Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Waterstaat, Karla Peijs, bij afscheid van de voorzitter van de Nationale Havenraad Arie van der Hek in Den Haag

(Alleen de uitgesproken tekst geldt)

Beste Arie, dames en heren,

Arie, ga er maar voor zitten, ik ga veel aardige dingen over je zeggen. Maar alles wat ik hier zeg, komt recht uit mijn hart, is oprecht en niet gekleurd door valse sentimenten. Eigenlijk precies zoals ik jou zou kunnen karakteriseren: recht door zee, maar niet polariserend, een doener, maar ook een denker, een bruggenbouwer, maar ook iemand die zijn heel eigen weg kan gaan.

Je bent een bestuurlijk zwaargewicht, maar absoluut niet regentesk. Een man van de praktijk. Een man met enorm veel bestuurlijke bagage: politiek en bestuurlijk binnen het bedrijfsleven, de onderwijswereld en natuurlijk binnen het nationaal overlegorgaan zeehavens: de Nationale Havenraad.

In al je functies heb je al deze eigenschappen toegepast, zeker ook in je functie als voorzitter van de Nationale Havenraad. De functie waar je vandaag afscheid van neemt.

Dames en heren,

Ik ga nu een stukje tekst uit de toelichtende nota citeren bij de totstandkoming van de Havenraad. Mogelijk wat saai ambtelijk jargon, mar u bent wel wat gewend denk ik zo. Ik citeer: `De Nederlandse zeehavengebieden vormen een der belangrijkste troeven die Nederland ter beschikking heeft voor het behoud en de versterking van werkgelegenheid en welvaart van de bevolking. De Regering heeft, gezien de hiervoor geschetste overwegingen, behoefte aan een deskundig orgaan met een overlegfunctie, dat zich kan richten op zowel de algemene beleidslijnen, voor zover van belang voor zeehavenzaken, als op afzonderlijke zeehavenaangelegenheden van nationaal belang.'

Einde citaat. Ik benadruk dat woord nationaal. Want dat uitgangspunt heeft Arie altijd scherp op zijn netvlies gehouden. Het was je belangrijkste troef. En die kaart heb je de afgelopen zes jaar gespeeld. Daar ben je niet op nat gegaan, want met die troefkaart heb je veel slagen binnengehaald.

Je had één belangrijk doel voor ogen als voorzitter: een betere samenwerking tussen Nederlandse havens. Echt een thema dat je na aan het hart ligt en bovenaan je agenda stond.

Meer samenwerking in plaats van concurrentie tussen de Rotterdamse en de Amsterdamse haven. Bovenaan jouw palmares staat de samenwerking tussen onze nationale havens die in jouw bestuursperiode is ontstaan. Je hebt deze samenwerking vanuit de Havenraad onvermoeibaar aangejaagd en gestimuleerd. Met resultaat dus. Op dit moment is er een goede samenwerking tussen Rotterdam en Amsterdam en onze andere havens zonder dat we een gezonde concurrentiestrijd uit het oog verliezen. Samenwerking op verschillende terreinen zoals promotie, security en ict betekent winst voor alle partijen. Essentiële winst in de moordende mondiale concurrentie tussen internationale havens. Onze havens kunnen door samenwerking efficiënter en slagvaardiger opereren. Samenwerking is - behalve capaciteit en kwaliteit - een van de troeven die onze havens moeten uitspelen. En net als Arie die de belangen van álle havens voorstond, ben ik óók een minister voor álle havens! Dat is mijn havenvisie, en daar ben ik altijd open en eerlijk in geweest. Een sterke markt functioneert het beste door een sterke overheid die op nationaal en op Europees niveau de juiste randvoorwaarden schept en keuzes maakt! Van een dergelijk beleid profiteren álle havens!

Arie van der Hek pleitte niet alleen voor meer samenwerking hij bracht het zelf ook in de praktijk. Ik heb persoonlijk die open en goede samenwerking mogen ervaren bij het totstandkomen van de vorig jaar verschenen en lang verwachte nota Zeehavens: `ankers van de economie'. En al deelden we niet altijd dezelfde visie over welke weg we moesten bewandelen, ons gezamenlijke doel - krachtige, dynamische en concurrerende Nederlandse havens - bleef te allen tijde recht overeind staan.

De bemiddelende gaven van Arie uitten zich met name in een loodzwaar dossier. U voelt hem al aankomen: het loodsendossier.

Gedurende het gehele voorzitterschap van Arie heeft het loodsendossier prominent gespeeld. Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit; abstract beleid dat zo snel mogelijk van papier naar praktijk vertaald moest worden.

Partijen in de Monitorcommissie kwamen er niet uit. Arie bemiddelt en komt met een plan: een langdurige concessie aan het Loodswezen om de problemen in de tijd op te lossen. Uiteindelijk gaan alle partijen akkoord. Kortom: mede door het sublieme loodsen en laveren van Arie rond bestuurlijke klippen, stroomversnellingen en lastige havennaderingen, zijn we nu dan eindelijk in rustiger vaarwater gekomen. Goed, we hebben hier en daar wat stormschade, maar toch een behouden aankomst!

Na zes jaar voorzitterschap stapt Arie van der Hek op als voorzitter. Een ongelooflijke hoeveelheid evaring, kennis en bevlogenheid vertrekt. Ik denk dat de havens een `gedreven' voorman gaan missen. Je hebt je `virtuele' opvolger al meegegeven in een interview met Nieuwsblad Transport dat het `eeuwigdurende thema van de onderlinge samenwerking' hoog op zijn of haar agenda moet blijven staan. Samenwerking moet verankerd zijn in ieders agenda!

Arie, vaak waren we het eens, soms waren we het oneens. En al verschilden we op bepaalde punten wel eens van inzicht - toch waardeerde ik te allen tijde je kritische bevlogenheid en oprechte inzet, met name voor de `kleinere' havens.

Je afscheid als voorzitter van de Havenraad is nu een feit. Of je het écht rustiger aan gaat doen, durf ik te betwijfelen. Iemand met jouw drive kan niet stil zitten. En dat is maar goed ook, want heel veel organisaties - bedrijven, overheden en andere kunnen jouw bestuurlijke kennis goed gebruiken. Maar misschien heb ik het wel mis, en pak je een goed boek en draai je een mooie cd op je cd-speler.

Arie, als blijk van je jarenlange inzet mag ik je nu een - ik mag wel zeggen - zeer toepasselijk cadeau aanbieden.