Ingezonden persbericht

GGA-regio Breda investeert flink in verkeer en vervoer

Ruim 9,33 miljoen euro voor mobiliteitsprojecten

De twaalf gemeenten in de GGA-regio Breda en de provincie Noord-Brabant zijn het eens over een integraal programma aan maatregelen om in 2006 de verkeerssituatie in de regio Breda te verbeteren. In het portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer donderdag 1 december jl. gaven wethouders en gedeputeerde hun goedkeuring aan ruim 30 infrastructurele projecten en een zeker zo grote hoeveelheid zogenaamde mensgerichte verkeersveiligheidsmaatregelen. De maatregelen kosten samen ruim 5,5 miljoen euro, verdeeld over de twaalf gemeenten. De provincie heeft hiervoor voor de GGA-regio Breda een bijdrage van 2,3 miljoen euro beschikbaar.

De regionale overeenstemming over het uitvoeringsprogramma is onder voorbehoud van de definitieve besluitvorming door Gedeputeerde Staten. De GGA-regio Breda (GGA = Gebiedsgerichte Aanpak) staat voor de samenwerking op het gebied van verkeer en vervoer. Hieraan nemen twaalf gemeenten deel: Aalburg, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Breda, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Moerdijk, Oosterhout, Werkendam, Woudrichem, Zundert. Ook de provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat en de politie Midden en West Brabant zijn partner in de GGA-regio Breda.

Diversiteit aan projecten
De projecten in het uitvoeringsprogramma van de regio zijn divers: de inrichting van 60 km/uur gebieden buiten de bebouwde kom, 30 km/uur gebieden binnen de kernen, fietsvoorzieningen, bushaltes en het Duurzaam Veilig inrichten van een aantal wegen en kruispunten. Ook investeert de regio ook in 2006 weer veel geld in de zogenaamde mensgerichte maatregelen om de verkeersveiligheid te bevorderen. Zo investeren de gemeenten in het Brabants Verkeersveiligheids Label voor scholen en ondersteunen zij de lokale 3VO-afdelingen en de jaarlijkse fietsverlichtingsactie.

Bereikbaar, leefbaar en veilig
In de GGA-regio Breda pakken de samenwerkende partijen de verkeers- en vervoersproblemen in de regio gezamenlijk aan. De regionale benadering levert meer samenhang op bij het werken aan een bereikbare, leefbare en verkeersveilige regio. In 2007 stellen de gemeenten in nauwe samenwerking met de Provincie en Rijkswaterstaat een meerjarig regionale maatregelpakket op. Dan ontstaat een beter beeld van de projecten die de regio in de komende jaren wil gaan uitvoeren.

Accenten
Lag in 2005 het accent nog vooral op lokale verkeersprojecten, in het uitvoeringsprogramma 2006 is al te zien dat de regio de problemen in samenhang aangepakt. Daarbij legt de regio het accent op het verbeteren van de verkeersveiligheid, de doorstroming en toegankelijkheid van het openbaar vervoer, het verder uitbouwen van het regionaal fietspadennetwerk.