenbaarheid van een onderneming of een product steeds belangrijker: formulemanagement en branding nemen in betekenis toe.

Veiligheid - hoe ver kunnen we gaan?

Veiligheid wordt in onze samenleving een steeds belangrijker item. Veiligheid op straat, veilig kunnen werken maar ook veilig kunnen eten, drinken en slapen staat hoog op de agenda. De aandacht voor sociale veiligheid staat op gespannen voet met de behoefte aan privacy ook in de horeca. Daarnaast vraagt voedselveiligheid steeds meer aandacht en neemt de regelgeving op dit gebied toe.

Regelgeving - door de bomen het bos niet meer zien

De horeca is een van de bedrijfstakken die zwaar te lijden heeft onder de administratieve lastendruk. De overheid heeft zich voorgenomen regelgeving te vereenvoudigen, maar tot dusverre blijkt slechts het tegendeel. Daarnaast treedt de overheid steeds meer terug op het gebied van sociale zekerheid. Hierdoor komt er meer verantwoordelijkheid te liggen bij de werkgevers, werknemers en consumenten. Ook neemt de invloed van de EU op de Nederlandse wet- en regelgeving toe.

Kennis en innovatie - van nut tot noodzaak

Om als ondernemer 'bij' te blijven en belangrijke bedrijfsbeslissingen te kunnen nemen is kennis en informatie van steeds groter belang. Om het rendement te verbeteren is innoveren steeds meer noodzaak geworden voor de ondernemer. Niet alleen productinnovaties, maar ook organisatorische en procesmatige vernieuwingen. Binnen de horecabranche blijken de hotel- en restaurantsector het meest innovatief te zijn.

ICT ontwikkelingen - de techniek staat voor niks

Technisch kan steeds meer en steeds sneller. Op veel terreinen maakt dat het leven van horecaondernemers gemakkelijker. Zaken als het beheren van de voorraad wordt eenvoudiger en de communicatie met de gast (via de computer). Aan de andere kant is het noodzakelijk om bij te blijven: aan de technische vaardigheden van de ondernemer maar ook aan die van zijn medewerkers worden almaar hogere eisen gesteld. Zes op de tien horecabedrijven beschikt over één of meer computers. Binnen de dranken- en fastfoodsector is het computergebruik nog minder frequent. De hotelsector spant de kroon met negen op de tien bedrijven.

Noot voor de redactie (