Gemeente Zevenaar


Nieuwjaarstoespraak burgemeester de Ruiter

De jaarlijkse nieuwjaarsreceptie van het college van burgemeester en wethouders werd dit jaar gehouden in de VIDA Studio's. Geen receptie met lange rijen wachtenden, Zevenaar wil immers een dynamische gemeente zijn. Maar een meer algemene ontmoetingsbijeenkomst , waarin de wensen van het college en die van de genodigden met elkaar worden gedeeld.

Burgemeester hield in de loop van de avond een nieuwjaartoespraak.

We zijn uitgeweken naar de VIDA studio voor het houden van de nieuwjaarsreceptie.

Is dit een voorteken, betekent dit een breuk met het verleden? Voldoet het gemeentehuis niet meer? Wie zal het zeggen.

Dames en heren,

Vorig jaar stond in veel nieuwjaarstoespraken de ramp, de tsunami, in Zuid-Oost Azie centraal. De hulpactie die daarna op gang kwam, was indrukwekkend. De aardbeving in het onherbergzame berggebied van Pakistan in het afgelopen jaar was niet minder dramatisch. Schrijnend was het andere karakter en intensiteit van hulpverlening. Zo is er helaas dagelijks enorm veel leed te betreuren. Slachtoffers van natuurrampen, maar ook nog steeds van

menselijk handelen, van oorlogen, machtsmisbruik, geweld op straat, terreur.

Het lijkt wel of dit soort gebeurtenissen in onze samenleving grilliger en onbegrijpelijker worden.

Ook in Zevenaar kwam spontaan een hulpactie op gang voor de slachtoffers in Zuid-Oost Azie. Niels Detmar nam het initiatief en met inzet van vele anderen werd dertigduizend euro opgehaald. Het gemeentebestuur heeft dit bedrag verdubbeld. Wat is met dit geld gedaan?
Het is niet overgemaakt naar het landelijke gironummer, maar er zijn concrete Zevenaarse' projecten mee opgestart. Een overzicht van al deze projecten kunt u vinden op een kaart aan de wand, en nadere informatie bij de werkgroep, bijvoorbeeld bij Maria Verhagen of Wil de Raden.

Dames en heren,
We kunnen terugzien op een enerverend jaar: er is heel hard gewerkt. Ondanks de drukte van de herindeling hebben we al het reguliere werk netjes uitgevoerd. De kadernota is niet in het voorjaar, maar in de zomer besproken én vastgesteld, en de begroting werd bijna aansluitend behandeld én vastgesteld; die zware arbeid heeft van ons allen echter wel het uiterste gevergd.

De nieuwe raad en het nieuwe College hebben zich ingewerkt en zoeken verder naar de juiste vertaling van de dualisering van het lokaal bestuur. Ik blijf zeggen dat dualisering geen verbod op communiceren is. En dat het o.a. bedoeld is om de politiek dichter bij de burger te brengen.

Wat dat laatste inhoudt, en hoe je dat doet, daar blijken de meningen nogal verdeeld over te zijn.

Volksvertegenwoordiger zijn wil niet zeggen belangenbehartiger in enge zin te zijn. Het algemeen belang dient behartigd te worden en dat betekent dat individuele en/of groepsbelangen afgewogen moeten worden tegen het belang van de gehele gemeente. Daarom is het ook zo belangrijk op zo veel mogelijk terreinen tot gemeentelijk beleid te komen. Dat is in het algemeen van belang en ten tijde van een herindeling helemaal. Dat dit niet eenvoudig is, behoeft geen toelichting. Omdat het een complex geheel is, moeten de besten

uit de samenleving' zich ook geroepen voelen om deze niet altijd dankbare taak in het gemeentebestuur te vervullen.

Terug naar het gemeentehuis:

