Gemeente Eersel
Nieuwsberichten
12-12-2005
Inspraakprocedure bestemmingsplan 'Kempisch Bedrijvenpark':
inspraak/informatieavond op dinsdag 20 december 2005
De gemeenten Bergeijk, Eersel, Reusel-De Mierden en Bladel hebben het
initiatief genomen om een industrieterrein te realiseren voor
bedrijven groter dan 5.000 m2. Als locatie voor dit Kempisch
Bedrijvenpark (KBP) is gekozen voor het gebied ten zuiden van Hapert.
Het plangebied is 170 ha groot en wordt begrensd door de zuidkant van
Hapert, de wegen De Wijer, Ganzestraat, De Pan en de rijksweg A67 en
verder door de oostgrens van de gemeente Eersel.
Het nieuwe bestemmingsplan betekent dat het huidige gebruik van het
gebied ingrijpend wordt gewijzigd.
Voordat het gemeentebestuur van Bladel het definitieve ontwerp ter
inzage legt, wordt van 12 december 2005 tot en met 22 januari 2006 de
mogelijkheid geboden om op het voorontwerp in te spreken.
Belangrijke aandachtspunten
1. Provincialeweg
Er komt een nieuwe verbindingsweg tussen de N284 en de A67
(Hapert-tracé). De huidige provincialeweg krijgt een nieuw tracé in
zuidelijke richting. De nieuwe weg krijgt een rechtstreekse
aansluiting op de A67. Het nieuwe tracé zorgt voor een duurzame
oplossing van de capaciteitsproblemen op de N284 ter hoogte van Duizel
en Eersel. De geplande aansluiting komt ter hoogte van het
motorcrossterrein van MC Hapert. De aansluiting wordt uitgevoerd via
parallel aan de rijksweg aan te leggen toe- en afritten. Het bestaande
viaduct bij De Pan blijft ongewijzigd gehandhaafd. Ter voorkoming van
sluipverkeer zijn mogelijk maatregelen nodig.
Met het "Hapert-tracé" wordt het geplande Kempisch Bedrijvenpark
ontsloten en blijft de extra verkeersdruk van het bedrijvenpark op de
N284 beperkt. Overeenstemming over de aanleg en financiering van de
nieuwe ontsluiting was een belangrijke voorwaarde voor de
Kempengemeenten voor de realisatie van het KBP.
2. Overige wegen
De functie van de bestaande wegen in het plangebied wijzigt sterk. De
Kapelweg en de Eerselsedijk krijgen een functie voor recreatief
verkeer en voor het langzaam verkeer. De bestaande zandpaden blijven
gehandhaafd. De doorgaande route voor motorvoertuigen over de Kapelweg
van en naar Eersel vervalt. Met motorvoertuigen is het KBP alleen
bereikbaar via de provincialeweg en de rijksweg. Vanaf de overige
bestaande wegen is het bedrijvenpark niet bereikbaar met
motorvoertuigen, wel voor langzaam verkeer. Dit ter voorkoming van
sluipverkeer.
3. Nieuwe bestemmingen
Woonwerkbos (noordzijde: ten noorden van De Kapelweg)
Dit gebied zorgt voor een overgang tussen de bestaande bebouwing van
Hapert en het bedrijvenpark. Dit gebied dient voor de opvang en
infiltratie van water en wordt beplant. Maximaal 15% van dit gebied
mag worden bebouwd met bedrijven en/of (bedrijfs)woningen. Daarnaast
wordt het gebied van noord naar zuid doorsneden door de
provincialeweg.
Bedrijvenvlak (middengedeelte: zuidelijk van De Kapelweg en noordelijk
van De Eerselsedijk)
De ontwikkeling van het ca 55 ha grote terrein is van belang voor het
oplossen van het tekort aan ruimte voor bedrijven in de regio. Het KBP
biedt ruimte voor bedrijven groter dan 5.000 m2. Hierdoor kunnen
bedrijven behouden blijven voor de regio en van grote betekenis
blijven voor een gezonde economische structuur in de Kempen.
Het hele plan wordt met een brede groenstrook omgeven. De strook dient
als overgang tussen woonbebouwing en de bedrijven en krijgt tevens een
functie voor de waterhuishouding.
In het plan wordt hoofdzakelijk ruimte gereserveerd voor bedrijven in
de milieucategorieën 3 en 4. De provincialeweg doorkruist het gebied
van noord naar zuid.
Het aspect duurzaamheid is een sterk bepalend element in het plan.
Allereerst in de locatiekeuze, vervolgens in de planstructuur en
daarna in de inrichting van de openbare ruimte en de bedrijfskavels.
Ook tijdens de exploitatie en het beheer vormt duurzaamheid een
belangrijk element. Naast de bestemmingsplanvoorschriften wordt dat
voor het overige op privaatrechterlijke basis (uitgiftevoorwaarden,
parkmanagement e.d.) georganiseerd.
