PERSBERICHT - 2005-12-14

Interessante themamiddag van TourPRess in Passenger Terminal Amsterdam

Cruisevaart blijft komende tijd sterk groeien

De belangstelling voor de cruisevaart blijft in ons land de komende jaren sterk groeien. Dat werd 14 december duidelijk tijdens de themamiddag hierover die voorafging aan de traditionele Eindejaarsborrel voor leden en relaties van TourPRess Holland. Daarvoor was als toepasselijke locatie de Passenger Terminal Amsterdam gekozen.

Informatie over de cruisevaart en bezichtiging van de nu vijf jaar bestaande Passenger Terminal Amsterdam aan de oever van het IJ, gingen woensdag 14 december vooraf aan de traditionele Eindejaarsborrel van TourPRess Holland. Rond veertig personen waren hiervoor naar het al weer in uitbreiding zijnde havengebouw gekomen.

De cruisemarkt groeit flink en die verwachting is er ook nog voor de komende jaren. Dit bleek duidelijk uit de woorden van Norbert van der Glas, die als sales en marketing manager van Cruise Travel uit Putten één van de drie inleiders was. Met 30.000 geboekte passagiers per jaar beschouwt dit bedrijf zich als marktleider in ons land. Ook voor dit jaar wordt gerekend op een afsluiting met een groei van ruim vijf procent.
Wereldwijd is het aantal passagiers tussen 1998 en 2003 gegroeid met 32%. Sinds 1980 hebben bijna een miljoen Nederlandse mensen een cruise gemaakt. Dit betrof 61% in de afgelopen 10 jaar en 37% in de afgelopen 5 jaar. De gemiddelde leeftijd van cruisepassagiers bevindt zich jaarlijks tussen de 47 en 50 jaar, dus niet oud zoals het imago in Europa is, zo zei de heer Van der Glas.

Aanpassingen terminal
Dat de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) van deze groeiende belangstelling profiteert werd door directiemedewerker Dick de Graaf uitgelegd. Hij zei dat dit jaar 88 grote cruiseschepen in Amsterdam zijn ontvangen, plus 700 riviercruiseschepen. Voor de komende tien jaar wordt een verdubbeling van het aantal passagiers verwacht. Om voortaan twee grote cruiseschepen tegelijk in Amsterdam te kunnen ontvangen, wordt momenteel de kade verbreed en vinden nog andere aanpassingen in de terminal plaats, zo konden de aanwezigen later tijdens een rondleiding door het gebouw zien.

In deze terminal voor cruiseverkeer, die wordt geëxploiteerd op basis van een joint-venture tussen NS-stations (51%) en de Amsterdamse Haven (49%) zijn ook winkels en een horecagelegenheid gevestigd. Diverse vergaderruimten worden verhuurd en als het seizoen voorbij is, is het hele complex beschikbaar voor andere (verhuur)doeleinden als congressen, shows en beurzen.

Gidsen weg
Behalve met de zeecruisevaart gaat het ook op kleinere schaal, in de Amsterdamse grachten, goed met het boeken van passagiers. Vincent van Geljon, directeur van de Amsterdamse Rederij Noord-Zuid, vertelde dat er momenteel 144 vaartuigen voor passagiersvervoer in de grachten rondvaren. Hiervan zijn 88 de traditionele rondvaartboten en de rest andere vaartuigen, zoals salonboten en watertaxis. Er zijn ook nog honderd waterfietsen. Hierbij zijn in totaal 38 rederijen betrokken. Onduidelijk is hoeveel illegale exploitanten er zijn.

Nieuwe vergunniungen
Wel staat vast dat volgend jaar 75 nieuwe vergunningen zullen worden uitgegeven door de gemeente -"die er blijkbaar van uitgaat dat daarvoor nog wel ruimte is"- overigens wel met de beperking, dat er alleen met emissievrije boten mag worden gevaren. Dat zijn als regel elektrisch aangedreven exemplaren en roeiboten.

Groot belang
Vincent van Geljon voegde hieraan toe, dat de canal cruise van groot belang is voor Amsterdam. Niet alleen wat het toerisme betreft, maar ook voor de werkgelegenheid. Als voorbeeld noemde hij het eigen bedrijf Noord-Zuid dat zes boten exploiteert en daarvoor tachtig mensen in dienst heeft. De werkgelegenheid voor gidsen loopt echter wel terug. Op de meeste boten zijn die vervangen door een computer gestuurde geluidsinstallatie met teksten in diverse talen.

Onderzocht wordt of die systemen in de nabije toekomst zodanig kunnen worden uitgebreid, dat ze per individuele bezoeker een groot aantal keuzemogelijkheden bieden voor taal en thema van de toelichting tijdens de rondvaart.

Fooienstelsel
Na afloop van de drie inleidingen werden er nog diverse vragen gesteld en gediscussieerd onder leiding van Jan Willem de Wijn. Daarbij bleek o.a. dat Azië nu als nieuwe groeimarkt voor de zeecruisevaart wordt beschouwd en ook een toename van passagiers uit Oost-Europese landen te verwachten is. De schepen worden steeds groter, wel tot drieduizend passagiers in enkele gevallen. De deelnemersprijzen dalen hierdoor. Het fooiensysteem op cruiseboten blijkt in veel gevallen al vervangen te zijn door een vast bedrag in de reissom. De meeste aanwezigen waren het er over eens, dat de vervanging van dit oude gehate systeem een verduidelijking en dus een kwaliteitsverbetering is.

Tekst: Nico van der Maat