Gemeente Eersel


Nieuwsberichten

12-12-2005

Inspraakprocedure bestemmingsplan 'Kempisch Bedrijvenpark': inspraak/informatieavond op dinsdag 20 december 2005

De gemeenten Bergeijk, Eersel, Reusel-De Mierden en Bladel hebben het initiatief genomen om een industrieterrein te realiseren voor bedrijven groter dan 5.000 m2. Als locatie voor dit Kempisch Bedrijvenpark (KBP) is gekozen voor het gebied ten zuiden van Hapert. Het plangebied is 170 ha groot en wordt begrensd door de zuidkant van Hapert, de wegen De Wijer, Ganzestraat, De Pan en de rijksweg A67 en verder door de oostgrens van de gemeente Eersel. Het nieuwe bestemmingsplan betekent dat het huidige gebruik van het gebied ingrijpend wordt gewijzigd.
Voordat het gemeentebestuur van Bladel het definitieve ontwerp ter inzage legt, wordt van 12 december 2005 tot en met 22 januari 2006 de mogelijkheid geboden om op het voorontwerp in te spreken.

Belangrijke aandachtspunten

1. Provincialeweg
Er komt een nieuwe verbindingsweg tussen de N284 en de A67 (Hapert-tracé). De huidige provincialeweg krijgt een nieuw tracé in zuidelijke richting. De nieuwe weg krijgt een rechtstreekse aansluiting op de A67. Het nieuwe tracé zorgt voor een duurzame oplossing van de capaciteitsproblemen op de N284 ter hoogte van Duizel en Eersel. De geplande aansluiting komt ter hoogte van het motorcrossterrein van MC Hapert. De aansluiting wordt uitgevoerd via parallel aan de rijksweg aan te leggen toe- en afritten. Het bestaande viaduct bij De Pan blijft ongewijzigd gehandhaafd. Ter voorkoming van sluipverkeer zijn mogelijk maatregelen nodig.
Met het "Hapert-tracé" wordt het geplande Kempisch Bedrijvenpark ontsloten en blijft de extra verkeersdruk van het bedrijvenpark op de N284 beperkt. Overeenstemming over de aanleg en financiering van de nieuwe ontsluiting was een belangrijke voorwaarde voor de Kempengemeenten voor de realisatie van het KBP.


2. Overige wegen
De functie van de bestaande wegen in het plangebied wijzigt sterk. De Kapelweg en de Eerselsedijk krijgen een functie voor recreatief verkeer en voor het langzaam verkeer. De bestaande zandpaden blijven gehandhaafd. De doorgaande route voor motorvoertuigen over de Kapelweg van en naar Eersel vervalt. Met motorvoertuigen is het KBP alleen bereikbaar via de provincialeweg en de rijksweg. Vanaf de overige bestaande wegen is het bedrijvenpark niet bereikbaar met motorvoertuigen, wel voor langzaam verkeer. Dit ter voorkoming van sluipverkeer.


3. Nieuwe bestemmingen
Woonwerkbos (noordzijde: ten noorden van De Kapelweg) Dit gebied zorgt voor een overgang tussen de bestaande bebouwing van Hapert en het bedrijvenpark. Dit gebied dient voor de opvang en infiltratie van water en wordt beplant. Maximaal 15% van dit gebied mag worden bebouwd met bedrijven en/of (bedrijfs)woningen. Daarnaast wordt het gebied van noord naar zuid doorsneden door de provincialeweg.

Bedrijvenvlak (middengedeelte: zuidelijk van De Kapelweg en noordelijk van De Eerselsedijk)
De ontwikkeling van het ca 55 ha grote terrein is van belang voor het oplossen van het tekort aan ruimte voor bedrijven in de regio. Het KBP biedt ruimte voor bedrijven groter dan 5.000 m2. Hierdoor kunnen bedrijven behouden blijven voor de regio en van grote betekenis blijven voor een gezonde economische structuur in de Kempen. Het hele plan wordt met een brede groenstrook omgeven. De strook dient als overgang tussen woonbebouwing en de bedrijven en krijgt tevens een functie voor de waterhuishouding.
In het plan wordt hoofdzakelijk ruimte gereserveerd voor bedrijven in de milieucategorieën 3 en 4. De provincialeweg doorkruist het gebied van noord naar zuid.
Het aspect duurzaamheid is een sterk bepalend element in het plan. Allereerst in de locatiekeuze, vervolgens in de planstructuur en daarna in de inrichting van de openbare ruimte en de bedrijfskavels. Ook tijdens de exploitatie en het beheer vormt duurzaamheid een belangrijk element. Naast de bestemmingsplanvoorschriften wordt dat voor het overige op privaatrechterlijke basis (uitgiftevoorwaarden, parkmanagement e.d.) georganiseerd.