Een klein deel van de organisatie heeft haar onderkomen buiten het gemeentehuis gevonden, maar wel op steenworp afstand. Ideaal blijft echter alles onder één dak!
Ik wil hierover wel een steentje in de vijver gooien: Het wordt hoog tijd dat we afrondende gesprekken voeren over hoe we naar de toekomst gericht en gelet op de huidige staat ons gemeentehuis georganiseerd willen hebben. Al geruime tijd wordt er over de aanpassingen binnen het gemeentehuis gesproken, maar iedere keer was er wel weer iets dat ons weerhield om tot concrete voorstellen te komen: drukte door de herindeling, kwetsbaar moment ten tijde van financiële bezuinigingen, werkdruk door de vele projecten die aangepakt zijn, etc. Ik zou hier de wens uit willen spreken dat we dit jaar ofwel besluiten om het gemeentehuis ingrijpend aan te passen, dan wel een visie en plan te hebben om op relatief korte termijn een nieuw gemeentehuis te bouwen.
Natuurlijk wordt daarmee enorm veel overhoop gehaald en is al de eerste vraag: kunnen en willen we dit betalen. Maar op zijn minst moet die discussie gevoerd worden. En wel om snel tot duidelijkheid te komen, zodat er concreet wat aangepakt wordt. Het gaat dan niet alleen om de raadzaal, burgerzaal en trouwzaal, maar zeker ook om de entree, de loketfuncties en vergaderruimten.

We zijn een gemeente met ambitie en die ambitie moet zichtbaar zijn in de uitstraling van het gemeentehuis. Het gemeentehuis zal voor basale producten minder bezocht worden; vergunningen, documenten, etc zullen meer en meer digitaal aangevraagd kunnen worden. Maar het gemeentehuis zal een plek van ontmoeting moeten blijven. Het huis der burgers, wat mij betreft multifunctioneel van karakter en in gebruik. Tja, hoor ik u zuchten. Maar dat hadden we dan moeten bedenken bij de renovatie van Bommersheuf, of de realisatie van het jongerencentrum. We zijn nu te laat.
Te laat is het nooit. Niet om te denken en niet om te handelen. Wel is het zo dat wellicht een aantal kansen zijn gemist. Maar een nadeel heeft soms ook een voordeel. Laten we onderzoeken welk voordeel we kunnen vinden.

Dames en heren,
U bent nu hier om uw gemeentebestuur en elkaar een goed nieuwjaar te wensen, maar verder bezoekt u het gemeentehuis zelden. Eens in de vier jaar gaat u naar de stembus, het gaat u goed, het gaat de gemeente goed, u heeft geen reden beklag te doen bij de gemeente.

Er zijn ook plaatsgenoten die de gemeente nodig hebben voor hulp van andere aard dan bouwvergunningen en dergelijke. Bijvoorbeeld voor het verkrijgen van een vervangende woning, voor werk of andere ondersteuning. De gemeenten hebben een lange traditie als het gaat om zorgtaken. Van oudsher heeft de gemeente zorg voor aanleg en onderhoud van wegen, onderwijsvoorzieningen, zorgvuldige inrichting van de openbare ruimte etc.

Lange tijd hadden gemeenten ook de basale zorg voor ziekte, inkomen en ondersteuning. Aan die zorgtaken is de laatste jaren veel veranderd. Die zijn soms naar rijksniveau gebracht en daarna geprivatiseerd of direct geprivatiseerd of anderszins op afstand geplaatst, zoals dat modern heet. Veel van die zorgtaken zijn naar de markt gebracht. Beursgenoteerde bedrijven moeten zorgen voor meer efficiency en kostenreductie. Toenemend is de zorg of dit de zorgtaken wel ten goede komt. Maar de klok terugdraaien zal niet aan de orde zijn. Er is veel strijd voor nodig geweest om het sociale stelsel ooit te organiseren!! Het is niet te hopen dat we ruim een eeuw later opnieuw sociale strijd krijgen, om de werking van de markt te beteugelen.

Ik had het zojuist over grilligheid en onbegrijpelijke gebeurtenissen. Het valt toch moeilijk te begrijpen dat de basale zorg te duur wordt, naar de beursgenoteerde bedrijven moet worden gebracht, om vervolgens te lezen dat de aandelen van die bedrijven gelukkig weer stijgen, omdat er weer meer winst is gemaakt.

Gelukkig komen tot op heden niet echte veel mensen bij ons aankloppen die ten einde raad zijn. Bijvoorbeeld omdat ze op straat gezet zijn, hulp zoeken bij het saneren van hun schulden, steun zoeken om niet op transport naar land van herkomst te worden gezet. Maar ik vrees dat dit wel toe zal nemen.

Ook delen van onze jeugd schreeuwt om steun. Om aandacht. Om een plek om zichzelf te zijn. Of misschien soms om op hun donder te krijgen, omdat ze niet weten hoe ze met hun vrijheid om moeten gaan. Omdat het geen echte vrijheid is, maar ledigheid door gebrek aan affectie en perspectief. Ook hier neemt de vraag om zorg en aandacht toe. Hier gaat het juist om méér individuele benadering in plaats van alle jongeren als groep op twee hopen te gooien.

