Ingezonden persbericht


Vier nominaties voor Nitel Telemedicine Stimuleringsprijs 2005

Publicatiedatum: 20-12-2005

De jury van de Telemedicine Stimuleringsprijs 2005 heeft uit 25 aanmeldingen vier toepassingen genomineerd voor de prijs. De winnaar wordt bekend gemaakt op de vakbeurs Zorg & ICT, die op 15 en 16 februari aanstaande in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden. Genomineerde toepassingen zijn: telebegeleiding bij hartfalen, de webbased oplossing slaapstoornissen.nl, de zelftest website www.psyq.nl voor mensen met psycho-medische klachten en het mobiele intensive carebed in een IC ambulance.

De Telemedicine Stimuleringsprijs, die voor de vierde keer wordt uitgereikt, is bestemd voor een ICT-toepassing, gericht op transmurale ketensamenwerking vanuit het perspectief van de patiënt. De prijs is een initiatief van het Nederlands Instituut voor Telemedicine. Het Nitel werkt intensief samen met het Nationaal ICT Instituut in de Zorg (NICTIZ) en het Ministerie van Economische Zaken (EZ). Nitel is onderdeel van EPN.

Telebegeleiding bij hartfalen

Patiënten die onder behandeling zijn van een cardioloog krijgen dagelijks via de Health Buddy vragen aangeboden over symptomen van hun hartfalen. De antwoorden worden digitaal doorgestuurd naar de PC van de hartfalen verpleegkundige. Deze is hierdoor in staat symptomen vroegtijdig te signaleren, zodat sneller kan worden ingegrepen. Door de dialoog met de Health Buddy wordt geprobeerd de kennis van de patiënt over hartfalen en de leefregels te vergroten, waardoor de patiënt zijn gedrag aanpast en een grotere therapietrouw aan de dag legt.

De initiatief is in augustus 2004 gestart in de regio Zuid-Limburg. Patiënten die onder behandeling zijn bij de Academisch Ziekenhuis Maastricht, Orbus Medisch Zorg en Zorg Concern in Sittard en Atrium Medisch Centrum in Heerlen worden thuis voorzien van een Health Buddy.

De patiënten worden dagelijks gecontroleerd door een hartfalen verpleegkundige. Gemiddelde tijdsbesteding is één minuut per dag. Patiënten met een Health Buddy gaan jaarlijks één keer op bezoek bij de cardioloog en één keer bij de verpleegkundige. In totaal krijgt de patiënt 305 minuten zorg, tegen 170 minuten in de 'oude' situatie. Daarnaast kiest de patiënt in de huidige situatie vaker voor telefonisch overleg en gaat hij dubbel zo vaak naar de cardioloog.

Slaapstoornissen.nl

Een webbased oplossing, die patiënten een laagdrempelige mogelijkheid biedt om online een zelftest te doen. De applicatie geeft de patiënt een oordeel over de slaapstoornis en een advies over het vervolg. Het biedt de polikliniek de mogelijkheid om de intake van mensen met een slaapstoornis beter te organiseren. Daarnaast neemt de kwaliteit van zorg toe doordat behandelaars gerichtere gesprekken kunnen voeren. Bovendien daalt het aantal bezoeken aan de polikliniek.

Het telemedicine initiatief is eind 2004 gestart in Ziekenhuis De Gelderse Vallei in Ede. Inmiddels wordt het oog toegepast in het slaapcentrum in Nieuwegein. Dit jaar zijn 5000 intake formulieren door de patiënt ingevuld. Meerdere ziekenhuizen zijn inmiddels geïnteresseerd in de toepassing.

www.psyq.nl

Met psyq.nl willen de initiatiefnemers mensen met psycho-medische klachten op een laagdrempelige manier via zelftesten helpen hun klachten te erkennen. Bij PsyQ.nl kunnen mensen anoniem testen of hun klachten mogelijk verband houden met een psycho-medische stoornis. Via aansluitende eenmalige e-mailconsults stimuleert de site mensen - eventueel anoniem - hulp te zoeken. De site, die eind juni 2005 van start is gegaan, richt zich op mensen met klachten op het gebied van ADHD bij volwassenen, depressies, angststoornissen, eetstoornissen en obesitas, psychotrauma, seksuologie, somatiek & psyche.

Volgens de initiatiefnemers leidt de toepassing tot een duidelijke besparing in de kosten. "Herkenning en erkenning van de klachten bij de klant in een vroegtijdig stadium en de daarop volgende actie, kan de behandeltijd aanzienlijk verkorten." De kwaliteit schuilt in het feit dat het om een laagdrempelige en toegankelijke manier gaat om psycho-medische hulp te krijgen. De afzonderlijke zelftest en e-mailconsult zijn volgens de initiatiefnemers niet vernieuwend. Uniek binnen GGZ-Nederland is de geïntegreerde samenhang in combinatie met de laagdrempelige aanpak.

MICU-Connected

Het AMC (Academisch Medisch Centrum) in Amsterdam heeft KPN benaderd met de vraag of het mogelijk is om een mobiel intensive care bed te realiseren: een brancard in een IC ambulance waarvan alle gekoppelde apparatuur tijdens de rit continu gegevens doorseint naar het ziekenhuis. In speciale IC ambulances komt op de nieuwe IC-trolley allerlei IC-apparatuur, die tijdens het vervoer van bijvoorbeeld het AZG in Groningen naar Amsterdam via GPRS of UMTS gegevens als hartslag, temperatuur, toegediende voeding en vloeistoffen draadloos doorzendt naar het AMC.

Dit heeft als doel dat op basis van deze patiëntdata een intensivist op afstand (vanuit het AMC of elders) de ontwikkelingen kan monitoren en aanwijzingen kan geven. Deze dienst levert voordelen op voor de aandacht die de verpleegkundigen aan boord van de ambulance kunnen schenken aan de patiënt, zorgt voor een betere overdracht aan het ziekenhuis en geeft de mogelijkheid aan de specialist in het ziekenhuis om al tijdens de rit op basis van patiëntgegevens te overleggen over de beste aanpak met collega's. Uit verder onderzoek zal moeten blijken of de efficiencyverbetering - een arts hoeft niet meer mee op de ambulance - ook verantwoord is.

Meert informatie is verkrijgbaar op de website van de NITEL, www.nitel.nl

.-.-.-.-.-.

Noot voor de redactie (