Snelweg werkbos (zuidelijk gedeelte: zuidelijk van de Eerselsedijk) Dit gebied vormt de afscherming tussen de snelweg en het bedrijvenpark. Dit gebied wordt grotendeels beplant. Daarnaast doorsnijdt de provincialeweg het gebied en mag de oppervlakte van dit gedeelte met maximaal 30% worden bebouwd met bedrijven. De bebouwingsregeling is vergelijkbaar met die zoals beschreven onder het kopje "Bedrijvenvlak".


4. Bestaande woningen, bedrijven en functies De verschillende woningen en agrarische bedrijven binnen het plangebied zullen plaats moeten maken voor het KBP. Waar mogelijk worden bestaande woningen en (agrarische) bedrijven aan de randen gehandhaafd. De woningen aan de oostzijde van De Ganzestraat en De Pan, tussen De Kapelweg en De Eerselsedijk, worden gesaneerd. De bedrijven en woningen aan De Wijer worden buiten het plangebied gehouden (en opgenomen in het bestemmingsplan Kom Hapert). Het motorcrossterrein van MC Hapert vervalt en dat van MC Eersel blijft gehandhaafd. Bestaand bosgebied wordt gehandhaafd en waar mogelijk versterkt.


5. Onderzoeken
Op basis van wettelijke verplichtingen zijn veel onderzoeken uitgevoerd. Voor de planvorming en voorbereiding op de realisatie zijn onderzoeken naar de volgende aspecten uitgevoerd: Milieu-effecten (mer-beoordeling), geluid, stankhinder van intensieve veehouderijen, luchtkwaliteit, flora en fauna, archeologie, cultuurhistorie, natuurcompensatie, milieubeoordeling (strategische Milieubeoordeling (SMB), veiligheid, duurzaamheid, parkmanagement, energie (incl. windenergie) en waterhuishouding, zowel regenwater als afvalwater. Nog niet alle onderzoeken zijn afgerond en in enkele gevallen is nog nader onderzoek nodig.


6. Globaal plan
Het betreft een globaal bestemmingsplan. Op basis daarvan kunnen geen bouwvergunningen verleend worden. Uitzondering geldt, onder voorwaarden, voor de bestaande bestemmingen die gehandhaafd blijven. Pas nadat er zogenaamde uitwerkingsplannen (artikel 11 WRO) zijn opgesteld, kunnen bouwvergunningen worden verleend. Er wordt naar gestreefd om bij het vaststellen van het ontwerp-bestemmingsplan wel uitgewerkte bestemmingen toe te kennen voor het nieuwe tracé van de provincialeweg en mogelijk ook voor andere bestemmingen.

Inspraak en informatie
Het gemeentebestuur van Bladel stelt iedereen in de gelegenheid een inspraakreactie te geven op het voorontwerp bestemmingsplan. Daarna wordt dit plan formeel in procedure gebracht.
Er wordt een inspraak/informatieavond gehouden op dinsdag 20 december 2005 om 19.30 uur in cultureel centrum Den Herd, Emmaplein 2 te Bladel.

Het voorontwerp van het bestemmingsplan Kempisch Bedrijvenpark, bestaande uit een plankaart, de voorschriften en de toelichting, ligt van 12 december 2005 tot en met 22 januari 2006 ter inzage bij de Centrale Balie in het gemeentehuis te Bladel. Het plan kan ook worden ingezien op de gemeentehuizen in Reusel-De Mierden, Eersel en Bergeijk. Ook ligt het rapport Strategische Milieubeoordeling ter inzage.
De plankaart kunt u ook inzien via de website van de gemeente Bladel: www.bladel.nl onder Plannen en projecten/Kempisch Bedrijvenpark.

Tot en met 22 januari 2006 kunt u zowel schriftelijk als mondeling een inspraakreactie kenbaar maken. Een mondelinge reactie kunt u op afspraak doorgeven aan de heer P. Stappaerts van de afdeling Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu in het gemeentehuis te Bladel (tel. 0497-361668). Een schriftelijke reactie kunt u sturen naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 11, 5530 AA te Bladel.

Insprekers moeten zich realiseren dat een ontwikkeling als het KBP moet voldoen aan zeer veel randvoorwaarden. Bij de beoordeling van inspraakreacties zal dus een afweging plaatsvinden, waarbij aan alle van belang zijnde aspecten aandacht wordt besteed. Duidelijk is dat afzien van deze ontwikkeling niet meer mogelijk is, tenzij niet voldaan kan worden aan wettelijke eisen.

Een exemplaar van het plan en/of de plankaart is tegen kostprijs verkrijgbaar bij de gemeente Bladel.

Ter afronding van de inspraak maken burgemeester en wethouders van Bladel een eindverslag op. Het verslag bevat in ieder geval een reactie op de zienswijzen waarbij gemotiveerd wordt aangegeven op welke punten al dan niet tot aanpassing van het beleidsvoornemen wordt overgegaan.