Snelweg werkbos (zuidelijk gedeelte: zuidelijk van de Eerselsedijk)
Dit gebied vormt de afscherming tussen de snelweg en het
bedrijvenpark. Dit gebied wordt grotendeels beplant. Daarnaast
doorsnijdt de provincialeweg het gebied en mag de oppervlakte van dit
gedeelte met maximaal 30% worden bebouwd met bedrijven. De
bebouwingsregeling is vergelijkbaar met die zoals beschreven onder het
kopje "Bedrijvenvlak".
4. Bestaande woningen, bedrijven en functies
De verschillende woningen en agrarische bedrijven binnen het
plangebied zullen plaats moeten maken voor het KBP. Waar mogelijk
worden bestaande woningen en (agrarische) bedrijven aan de randen
gehandhaafd. De woningen aan de oostzijde van De Ganzestraat en De
Pan, tussen De Kapelweg en De Eerselsedijk, worden gesaneerd. De
bedrijven en woningen aan De Wijer worden buiten het plangebied
gehouden (en opgenomen in het bestemmingsplan Kom Hapert).
Het motorcrossterrein van MC Hapert vervalt en dat van MC Eersel
blijft gehandhaafd. Bestaand bosgebied wordt gehandhaafd en waar
mogelijk versterkt.
5. Onderzoeken
Op basis van wettelijke verplichtingen zijn veel onderzoeken
uitgevoerd. Voor de planvorming en voorbereiding op de realisatie zijn
onderzoeken naar de volgende aspecten uitgevoerd: Milieu-effecten
(mer-beoordeling), geluid, stankhinder van intensieve veehouderijen,
luchtkwaliteit, flora en fauna, archeologie, cultuurhistorie,
natuurcompensatie, milieubeoordeling (strategische Milieubeoordeling
(SMB), veiligheid, duurzaamheid, parkmanagement, energie (incl.
windenergie) en waterhuishouding, zowel regenwater als afvalwater. Nog
niet alle onderzoeken zijn afgerond en in enkele gevallen is nog nader
onderzoek nodig.
6. Globaal plan
Het betreft een globaal bestemmingsplan. Op basis daarvan kunnen geen
bouwvergunningen verleend worden. Uitzondering geldt, onder
voorwaarden, voor de bestaande bestemmingen die gehandhaafd blijven.
Pas nadat er zogenaamde uitwerkingsplannen (artikel 11 WRO) zijn
opgesteld, kunnen bouwvergunningen worden verleend. Er wordt naar
gestreefd om bij het vaststellen van het ontwerp-bestemmingsplan wel
uitgewerkte bestemmingen toe te kennen voor het nieuwe tracé van de
provincialeweg en mogelijk ook voor andere bestemmingen.
Inspraak en informatie
Het gemeentebestuur van Bladel stelt iedereen in de gelegenheid een
inspraakreactie te geven op het voorontwerp bestemmingsplan. Daarna
wordt dit plan formeel in procedure gebracht.
Er wordt een inspraak/informatieavond gehouden op dinsdag 20 december
2005 om 19.30 uur in cultureel centrum Den Herd, Emmaplein 2 te
Bladel.
Het voorontwerp van het bestemmingsplan Kempisch Bedrijvenpark,
bestaande uit een plankaart, de voorschriften en de toelichting, ligt
van 12 december 2005 tot en met 22 januari 2006 ter inzage bij de
Centrale Balie in het gemeentehuis te Bladel. Het plan kan ook worden
ingezien op de gemeentehuizen in Reusel-De Mierden, Eersel en
Bergeijk. Ook ligt het rapport Strategische Milieubeoordeling ter
inzage.
De plankaart kunt u ook inzien via de website van de gemeente Bladel:
www.bladel.nl onder Plannen en projecten/Kempisch Bedrijvenpark.
Tot en met 22 januari 2006 kunt u zowel schriftelijk als mondeling een
inspraakreactie kenbaar maken. Een mondelinge reactie kunt u op
afspraak doorgeven aan de heer P. Stappaerts van de afdeling
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in het gemeentehuis
te Bladel (tel. 0497-361668). Een schriftelijke reactie kunt u sturen
naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 11, 5530 AA
te Bladel.
Insprekers moeten zich realiseren dat een ontwikkeling als het KBP
moet voldoen aan zeer veel randvoorwaarden. Bij de beoordeling van
inspraakreacties zal dus een afweging plaatsvinden, waarbij aan alle
van belang zijnde aspecten aandacht wordt besteed. Duidelijk is dat
afzien van deze ontwikkeling niet meer mogelijk is, tenzij niet
voldaan kan worden aan wettelijke eisen.
Een exemplaar van het plan en/of de plankaart is tegen kostprijs
verkrijgbaar bij de gemeente Bladel.
Ter afronding van de inspraak maken burgemeester en wethouders van
Bladel een eindverslag op. Het verslag bevat in ieder geval een
reactie op de zienswijzen waarbij gemotiveerd wordt aangegeven op
welke punten al dan niet tot aanpassing van het beleidsvoornemen wordt
overgegaan.