Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kerstpakket razend populair

Leidschendam, 22 december 2005 - Deze week delen werkgevers miljoenen kerstpakketten uit als blijk van waardering aan hun werknemers. Het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten verwacht dat het aantal kerstpakketten dit jaar het aantal van 4 miljoen in 2004 zal overtreffen. De dozen en manden gevuld met luxe etenswaren en andere hebbedingetjes vlogen dit jaar in rap tempo de deur uit. Ook nu nog komen er bestellingen binnen van het Nederlandse bedrijfsleven. Tot vlak voor de kerstdagen werken door het hele land honderden mensen om de miljoenen kerstpakketten gereed te hebben.

Het kerstpakket is en blijft favoriet bij Nederlanders. Uit een peiling op www.infokerstpakket.nl, de website van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten, geeft 92% van de respondenten aan dat het kerstpakket van werkgevers aan werknemers een goede traditie is die zeker in stand gehouden moet worden.

Trends 2005
De keuzemogelijkheden voor de invulling van een kerstpakket zijn ook dit jaar legio. Oer-Hollandse thema's zijn daarbij als altijd populair. Voerde vorig jaar een pannenkoekenpakket binnen dit thema de boventoon, dit jaar is vooral het wafelpakket populair. Daarnaast is er grote vraag naar pakketten gevuld met luxe etenswaar in een culinair landenthema. Het kerstpakket wordt dit jaar ook meer dan ooit beïnvloed door maatschappelijke ontwikkelingen. Pakketten met als thema sport en bewegen, recreatie en ontspanning en persoonlijke verzorging vinden gretig aftrek. "Steeds meer werkgevers tonen zich betrokken bij het welzijn van hun werknemers. Met dit type kerstpakketten kunnen zij hier invulling aan geven", aldus René Roorda.

Broodnodige waardering
Al eerder bleek uit onderzoek van Maurice de Hond dat werknemers grote waarde hechten aan het jaarlijkse kerstpakket. Zij ervaren het traditionele eindejaarsgeschenk als blijk van waardering voor hard werken, vooral in tijden van economische teruggang. Dat dit ook werkgevers niet is ontgaan, blijkt uit het stijgende aantal kerstpakketten dat de afgelopen twee jaar werd besteld. René Roorda, secretaris van het Voorlichtingsbureau Kerstpakketten: "Wij merken dat werkgevers het kerstpakket in toenemende mate serieus nemen. Een logisch gevolg van het feit dat het voor hen steeds moeilijker wordt iets extra's te doen voor hun personeel. Vorm en inhoud krijgen veel aandacht en daarbij wordt gelet op een persoonlijk element. Het kerstpakket is weer eigentijds en een persoonlijk gebaar waar je 100% van je werknemers én hun gezinnen mee bereikt."

Over Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten
Stichting Voorlichtingsbureau Kerstpakketten zet zich sinds haar oprichting in voor het behoud van de traditie van kerstpakketten voor werknemers. Door middel van voorlichting en in gesprek te gaan met de overheid ondersteunt de stichting het kerstpakket als waardevol onderdeel van de Nederlandse werkcultuur. Dat ook de overheid het maatschappelijke belang onderkent, blijkt uit de fiscale regeling voor kerstpakketten. Het kerstpakket in natura voor werknemers is tot een waarde van 35 euro vrijgesteld van loonbelasting en premies. De stichting is een initiatief van diverse partijen uit de markt.

Voor meer informatie kijk op www.infokerstpakket.nl.