Verbond van Verzekeraars

Steeds meer ondernemers dupe van fraude

Ruim de helft van de ondernemers in Nederland (54 procent) is in de afgelopen twee jaar slachtoffer geworden van een economisch delict of fraude. Dat betekent een stijging van zestien procent ten opzichte van 2003, toen het percentage nog op 38 lag. Ook wereldwijd is het aantal gedupeerde ondernemingen gestegen, van 37 naar 45 procent in 2005. Dat is een van de uitkomsten van de Global Economic Crime Survey 2005 van PricewaterhouseCoopers.

Volgens het consultancybureau leden de getroffen (Nederlandse) bedrijven in de afgelopen twee jaar gemiddeld 3,9 miljoen euro directe schade. Onder directe financiële schade als gevolg van fraude wordt verstaan diefstal van geld of goederen, misleiding en plagiaat. Toch gelooft ruim de helft van de onderzochte bedrijven (55 procent) niet dat het in de komende vijf jaar door fraude zal worden getroffen.

Daderprofiel
Uit het onderzoek blijkt verder dat geen enkele branche verschoond is gebleven van economische criminaliteit, maar dat de financiële sector opnieuw aan kop stond. Bovendien deden ondernemingen wereldwijd de bittere ervaring op dat de helft van de plegers van een economisch delict uit de eigen onderneming afkomstig was en weer een vierde daarvan uit het topmanagement. Bij de daders uit het hogere segment werden normvervaging, het gemakkelijk te verleiden zijn, een al te luxe levensstijl en het overrulen van bestaande maatregelen van interne controle door het management als belangrijkste oorzaken genoemd. Over het daderprofiel merken de onderzoekers op dat de typische pleger van een economisch delict rond de veertig jaar is, sociaal onopvallend, in de regel zonder strafblad en zodoende heel moeilijk te identificeren.

Preventie
André Mikkers, partner Crisis Management, benadrukt dat preventie weliswaar loont, maar dat de toepassing ervan veel beter kan en moet. Fraudepreventie is alleen effectief als het gaat om een optimale mix van maatregelen in aanvulling op het onderlinge vertrouwen in een organisatie. Afzonderlijke preventiemaatregelen worden nu te veel ingegeven vanuit de gedachte we moeten iets (compliance), terwijl integriteit nog onvoldoende een authentieke kernwaarde is geworden. Overigens lopen Nederlandse bedrijven wereldwijd voorop in het implementeren van preventieve maatregelen, waaronder klokkenluiderregelingen, risk management-systemen en het formuleren van ethische gedragscodes. Tegelijkertijd worden deze maatregelen alleen wel minder goed gebruikt dan in de ons omringende landen, zodat er een vals gevoel van veiligheid ontstaat. De belangrijkste les die uit de studie kan worden geleerd, is dan ook dat het bij effectieve fraudebeheersing gaat om het samenstel van maatregelen, aldus het consultancybureau.
Volgens Lex Westerman van het Verbond bevestigt dit onderzoek de eerder uitgesproken zorg van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC) over interne criminaliteit. Met inbreng vanuit het Verbond wordt die interne criminaliteit al aangepakt via het veelomvattende NPC-Actieplan Veilig Ondernemen.

Verzekerd!, december 2005