Nieuw metrostation voor Kraaiennest
21 december 2005
---
Voorlichting
Kraaiennest krijgt een nieuw metrostation. Door de bouw van een nieuw
winkelcentrum en de verlaging van de Karspeldreef wordt het huidige
station geheel verplaatst en vernieuwd. Tijdens de vernieuwing blijft
het metrostation open. De vernieuwing van het metrostation maakt deel
uit van de renovatie van de Oostlijn.
Nieuw winkelcentrum, nieuw metrostation
In een ruimtelijk plan, opgesteld door het stadsdeel Zuidoost, is het
metrostation Kraaiennest opgenomen in de bebouwing langs de
Karspeldreef, naast het nieuw te bouwen winkelcentrum. Het huidige
station moet dan wel iets opschuiven naar het noorden. Door het
verschuiven van het metrostation, is het standaard budget dat
beschikbaar is voor de renovatie van het metrostation niet voldoende.
Dit tekort wordt aangevuld met budgetten uit de ruimtelijke sector
zodat er EUR 11,7 miljoen beschikbaar is voor de sloop van het huidige
station en de bouw van een nieuw metrostation Kraaiennest. Het
stadsdeel Zuidoost en de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
(dIVV) werken nu gezamenlijk aan een ontwerp voor het station. Na
vaststelling hiervan en na een Europese aanbesteding van het bestek
begint de uitvoering medio 2007.
Eisen
In het zogenoemde programma van eisen, vastgesteld door het college
van B&W van de gemeente Amsterdam en het dagelijks bestuur van het
stadsdeel Zuidoost,staan de eisen waaraan het nieuwe metrostation moet
voldoen. Deze eisen zijn vooral gericht op een verantwoorde
vormgeving: er komt één roltrap, één lift en een perronoverkapping.
Daarnaast transparantie en veiligheid: goede zichtlijnen voor
reizigers, en een extra vluchtroute aan de noordzijde van het perron.
Tot slot de eis dat tijdens de uitvoering het station in gebruik
blijft.
Renovatie Oostlijn
Station Kraaiennest is een van de stations van de 28 jaar oude
Oostlijn (Geinlijn en Gaasperplaslijn). Ook de andere stations van
deze lijn zijn aan renovatie toe. De stations worden zo ingericht dat
ze goed schoon en heel te houden zijn. Hierdoor voelen reizigers zich
veiliger. De metrotunnel wordt aangepakt en er komen extra
brandveiligheidsmaatregelen. In 2006 begint het achterstallig
onderhoud op de bovengrondse perrons. De komende jaren worden de
perrons van de stations Spaklerweg, Van der Madeweg,
Strandvliet-ArenA, Bullewijk, Holendrecht, Reigersbos, Gein,
Venserpolder, Diemen-Zuid, Verrijn Stuartweg en Gaasperplas aangepakt.
Het gaat om onderhoud van de daken, verlichting, vloeren en de
funderingen van de perronvloeren. De stations blijven open voor de
metroreizigers. Behalve de perrons worden ook de toegangen en de
stationshallen van de ondergrondse en bovengrondse metrostations
gerenoveerd. Rond 2010 moet de renovatie van de Oostlijn gereed zijn.
Tunnelwerkzaamheden
De werkzaamheden aan de tunnel en op de vijf ondergrondse stations
starten in 2007. In en om de stations worden onder meer
rookafvoerkanalen gemaakt en brandalarmsystemen en wordt een
informatiesysteem aangelegd. In de tunnel worden vluchtpaden gemaakt.
Het opknappen van de metrostations is een van de belangrijkste
maatregelen die de gemeente Amsterdam de komende jaren neemt om de
veiligheid in het openbaar vervoer te verbeteren. Daarnaast blijft de
gemeente investeren in toezicht en handhaving op stations. De gemeente
werkt hierbij samen met diverse partijen, zoals de politie, het GVB,
de NS en het Openbaar Ministerie.
Meer informatie vindt u op www.eenveiligamsterdam.nl
Gemeente Amsterdam