PERSBERICHT - 2006-01-03

Opnieuw aanzienlijk ledenverlies bij de ANWB

De ANWB heeft in het afgelopen jaar opnieuw een aanzienlijk aantal van 386.000 leden verloren. Volgens de ANWB is slechts 'een relatief klein deel' van die opzeggers, zo'n 62.000, overgestapt naar concurrent Route Mobiel, die sinds september 2004 actief is. Het ANP heeft dat bekend gemaakt.

Het overstappen van zoveel leden naar Route Mobiel is wel een flinke klapper, maar niet spectaculair, afgezet tegen de campagne die Route Mobiel dit najaar voerde, zei dinsdag een ANWB-medewerker.

De ANWB begint 2006 met bijna 3,9 miljoen leden. Per saldo zijn dat er nog net geen 200.000 minder dan een jaar geleden. De ANWB schreef 215.000 nieuwe leden in, waaronder starters maar ook zogenoemde partnerleden die voorheen niet werden meegerekend.

Volgens het ANP-bericht zijn de onzekere situatie, financiële zorgen en een laag consumentenvertrouwen voor veel leden reden geweest om hun lidmaatschappen kritisch te bekijken, ook dat van de ANWB, heet het.

Meer mensen deden hun auto weg, vaak de tweede maar ook de eerste. Maar ook het krijgen van een leaseauto of pechhulpservice via een dealer of auto-importeur was voor 30.000 leden reden op te zeggen.

Bijzonder is verder, zo meldt het ANP, dat steeds meer mensen het kennelijk erop laten aankomen. Vaker dan voorheen schreef de Wegenwacht mensen met pech langs de weg in als lid, 35.000 tegen 24.000 in 2004, terwijl dat veel duurder is en bij grote drukte bestaande leden voorrang krijgen.

De ANWB zit al langer in de min. In 2004 verloor de organisatie 300.000 leden. Ook dit jaar wordt rekening gehouden met een verdere daling van het ledental. Mede door het ledenverlies kondigde ANWB-directeur Van Woerkom in september bezuinigingen aan.