PERSBERICHT - 2006-01-03
Opnieuw aanzienlijk ledenverlies bij de ANWB
De ANWB heeft in het afgelopen jaar opnieuw een aanzienlijk aantal van
386.000 leden verloren. Volgens de ANWB is slechts 'een relatief klein
deel' van die opzeggers, zo'n 62.000, overgestapt naar concurrent
Route Mobiel, die sinds september 2004 actief is. Het ANP heeft dat
bekend gemaakt.
Het overstappen van zoveel leden naar Route Mobiel is wel een flinke
klapper, maar niet spectaculair, afgezet tegen de campagne die Route
Mobiel dit najaar voerde, zei dinsdag een ANWB-medewerker.
De ANWB begint 2006 met bijna 3,9 miljoen leden. Per saldo zijn dat er
nog net geen 200.000 minder dan een jaar geleden. De ANWB schreef
215.000 nieuwe leden in, waaronder starters maar ook zogenoemde
partnerleden die voorheen niet werden meegerekend.
Volgens het ANP-bericht zijn de onzekere situatie, financiële zorgen
en een laag consumentenvertrouwen voor veel leden reden geweest om hun
lidmaatschappen kritisch te bekijken, ook dat van de ANWB, heet het.
Meer mensen deden hun auto weg, vaak de tweede maar ook de eerste.
Maar ook het krijgen van een leaseauto of pechhulpservice via een
dealer of auto-importeur was voor 30.000 leden reden op te zeggen.
Bijzonder is verder, zo meldt het ANP, dat steeds meer mensen het
kennelijk erop laten aankomen. Vaker dan voorheen schreef de
Wegenwacht mensen met pech langs de weg in als lid, 35.000 tegen
24.000 in 2004, terwijl dat veel duurder is en bij grote drukte
bestaande leden voorrang krijgen.
De ANWB zit al langer in de min. In 2004 verloor de organisatie
300.000 leden. Ook dit jaar wordt rekening gehouden met een verdere
daling van het ledental. Mede door het ledenverlies kondigde
ANWB-directeur Van Woerkom in september bezuinigingen aan.