| Zoetermeer 22 december 2005 |
PERSBERICHT GEZAMENLIJKE ONDERWIJSORGANISATIES

`Complete invoering van lumpsum in primair onderwijs in 2006 onhaalbaar'

Onderwijsbond CNV: Geef een deel van de scholen meer tijd De Onderwijsbond CNV wil invoering van lumpsum in fases. De beoogde datum van 1 augustus 2006 is volgens de bond onhaalbaar. Het is onmogelijk om de nieuwe bekostiging van het primair onderwijs, de lumpsum, in een keer op alle scholen in te voeren. Scholen die klaar zijn voor lumpsum op 1 augustus 2006 kunnen daar dan toe overgaan, maar scholen die (nog) niet klaar zijn verdienen een extra jaar om zich voor te bereiden.

De Onderwijsbond CNV wil de invoering van de lumpsum níet stopzetten of volledig uitstellen. Marleen Barth, voorzitter van de Onderwijsbond CNV, vindt dat `geen realistisch alternatief. Wij zijn niet tegen lumpsum en bovendien is het niet acceptabel als alle inspanningen op weg naar lumpsum voor niets zouden geweest. Uitstel zal tot frustratie leiden bij die scholen die er wél klaar voor zijn. Maar groen licht op 1 augustus 2006 voor álle scholen is evenmin realistisch, en zal ook tot problemen leiden. Dat heeft grote gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs.'

Lumpsum betekent dat de overheid bestedingsvrijheid geeft aan scholen. Met lumpsum krijgen schoolbesturen één totaalbedrag voor personele en materiële uitgaven en mogen ze zelf uitmaken hoe ze dat besteden.

De Onderwijsbond CNV constateert dat bij de invoering van deze nieuwe systematiek de nodige vooruitgang is geboekt. Maar er bestaat ook nog veel reden tot zorg. Schoolbesturen zijn onvoldoende voorbereid op de invoering van lumpsum, omdat zij bij invoering op achterstallig onderhoud zijn gestuit. Zo is er sprake van achterblijvende professionalisering van management en onvolwaardige medezeggenschap. Een deel van de schoolbesturen zal ook pas doordrongen raken van de ernst van de situatie op het moment van invoering zelf, of zelfs nog later. Het is twijfelachtig of deze groep van besturen straks voldoende bestuurlijke kwaliteiten in huis heeft om de noodzakelijke inhaalslag te maken.

Daarnaast zijn veel administratiekantoren nog verre van lumpsumproof. Zo blijkt dat de kantoren onvoldoende in staat blijken managementinformatie tijdig aan te leveren en beleidsmatig financieel mee te denken met de scholen. Ten slotte zijn de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden (GMR'en) ronduit slecht voorbereid op de operatie, en daardoor niet in staat om als een volwaardige en krachtige partner van besturen op te treden. Dat zal ook met intensieve begeleiding niet binnen een half jaar zijn opgelost.

In een brief aan de Tweede Kamer bepleit de Onderwijsbond CNV een extra voorbereidingsjaar waarin scholen intensief en niet-vrijblijvend worden begeleid en ondersteund. De schoolbesturen die er klaar voor zijn, zouden dit schriftelijk moeten verklaren waarbij ook de (G)MR deze verklaring moet ondersteunen. De Onderwijsbond CNV is zich bewust van de praktische problemen die zouden kunnen ontstaan door te gaan werken met verschillende invoeringsdata. De bond neemt deze echter graag voor lief vergeleken met het alternatief waarbij scholen slachtoffer zouden worden van overhaaste invoering. `Het is een kwestie van politieke wil om oplossingen te vinden voor deze gevolgen, bijvoorbeeld in de vorm van een overgangsregeling', aldus Marleen Barth.

Nadere informatie: Kees van Kortenhof, 06 53 20 47 36 of 079 320 2040.