Makelaarsland b.v.
PERSBERICHT
Alkmaar, 3 januari 2006
Titel: Slim stel markeert wending in makelaarswereld
Odette van Zijdveld en Ron Seegers staan model voor de verandering die zich binnen een
jaar op de huizenmarkt heeft voltrokken. Zij zijn de duizendste opdrachtgever van
Makelaarsland. Hun huis verkopen vinden zij eerder een uitdaging dan een probleem. Met de
hulp van NVM-lid Makelaarsland denken zij hun appartement op de Silodam prima te kunnen
verkopen. Odette van Zijdveld lijkt het leuk om straks zelf de geĂŻnteresseerden rond
te leiden. Als zij straks haar woning heeft verkocht, zijn haar kosten voor een
NVM-makelaar niet hoger geweest dan 795,- euro. Tot voor kort een onmogelijkheid. Echter
zelfs nu schermt de voorzitter van de Makelaars Vereniging Amsterdam nog met het idee dat
'een fatsoenlijke makelaar voor dat bedrag niet eens uit zijn bed komt'.(1)
'Eerlijk gezegd, denk ik dat ik het laten bezichtigen van ons huis beter kan dan de
gemiddelde makelaar', zegt Odette zelfverzekerd. 'Het is ons huis en ik weet er alles
van. Ik weet waar de kinderen kunnen spelen in de buurt. Ik weet goed uit te leggen hoe
je met de speciale parkeergarage moet omgaan. En bovenal kan ik als geen ander vertellen,
waarom het hier zo heerlijk wonen is.' Odette is van plan een open huis te organiseren. Op
de computers in de woning zal de site van ML te zien zijn, natuurlijk de pagina met hun
huis er op.
Onderscheidende makelaar
De familie Seegers is niet over 1 nacht ijs gegaan. Zij hebben zorgvuldig nagedacht over
het al dan niet inschakelen van een makelaar. 'Wij hadden eigenlijk niet zo'n zin in een
klassieke makelaar', zegt Ron. 'Omdat onze ervaring is dat de meeste makelaars weinig
extra's doen en daarmee toch duizenden euro's toucheren. Te veel geld voor weinig
inspanning. Aan de andere kant zochten we wel de typische kwaliteit van een NVM-makelaar,
zoals je huis op Funda en zijn onderhandelingsvaardigheden. Makelaarsland was ons al
opgevallen in de pers. Toen wij de site bezochten, wisten wij het al snel zeker. Dit
steekt goed in elkaar. Ondanks dat het weinig kost, wordt het professioneel aangepakt.
Ons huis wordt perfect op internet, inclusief Funda, gepresenteerd. Die bezichtigingen
doen wij lekker zelf en bij de onderhandelingen leunen wij compleet op de experts van
Makelaarsland'.
Duizend klanten
Volgens Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland, zijn Ron en Odette een slim stel dat
optimaal gebruik maakt van zijn service tegen geringe kosten. 'Nog niet zo lang geleden
was het gebruikelijk dat alle NVM-makelaars hetzelfde tarief hanteerden. Toen hier van
overheidswege een stokje voor werd gestoken, bleek de marktwerking toch maar moeizaam op
gang te komen. Nu wij echter met onze courtage fors lager zijn gaan zitten, merk je een
enorme beweging in de markt.'
De scherpe courtage van Makelaarsland is mede gebaseerd op een perfecte automatisering.
Het beheersysteem dat het hebben van duizenden klanten verwerkbaar houdt, is door en door
getest en zorgt er voor dat verkopers snel geholpen kunnen worden. Verder heeft
Makelaarsland geen dure winkels, maar zit gewoon drie hoog achter op een
industrieterrein. De kopers van vandaag blijken voor 90% een speurtocht naar huizen op
internet te beginnen. 'Waarom zou ik dan overal in het land dure etalages gaan
inrichten', vraagt Stoop oprecht, 'een perfecte presentatie op internet levert
tegenwoordig veel meer op!'
(1) Uit: 'Amsterdamse makelaars konkelen voor de klant'. Volkskrant 12 november 2005,
Merijn Rengers
Noot voor de redactie,