Bladenmarkt stabiel op hoog niveau
Amsterdam, 3 januari 2006
P E R S B E R I C H T
Bladenmarkt stabiel op hoog niveau
Volop nieuwe titels bewijzen vitaliteit tijdschriftenmarkt
In het derde kwartaal van 2005 is de oplage van publiekstijdschriften
op hoog niveau gestabiliseerd. De totale verspreide oplage groeide met
244.000 exemplaren tot 26,2 miljoen exemplaren*, dat is 1 procent meer
dan in het derde kwartaal van 2004. Dat blijkt uit de HOI-cijfers met
betrekking tot het derde kwartaal van 2005, die vanmorgen door het
HOI, Instituut voor Media Auditing zijn gepubliceerd.
Er werd in verschillende segmenten flink gegroeid. Zo groeide de
totale verspreide oplage van de auto- en motorbladen met liefst 49
procent. Ook flinke plussen voor de jongerenbladen (+8%), de woon-,
tuin- en doe het zelf-bladen (+7%), de mannenbladen (+5%) en de
vrouwenbladen (+3%). Ook waren er plussen voor de culinaire bladen, de
sportbladen, de managementbladen en de opvoedingsbladen. De oplage van
de gezamenlijke omroepbladen bleef nagenoeg stabiel.
De auto- en motorbladen zagen de totale verspreide oplage met 49
procent toenemen tot 738.000. De sterke groei was onder meer het
gevolg van de titel Bestelauto (226.000). Nieuwe titels in dit segment
waren Auto Review (21.000) en Top Gear Magazine (17.000). De
autoglossy GTO zag de oplage met 40 procent groeien tot 35.000.
De markt voor de jongerenbladen is volop in beweging. De totale
verspreide oplage van het jongerenbladen segment groeide met 8 procent
tot 2,3 miljoen stuks. Ook in dit segment een aantal opvallende nieuwe
titels. Voor het eerst opgenomen in de HOI-cijfers zijn Filmkids
Magazine (151.000), Katrien (38.000) en Prinses (15.000). Sterke
groeiers waren onder meer Zo Zit Dat (50.000, +52%), Girlz (105.000,
+39%), Breeze (44.000, +23%) en CosmoGIRL! (97.000, +22%).
De dynamiek in de segmenten van de mannen- en vrouwenbladen blijft
onverminderd groot. Nieuwe mannenbladentitels in de HOI-cijfers zijn
Body + Mind MAN (26.000), Rits (6.000) en BestLife (5.000). Grootste
klapper maakte Man of All Seasons, die de totale verspreide oplage met
93 procent zag groeien tot 49.000. Ook grote plussen voor Quest
(169.000, +40%) en sQueeze (13.000, +38%). Het vrouwenbladen segment
groeide met 3 procent en heeft nu een totale verspreide oplage met een
omvang van 3,9 miljoen. In dit segment verschenen zeven nieuwe titels.
Onder de nieuwkomers Shop (87.000), Red (58.000), Colorfull Magazine
(37.000) en Stars (34.000). Grootste groeiers waren Elegance (86.000,
+43%), Happinez (88.000, +24%) en Nouveau (89.000, +19%). Red en
Happinez ontvingen tijdens het TijdschriftenGala op 8 december jl. een
Mercur voor respectievelijk Lancering van het Jaar en Tijdschrift van
het Jaar.
* exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines
---
--------------------------------------
Dit is een persbericht van de Groep Publiektijdschriften van het
Nederlands Uitgeversverbond. Meer informatie: Harriët Schrier,
telefoon 020-4309150 of per e-mail h.schrier@nuv.nl .
Nederlands Uitgeversverbond