De hoop van goedwillende en presterende jeugd: de winners' en de hoop van niet willende slecht presterende jeugd: de losers'. Eenieder dient perspectief te hebben om het in onze samenleving te maken'. Alleen zo zal het een sociale samenleving blijven, anders wordt het een kille economische wereld. Als het aantal losers' in onze samenleving toeneemt, verliezen we uiteindelijk allemaal!

Is dit een pessimistisch verhaal? Het zijn wat donkere indrukken misschien, pessimistisch is het als deze indrukken werkelijkheid zijn en we er onvoldoende aandacht aan zouden schenken. De samenleving wordt complexer en alleen daarom al kan een overheid niet terugtreden. De overheid moet op verstandige wijze optreden. Niet grootbrengen door klein houden. Maar met verstand beroep doen op eigen verantwoordelijkheid. Dat wil dus zeggen dat voorkomen moet worden dat het recht van de sterkste regel wordt. Dan keren we terug naar een 19de eeuwse samenleving. Dat kan niet ons doel voor de 21ste eeuw zijn. Overheidstaken zullen de belangstelling moeten blijven behouden van ons allen, en de besten onder ons zullen beschikbaar moeten blijven om die taken te blijven controleren. Ons politiek bestuur behoeft

meer positieve belangstelling en het is hoog tijd dat er niet van de zijlijn kritiek wordt uitgeoefend, maar dat men zich zelf beschikbaar stelt om volksvertegenwoordiger te zijn. Het was buitengewoon teleurstellend zo laag de opkomst bij de laatste verkiezingen was. Ik ben benieuwd hoe het bij de landelijke verkiezingen zal zijn, het zal duidelijk zijn dat ik hoop op een

hoge opkomst.

Dames en heren,
2006 zal weer een boeiend jaar worden met geplande, verwachte ontwikkelingen en onvoorziene gebeurtenissen. Laten we in ieder geval ambities houden en werken aan gezamenlijke doelen. Ondanks dat de tijdgeest sterk insteekt op individueel belang, weten we dat onze toekomst alleen met samenwerking en gezamenlijke inspanning perspectief houdt. Het zijn vaak markante individuen die het initiatief nemen, die weten te inspireren om mensen in beweging te brengen.

De boel bij mekaar houden' is wat mij betreft geen softe, afgedankte slogan. Het zal er juist steeds meer om gaan.

Ondernemers en overheid hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om werkgelegenheid en duurzame ontwikkeling te continueren. In de Liemers hebben we wat dat betreft goede mogelijkheden. Er is een sterke ondernemersvereniging Lindus en er bestaat al sinds vele jaren op gemeentelijke niveau het Contact Liemerse Gemeenten. Ik heb me voorgenomen om het CLG meer leven in te blazen. Dit jaar zal de gemeente Zevenaar een bestuurdersbijeenkomst organiseren voor alle raden en B&W's van de Liemerse gemeenten. Dat zal wat mij betreft een jaarlijks terugkerend festijn moeten worden om alle bestuurders bij De Liemers te betrekken. Na de herindeling behoeft De Liemers niet kleiner geworden te zijn. Integendeel Montferland en Rheden kunnen tot onze subregio gerekend worden. Met meer gezamenlijke doelstelling en afstemming kunnen we als regio binnen de sterk concurrerende omgeving onze positie versterken. Het KAN is binnen de Europese setting een goed verband om projecten van de grond te tillen. Economie, milieu en mobiliteit zijn op een slimme manier goed te combineren, waardoor lastige projecten als de aanleg van wegen, woonwijken en bedrijventerreinen toch verstandig zijn te realiseren. Ook onze provincie heeft vele mogelijkheden om onze samenwerking te steunen en te faciliteren. Onze landschappelijke kwaliteiten behoeven daar niet de dupe van te worden. Juist door ze een kwalitatieve functie te geven en als zodanig te bestemmen zonder er een hoog hek omheen te zetten behouden ook deze gebieden hun

functie en toekomst. Voortvarend moeten we de samenwerking tot resultaat brengen om te voorkomen dat we anders door andere regio's op forse achterstand worden gezet. Mijn slogan voor dit jaar is: niets gaat vanzelf goed en met samenwerking wordt het beter.

Ik wens u en de uwen veel voorspoed en geluk en vooral gezondheid en de kracht om meer te delen dan te nemen.