Eigen Huis: klacht tegen hypotheekreclame afgewezen
Vereniging eigen huis
http://www.eigenhuis.nl
Eigen Huis: Reclame Code Commissie bevestigt unieke concept Eigen Huis Hypotheekservice
Klacht tegen radiospot afgewezen
Amersfoort, 21 december 2005
'Hypotheekadvies zonder winstoogmerk en een groot deel van de ontvangen provisie aan de
klant teruggeven is uniek'. Dit stelt de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een
klacht over de reclamecampagne van Eigen Huis Hypotheekservice.
In een radiospot van Eigen Huis wordt gezegd dat een hypotheekadviseur van de ontvangen
provisie 'twee weken kan gaan duiken op de Malediven'. Deze bewering is volgens de
Reclame Code Commissie niet onjuist of misleidend. De klacht die de Vereniging van
Onafhankelijke Financiële en Assurantieadviseurs (NBVA) tegen de reclame van Eigen
Huis Hypotheekservice indiende, is door Eigen Huis op alle fronten gewonnen.
'De uitspraak van de Reclame Code Commissie bevestigt dat onze consumentenorganisatie op
de goede weg is in haar strijd tegen provisiegedreven advisering en is een steun in de
rug van onze hypotheekservice. Recent representatief onderzoek van Vereniging Eigen Huis
bevestigt dat het de overgrote meerderheid van klanten van hypotheekadviseurs wel
uitmaakt dat de hypotheekadviseur veel aan hen verdient. We hebben de branche met onze
wijze van advisering en het teruggeven van provisie goed wakker geschud en hen laten
merken dat het echt anders kan. Daarmee bereiken we wat ons voor ogen staat: een
écht objectief hypotheekadvies dat voor de klant volkomen inzichtelijk is en
waarvoor de adviseur een vaste vergoeding ontvangt', aldus Marlies Pernot, algemeen
directeur van Vereniging Eigen Huis.
De vereniging is van mening dat de hypotheekadviesbranche niet alleen zeer behoudend is,
maar ook op alle manieren het eigen belang probeert veilig te stellen. Marlies Pernot:
'Werkelijk vernieuwende concepten zoals onbevooroordeelde hypotheekadvisering waarbij een
deel van de ontvangen provisie aan de klant wordt teruggeven, wordt door de gevestigde
orde van adviseurs met alle macht tegengewerkt. De branche bevestigt hiermee het gevoel
dat bij veel mensen leeft dat de adviseur zijn eigen belangenlijstje heeft. Hij denkt als
eerste aan zijn portemonnee en niet aan die van zijn klant'.
Eigen Huis Hypotheekservice werkt anders. Op basis van een vergelijking van nagenoeg de
hele hypotheekmarkt wordt voor de consument online een top-5 van hypotheken samengesteld.
Een aan de vereniging verbonden hypotheekadviseur helpt vervolgens bij het kiezen van de
beste hypotheek en gaat daarbij uit de laagste netto-maandlasten, een veel belangrijker
criterium dan 'de laagste tijdelijke stuntrente'. De adviseur van Eigen Huis krijgt een
salaris dat niet wordt beïnvloed door het hypotheekproduct of de geldverstrekker.
Het tegengestelde is gebruikelijk in de adviesbranche, waardoor het kan voorkomen dat het
verkochte hypotheekproduct wel het beste is voor de adviseur, maar niet het beste voor
zijn klant.
Om de kosten van advisering en bemiddeling te dekken houdt Eigen Huis Hypotheekservice een
vast bedrag van 1.650 euro in op de van de geldverstrekker ontvangen provisie. Het
overschot aan provisie wordt aan de klant uitgekeerd. De klant hoeft nooit iets te
betalen, ook niet als de ontvangen provisie lager is dan 1.650 euro.
De radiospot van Eigen Huis Hypotheekservice is te beluisteren op www.eigenhuis.nl/reclame