Nog meer overwerk in 2006

Ormit bv

PERSBERICHT

Nog meer overwerk in 2006

Veertig procent van managers voert geen beoordelingsgesprek

De Bilt, 20 december 2005 - Nederlandse managers werken hard. Er wordt niet alleen veel overgewerkt, vakantiedagen worden ook niet opgemaakt. Nederlandse managers verrichten gemiddeld meer dan 45 uur per maand overwerk. Eén op de vijf verwacht in 2006 nog meer te moeten overwerken. Van het overwerk wordt ruim 60 procent niet uitbetaald. Dit blijkt uit de nieuwste ORMIT Carrière Barometer. Een andere uitkomst is dat bijna 40 procent van de leidinggevenden in Nederland geen beoordelingsgesprekken voert.

Deze conclusies staan in de nieuwste Carrière Barometer, het kwartaal onderzoek van ORMIT naar ontwikkelingen op het gebied van carrièreontwikkeling, competenties en leiderschap. ORMIT is specialist op het gebied van management development. De Carrière Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder ruim 400 leidinggevenden.

Vakantiedagen komen niet op
Naast het vele overwerk, lukt het de leidinggevenden ook niet om de vakantiedagen op te maken. Gemiddeld houden managers elf dagen over. Eén op de vijf houdt in 2005 meer dan 20 dagen over. Van de ondervraagden is het merendeel (80 procent) van mening dat overwerk bij de functie hoort. Hetty van Ee, algemeen directeur van ORMIT: 'Er wordt hard gewerkt in Nederland. Ik constateer dat de meeste managers overwerk bij de functie vinden horen en er niet moeilijk over doen. Dat vind ik positief. Blijkbaar heeft men een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het grote aantal uren verbaast me wel enigszins'.

Managers worden zelf niet beoordeeld
Uit de Carrière Barometer blijkt verder dat ruim éénderde (38 procent) van de leidinggevenden geen eindejaar beoordelingsgesprek voert of zelf beoordeeld wordt. Binnen de overheidssector is dit zelfs 57 procent. Hetty van Ee: 'Ik was er al bang voor. Er worden veel te weinig gesprekken gevoerd over het functioneren van medewerkers. Eeuwig zonde, want juist een openhartig gesprek hierover leidt tot prestatieverbetering. Bewustwording van ontwikkelpunten, is de eerste stap tot verbetering'.

Over ORMIT en de Carrière Barometer
ORMIT, opgericht in 1994, is een succesvolle dochter van het beursgenoteerde Ordina N.V., met vestigingen in Nederland en België. ORMIT is specialist op het vlak van management development. Binnen de management development programma's van ORMIT worden (toekomstige) managers uitgedaagd, gecoacht en ontwikkeld tot succesvolle managers.

De Carrière Barometer, is de gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor iedereen die bezig is met talentontwikkeling. Het onderzoek wordt sinds december 2005 vier keer per jaar gehouden onder ruim vier honderd leidinggevenden in Nederland op WO/HBO-niveau uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking worden gezien.

Downloaden rapport
Het rapport met de onderzoeksresultaten van 20 december 2005 kunt u downloaden via: www.carrierebarometer.nl

Noot voor redactie,